CHILL OUT

Slogany takzvaně cvičné

Potřebujete slogan? Chcete se naučit psát slogany? Je to jednoduché: Trénujte. A také si ujasněte, jaký je rozdíl mezi pojmy slogan a tagline.

Slogan a tagline: Co je co?

Řada lidí nerozlišuje mezi pojmy claim, slogan a tagline. Pokud patříte mezi ně, vysvětleme si nejprve rozdíl mezi nimi.

Slogan

Slogan je fráze, heslo či zvolání, jež se váže k určité kampani, produktu či službě příslušné společnosti. Například Disneyland ve svých nabídkách využil tyto slogany:

  • Where dreams come true 
  • I’m going to Disneyland
  • Where the magic began
  • Happiest homecoming on Earth

Slogan objasňuje užitečnost výrobku či služby, naznačuje benefity či přidanou hodnotu, jež jdou ruku v ruce s danou nabídkou.

Tagline

Tagline je fráze, která charakterizuje společnost jako takovou. Často se připojuje k logu společnosti. Je nedílnou součástí image firmy a měla by reflektovat její hodnoty, vizi a misi. Vyjadřuje filozofii společnosti. Někdy se jí také říká claim. Připomeňme si taglines známých společností:

  • Just do it (Nike)
  • Simple Clever (Škoda)
  • Intel Inside (Intel)
  • Connecting People (Nokia)
  • I´m lovin’ it (McDonald´s)

Disneyland používá tagline (claim) Happiest Place On World.

Tagline (claim) se vyznačuje několika zásadními charakteristikami:

  • V hierarchii hesel jde o nejhlavnější heslo společnosti.
  • Komunikuje filozofii a hodnoty firmy, které se pak odrážejí v jednotlivých produktech nebo službách, které firma nabízí. 
  • Sdělení v tagline se týká všeho, co firma dělá, nabízí nebo produktuje.
  • Jde o dlouhodobé charakterizační heslo, které pomáhá firmu jednoznačně identifikovat a vymezit ji (a její filozofii) oproti konkurenci.
  • Pokud firma mění svou filozofii, zpravidla mění i tagline. 
  • Zatímco slogany zpravidla akcentují benefit, taglines obsahují popisné či emotivní sdělení. (viz McDonald´s)
  • Tagline je spolu s logem a názvem firmy jejím důležitým identifikačním, rozpoznávacím znakem.

Mezi heslem pro společnost a heslem pro kampaň, produkt či nabídku je tedy zjevný rozdíl jak v obsahu, tak ve funkci. Proto je na místě je od sebe odlišovat.

Jak se naučit psát slogany

Všímejte si sloganů kolem sebe. Sbírejte je a přemýšlejte o nich. O jejich formě, o vztahu sdělení, které nesou, k produktu, jehož se týkají. Snažte se pojmenovat a uvědomit si jednotlivé kroky procesu, který k jejich vznikl vedl, a pochopit je.

Pokud to dokážete, můžete zkusit celý proces replikovat při vytváření vlastních tréninkových sloganů. Zkoušejte pomocí analogického postupu nacházet vlastní obrazy/situace pro představení příslušných benefitů a formulovat je do úderných sdělení. Výsledky pokusů si zapisujte a testujte, zda obstojí i tehdy, když se k nim vrátíte s odstupem času.

Bez cvičného psaní to nepůjde. Takže pište. Třeba i do šuplíku…

Alza – elektronika od A do Z

Alza – výhody od A do Z

Na to můžete vzít led! (whisky)

Náš zákazník, náš plán (architekti)

První máj, Lávky čas (Klub Lávka)

Posaďte se u vás! (čalouněné křeslo)

Velký výběr, mallé ceny (Mall.cz)

Namaž, nic tě nespálí. (krém s UV filtrem)

Kdeže loňské slevy jsou (promoce aktuálních slev)

S čistým vzduchem v zádech (neziskovka Nádech)

Kam vítr, tam pláč? (nabídka pojištění proti živlům)

Kadeřnictví Šmik šmik šmik (pánské kadeřnictví)

Držíme s vámi (vteřinová lepidla XY)

Nestůjte mimo hru. Hrajte s námi! (sázková kancelář)

Zakázané uvolnění? U nás můžete všechno! (sázková kancelář)

Píchneme vám, když píchnete / Píchli jste? Píchneme vám! (cykloservis)

Demisi? Debussy! (pozvánka na koncert vážné hudby)

 

 

 

 

 

 

 

Pošli to dál