Logopedie a logopedické říkanky

Zkusili jste někdy napsat rýmovačku pro děti? A co třeba takovou, kterou by mohl využít logoped k procvičování artikulace hlásek?

Tvorbu logopedické říkanky si můžete coby textařskou výzvu předepsat sami. Jen tak. Bude na vás ovšem říhat několik omezení.

Tvoříme logopedické říkanky

Je jen a jen na vás, jaký rým si vyberete. Střídavý bude ale asi nejlepší. Říkanka by měla být krátká a se snadno vytleskávatelným rytmem. Počítejte i s tím, že byste měli vycházet jen ze slov a obratů patřících do „dětské slovní zásoby“.

Čemu se vyhnout

Pokud nechcete přímo procvičovat R a Ř, vyhýbejte se i slovům s nimi, ať se děti soustředí na to, na co mají.

Až vám hlava tohle všechno začne zpracovávat, nezapomeňte při tom, že do textu musíte vpašovat co nejvíce procvičování příslušné skupiny hlásek. Zároveň ale musí zůstat srozumitelný a nesmí se z něj stát jazykolam 🙂

Jdete do toho?

 

KOPÁČ A KOLÁČ (k/č)

Kopej kopej kopáči

Dám ti koláč od Káči

Kulatý a makový

Ať je okop hotový

 

MEDVĚD A JEŽEK (bě-pě-vě)

Běží medvěd po pěšině

Běží z kopce do města

Pospěš, pospěš, milý méďo

Čeká na tě nevěsta.

 

Běží ježek po pěšině

Jelen na něj volá

Pospěš, pospěš, milý ježku

Začíná ti škola!

 

TETA PLETE (dě-tě-ně/de-te-ne)

Teta pletla dětem šálu

A teď volá napnutě

Péťo, Nelo, zkuste si ji

A pak honem na kutě!

 

SLŮNĚ (dě-tě-ně/de-te-ne)

Jedu s dědou na koni

Podívat se na slony

Dívej dědo, tohle slůně

Nedovádí…

Asi stůně.

 

Nestůně, je unavené.

Proto jen tak sedí v seně.

Dovádělo ve vodě.

Koukni!

Už je v pohodě.

 

[views]
Pošli to dál

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *