Copywriting

Copywrighter píše teksty, copywriter texty – nehledáte spíš profesionála?

Copywrighter je po copywriterovi a copywritingu nejzadávanější klíčové slovo ve sféře poptávek po reklamních textech. A je docela možné, že tohle klíčové slovo sem přivedlo i vás. Co copywrighter dělá? (Odteď už budeme psát správně copywriter, ano?)

Co copywriter dělá?

Copywriter je člověk, který tvoří nebo spoluvytváří reklamní obsah. Tedy to, co propaguje výrobky, služby, případně jejich původce – výrobce, prodejce, firmy, značky.

Reklamní obsah má dnes ovšem nepřeberné množství podob a také cílů. Jako SEO copywriter pro vás budu řešit jiné aspekty propagace než jako copywriter specialista na e-mailing, autor storyboardu pro videokampaň nebo jako bloger či content writer. (Přečtěte si také článek Copywriting & ceník: Kolik stojí profesionální copywriter a jeho služby)

Jakého copywritera potřebujete?

Je dobré si ujasnit, jaký problém potřebujete vyřešit. 

  • Chcete vytvořit web?
  • Web už máte, ale chybí v něm texty?
  • Texty máte, ale nejste s nimi spokojeni?
  • Chcete, aby web fungoval líp?
  • Web vám funguje, ale nikdo na něj nechodí?
  • Potřebujete být vidět na sociálních sítích?
  • Potřebujete reklamní letáky?
  • Chybí vám tištěný katalog?
  • Vaše newslettery nikdo neotvírá a nečte?
  • Potřebujete zvýšit návštěvnost webu z rozesílek nebo z PPC reklamy?

Těch problémů mohou být desítky a každý má těžiště v něčem jiném. Dobrý copywriter vám s tím ale pomůže.

SEO copywriter

SEO copywriter zreviduje obsah vašeho webu z hlediska připravenosti pro vyhledávače a jejich indexovací roboty. Podívá se nejen na texty, ale i na metadata, jako jsou meta titulek, meta popisek, tagy obrázků a videosouborů aj. A na základě vašeho zadání a analýzy klíčových slov vám dodá unikátní obsah (články, příspěvky atd.), který posune váš web na lepší pozice v SERP.

K tomu musí být schopen správně se ptát, vypracovávat rešerše a z nasbíraných informací tvořit obsah s vysokou užitnou hodnotou pro cílovou skupinu.

UX copywriter

UX copywriter se postará, aby návštěvníci vašeho webu hladce letěli od bodu A do bodu Z a ani jednou nezaváhali a nezaškobrtli. Vyhází zbytečná slova. Seřadí obsahové bloky do intuitivního pořadí. Přeformuluje nejednoznačné informace a pokyny. Co brzdí nebo nefunguje, to zlikviduje nebo nahradí. Vytuní microcopy. Pomůže vám odstranit překážky, kvůli kterým návštěvníci váš web opouštějí. Nebo kvůli kterým neprovedou požadovanou akci. Třeba nákup vašeho zboží.

Jůixák zkrátka pečuje o to, aby web návštěvníky nefrustroval a aby na něm v co nejhojnějším počtu dělali, co mají.

Copywriter pro sociální média

SoMe copywriter, nebo taky sockař či somák obstará váš účet na Facebooku, Instagramu, Tik toku, Youtube nebo některé z desítek dalších sociálních sítí.

Zajistí pro něj pravidelný obsah (nebo texty k vizuálům, které mu dodáte), který vám pomůže budovat komunitu příznivců. A z nich případně rekrutovat vaše zákazníky. A z nich zákazníky, kteří vás a vaše produkty budou milovat.

Copywriter sloganotvůrce

Potřebujete slogan pro firmu nebo produkt? Na cestě k vysněnému výsledku oceníte společnost – specialistu na slogany. Specialista na slogany je mistr významové zkratky. Hodnoty vaší firmy či USP produktu či značky dokáže zachytit do unikátního obratu nebo sdělení. Možná se mu to nepovede napoprvé, ale čím větší péči vzájemné spolupráci dáte, tím snáze vystihne vaše představy a vytvoří zvučný a výstižný claim.

Copywriter bez přívlastků

Copywriter je analytik a kreativec. Kreativita mu pomáhá vyřešit svěřený problém a vytvořit unikátní obsah. Využít psychologii prodeje k ovlivnění vašich potenciálních zákazníků. Využít schopnost práce s jazykem a emocemi k ovlivnění konkrétního publika pro vaše cíle.

Copywriter je koncepční tvůrce, ne manýrista. Ví, kdy má být úsporný, kdy doslovný a kdy zabere freestyle.

Copywriter ví, k jaké fázi marketingové komunikace poptávaný text patří a co to znamená. Má upoutat pozornost? Zbavit nedůvěry? Přesvědčit? Když mu dáte prázdný papír, nejdřív se vás zeptá na to nejpodstatnější:

  • kdo to bude číst/poslouchat
  • co má udělat
  • jak to pasuje do celkové koncepce
  • co už jste publikovali a jak to fungovalo

Pokud se na nic z toho nezeptá, pámbu s váma…

 

Co copywriter nedělá?

Copywriter si někdy říká i člověk, jehož domácím hřištěm a hlavní erudicí je něco jiného než textařina. Copywriting a copywriterské služby nabízejí i někteří kodéři, webmasteři, blogeři, grafici, influenceři a další. Někdy to skutečně vypadá, že copywriter je každý, kdo má VPD.

Ne že by to byl problém. Problém nastává, pokud daná osoba neumí psát. Cokoliv si pod neumí psát představíte, znamená průšvih. A na cestičku k průšvihu obvykle narazíte už ve chvíli, kdy se začtete do webů osob bez jazykové průpravy. Ve veřejném prostoru narazíte až příliš často na vadné reklamní texty, které vyvolávají posměch, nedůvěru a despekt vůči značce, která se jimi prezentuje.

 

Slovo neslevněné v češtině neexistuje. Sorry.

 

Proč neumět psát znamená průšvih? Protože podle průzkumu vás texty s chybami připraví o důvěru 42,5 % zákazníků. A vy si neobjednáváte texty proto, aby se na vás zákazníci dívali skrz prsty, s nedůvěrou.

Tohle psal Maďar? Brrr…

 

Váš checklist, když hledáte copywritera

Protože jste dočetli až sem, mám pro vás malou odměnu. Seznam toho, co dobrý copywriter nedělá.

Takže, dobrý copywriter:

  • nepíše, pokud nezná cíl
  • nepíše, pokud dobře nezná produkt a cílovou skupinu
  • netvoří text z hlavy, bez znalosti tématu
  • nepíše stylem okopíruju to od ostatních
  • neperlí a nevymýšlí taškařice, pokud to nepasuje do koncepce
  • nepíše na čas, aby stihl co nejvíce normostran za hodinu
  • nenechá v textu jediné slovo navíc
  • nepíše s chybami

 

Jaké nároky máte na copywritera vy? A už jste se při jeho výběru někdy spálili? A hledáte ještě pořád copywrightera? Klidně mi napište své zkušenosti do komentáře pod článkem.

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.