Potřebujete slogan? Chcete se naučit psát slogany? Je to jednoduché: Trénujte. A také si ujasněte, jaký je rozdíl mezi pojmy slogan a tagline.
Slogan a tagline: Co je co?
Řada lidí nerozlišuje mezi pojmy claim, slogan a tagline. Pokud patříte mezi ně, vysvětleme si nejprve rozdíl mezi nimi.
Slogan
Slogan je fráze, heslo či zvolání, jež se váže k určité kampani, produktu či službě příslušné společnosti. Například Disneyland ve svých nabídkách využil tyto slogany:
- Where dreams come true
- I’m going to Disneyland
- Where the magic began
- Happiest homecoming on Earth
Slogan objasňuje užitečnost výrobku či služby, naznačuje benefity či přidanou hodnotu, jež jdou ruku v ruce s danou nabídkou.
Tagline
Tagline je fráze, která charakterizuje společnost jako takovou. Často se připojuje k logu společnosti. Je nedílnou součástí image firmy a měla by reflektovat její hodnoty, vizi a misi. Vyjadřuje filozofii společnosti. Někdy se jí také říká claim. Připomeňme si taglines známých společností:
- Just do it (Nike)
- Simple Clever (Škoda)
- Intel Inside (Intel)
- Connecting People (Nokia)
- I´m lovin‘ it (McDonald´s)
Disneyland používá tagline (claim) Happiest Place On World.
Tagline (claim) se vyznačuje několika zásadními charakteristikami:
- V hierarchii hesel jde o nejhlavnější heslo společnosti.
- Komunikuje filozofii a hodnoty firmy, které se pak odrážejí v jednotlivých produktech nebo službách, jež firma nabízí.
- Sdělení v tagline se týká všeho, co firma dělá, nabízí nebo produktuje.
- Jde o dlouhodobé charakterizační heslo, které pomáhá firmu jednoznačně identifikovat a vymezit ji (a její filozofii) oproti konkurenci.
- Pokud firma mění svou filozofii, zpravidla mění i tagline.
- Zatímco slogany zpravidla akcentují benefit, taglines obsahují popisné či emotivní sdělení. (viz McDonald´s)
- Tagline je spolu s logem a názvem firmy jejím důležitým identifikačním, rozpoznávacím znakem.
Mezi heslem pro společnost a heslem pro kampaň, produkt či nabídku je tedy zjevný rozdíl jak v obsahu, tak ve funkci. Proto je důležité je od sebe odlišovat.
Jak se naučit psát slogany
Všímejte si sloganů kolem sebe. Sbírejte je a přemýšlejte o nich. O jejich formě, o vztahu sdělení, které nesou, k produktu, jehož se týkají. Snažte se pojmenovat a uvědomit si jednotlivé kroky procesu, který k jejich vznikl vedl, a pochopit je.
Pokud to dokážete, můžete zkusit celý proces replikovat při vytváření vlastních tréninkových sloganů. Zkoušejte pomocí analogického postupu nacházet vlastní obrazy/situace pro představení příslušných benefitů a formulovat je do úderných sdělení. Výsledky pokusů si zapisujte a testujte, zda obstojí i tehdy, když se k nim vrátíte s odstupem času.
Bez cvičného psaní to nepůjde. Takže pište. Třeba i do šuplíku…
Alza – elektronika od A do Z
Alza – výhody od A do Z
Na to můžete vzít led! (whisky)
Náš zákazník, náš plán (architekti)
První máj, Lávky čas (Klub Lávka)
Posaďte se u vás! (čalouněné křeslo)
Velký výběr, mallé ceny (Mall.cz)
Namaž, nic tě nespálí. (krém s UV filtrem)
Kdeže loňské slevy jsou (promoce aktuálních slev)
S čistým vzduchem v zádech (neziskovka Nádech)
Kam vítr, tam pláč? (nabídka pojištění proti živlům)
Kadeřnictví Šmik šmik šmik (pánské kadeřnictví)
Držíme s vámi (vteřinová lepidla XY)
Nestůjte mimo hru. Hrajte s námi! (sázková kancelář)
Zakázané uvolnění? U nás můžete všechno! (sázková kancelář)
Píchneme vám, když píchnete / Píchli jste? Píchneme vám! (cykloservis)
Demisi? Debussy! (pozvánka na koncert vážné hudby)
Potřebujete slogan? Napište mi
Tvorbě sloganů se věnuju od roku 2002, kdy jsem začal textovat katalogy a produktové brožury pro prodej knih a hudebních nosičů. Prodejní claimy tvořím dodnes.
Potřebujete slogan nebo taglaine pro firmu? Rád vám s tím pomůžu a celým procesem sloganotvorby vás provedu.