Zkusili jste někdy napsat rýmovačku pro děti? A co třeba takovou, kterou by mohl využít logoped k procvičování artikulace hlásek?
Tvorbu logopedické říkanky si můžete coby textařskou výzvu předepsat sami. Jen tak. Bude na vás ovšem říhat několik omezení.
Tvoříme logopedické říkanky
Je jen a jen na vás, jaký rým si vyberete. Střídavý bude ale asi nejlepší. Říkanka by měla být krátká a se snadno vytleskávatelným rytmem. Počítejte i s tím, že byste měli vycházet jen ze slov a obratů patřících do „dětské slovní zásoby“.
Čemu se vyhnout
Pokud nechcete přímo procvičovat R a Ř, vyhýbejte se i slovům s nimi, ať se děti soustředí na to, na co mají.
Až vám hlava tohle všechno začne zpracovávat, nezapomeňte při tom, že do textu musíte vpašovat co nejvíce procvičování příslušné skupiny hlásek. Zároveň ale musí zůstat srozumitelný a nesmí se z něj stát jazykolam 🙂
Jdete do toho?
KOPÁČ A KOLÁČ (k/č)
Kopej kopej kopáči
Dám ti koláč od Káči
Kulatý a makový
Ať je okop hotový
MEDVĚD A JEŽEK (bě-pě-vě)
Běží medvěd po pěšině
Běží z kopce do města
Pospěš, pospěš, milý méďo
Čeká na tě nevěsta.
Běží ježek po pěšině
Jelen na něj volá
Pospěš, pospěš, milý ježku
Začíná ti škola!
TETA PLETE (dě-tě-ně/de-te-ne)
Teta pletla dětem šálu
A teď volá napnutě
Péťo, Nelo, zkuste si ji
A pak honem na kutě!
SLŮNĚ (dě-tě-ně/de-te-ne)
Jedu s dědou na koni
Podívat se na slony
Dívej dědo, tohle slůně
Nedovádí…
Asi stůně.
Nestůně, je unavené.
Proto jen tak sedí v seně.
Dovádělo ve vodě.
Koukni!
Už je v pohodě.
[views]