Copywriting (původně copy writing) je anglický výraz, který v oborové češtině prakticky zdomácněl. Reklamní textaři si říkají copywriteři už hezkých pár let. Sám jsem se s tímto pojmem u nás setkal poprvé v 90. letech, kdy jsem studoval. Jaká je ale souvislost mezi slovy copy ve smyslu kopie a copy ve smyslu reklamní text?
Co je copy? Mám pro vás skvělou zprávu
Výraz copy se objevil v angličtině zhruba ve 14. století. Přišel ze staré francouzštiny, má ale latinský původ. Latinské copia znamená (mimo jiné) hojnost, velké množství.
Stará angličtina používala výraz copy ve dvou významech:
- hojnost, spousta, velké množství něčeho
- písemná zpráva, zápis
Copious dodnes znamená v angličtině hojný, vydatný, bohatý na něco.
Copy jako psaný text
Jak dokládá Chambers Dictionary of Etymology, v 16. století už anglické slovo „copy“ znamenalo jakýkoli psaný text (a v přeneseném smyslu také jakoukoli kopii, reprodukci, zmnožení). Ovšem jestli se už v této době používalo i jako označení publicistického textu, jak tomu bylo v 19. století, to písemně doloženo není.
Copy jako text pro noviny
Takový písemný doklad nalézáme až v roce 1889, v eseji Fabiánská pojednání o socialismu, jehož autorem je slavný George Bernard Shaw. Mimo jiné v něm píše:
(česky: Každý s perem, inkoustem, papírem a schopností napsat copy je novinář.)
A také:
(volně česky: To je přesně ta fáze přesvědčování, kdy se šíří ony socialistické projevy, které jsou tím, co noviny nazývají „skvělou zprávou“…)
Ovšem už z roku 1853 pochází zmínka (v knize Saunterings In and About London od Maxe Schlesingera), která referuje ke copy jako k novinářskému textu: editor v ní “hurries to the Times’ office to read, shorten, and edit the copy sent in by the reporters.” (česky: upaluje do Timesů, aby pročetl, zkrátil a opravil texty zaslané reportéry.)
O užívání slova copy mezi anglickými novináři a vydavateli svědčí doklady o jeho výskytu v různých slovních spojeních:
- copy-boy (1888)
- copy-reader (1892)
- copy editor (1899)
- copy-paper (1902) či
- copy desk (1929)
Alespoň tak je datují anglické slovníky.
Copy jako reklamní text
Význam reklamní text nabylo slovo copy až počátkem 20. století. Nejstarším doloženým příkladem je citace z publikace The Art of Modern Advertising (1905) od Earnesta E. Calkinse a Ralpha Holdena. V ní najdeme i tento text:
“The design and ‘copy’
used in the four-inch advertisement
may involve just as much time.”
(„Grafika a text pro čtyřpalcový inzerát si mohou vyžádat stejné množství času.“)
1911: První použití slova copywriter
Nejstarší doklad o použití výrazu copywriter (ještě jako copy-writer) pochází podle slovníku Oxford English Dictionary až z roku 1911 a je z textu o reklamě a propagaci.
O copy-writerech se v něm píše jako o profesionálních textařích píšících reklamy.
Mimochodem, věděli jste, že v roce 1911 se narodil i slavný britský copywriter David Ogilvy, zakladatel agentury Ogilvy & Mather?
A když už jsme u těch letopočtů:
Od jakého roku používáte slovo copywriter a copywriting vy?
Literatura:
Earnest E. Calkins, Holden, R., The art of modern advertising (1905)
https://www.merriam-webster.com/dictionary/copywriter
https://www.merriam-webster.com/dictionary/copious#etymology