Copywriting

Proč se copywritingu říká copywriting? Souvisí snad s kopírováním?

Copywriting (původně copy writing) je anglický výraz, který v oborové češtině prakticky zdomácněl. Reklamní textaři si říkají copywriteři už hezkých pár let. Sám jsem se s tímto pojmem u nás setkal poprvé v 90. letech, kdy jsem studoval. Jaká je ale souvislost mezi slovy copy ve smyslu kopie a copy ve smyslu reklamní text?

 

Co je copy? Mám pro vás skvělou zprávu

Výraz copy se objevil v angličtině zhruba ve 14. století. Přišel ze staré francouzštiny, má ale latinský původ. Latinské copia znamená (mimo jiné) hojnost, velké množství.

Stará angličtina používala výraz copy ve dvou významech:

  • hojnost, spousta, velké množství něčeho
  • písemná zpráva, zápis

Copious dodnes znamená v angličtině hojný, vydatný, bohatý na něco. 

O etymologii slova copy píše ve svém slovníku John Ayto.

Copy jako psaný text

Jak dokládá Chambers Dictionary of Etymology, v 16. století už anglické slovo „copy“ znamenalo jakýkoli psaný text (a v přeneseném smyslu také jakoukoli kopii, reprodukci, zmnožení). Ovšem jestli se už v této době používalo i jako označení publicistického textu, jak tomu bylo v 19. století, to písemně doloženo není.

Copy jako text pro noviny

Takový písemný doklad nalézáme až v roce 1889, v eseji Fabiánská pojednání o socialismu, jehož autorem je slavný George Bernard Shaw. Mimo jiné v něm píše:

(česky: Každý s perem, inkoustem, papírem a schopností napsat copy je novinář.)

A také:

(volně česky: To je přesně ta fáze přesvědčování, kdy se šíří ony socialistické projevy, které jsou tím, co noviny nazývají „skvělou zprávou“…)

 

Ovšem už z roku 1853 pochází zmínka (v knize Saunterings In and About London od Maxe Schlesingera), která referuje ke copy jako k novinářskému textu: editor v  ní “hurries to the Times’ office to read, shorten, and edit the copy sent in by the reporters.” (česky: upaluje do Timesů, aby pročetl, zkrátil a opravil texty zaslané reportéry.)

O užívání slova copy mezi anglickými novináři a vydavateli svědčí doklady o jeho výskytu v různých slovních spojeních:

  • copy-boy (1888)
  • copy-reader (1892)
  • copy editor (1899)
  • copy-paper (1902) či
  • copy desk (1929)

Alespoň tak je datují anglické slovníky.

Copy jako reklamní text

Význam reklamní text nabylo slovo copy až počátkem 20. století. Nejstarším doloženým příkladem je citace z publikace The Art of Modern Advertising (1905) od Earnesta E. Calkinse a Ralpha Holdena. V ní najdeme i tento text:

“The design and ‘copy’
used in the four-inch advertisement
may involve just as much time.”

(„Grafika a text pro čtyřpalcový inzerát si mohou vyžádat stejné množství času.“)

 

1911: První použití slova copywriter

Nejstarší doklad o použití výrazu copywriter (ještě jako copy-writer) pochází podle slovníku Oxford English Dictionary až z roku 1911 a je z textu o reklamě a propagaci. O copy-writerech se v něm píše jako o profesionálních textařích píšících reklamy.

Mimochodem, věděli jste, že v roce 1911 se narodil i slavný britský copywriter David Ogilvy, zakladatel agentury Ogilvy & Mather?

A když už jsme u těch letopočtů:

Od jakého roku používáte slovo copywriter a copywriting vy?

Jedno z pozdějších vydání Fabianských pojednání a do třetice rok 1911.

 

 

 

Literatura:

Earnest E. Calkins, Holden, R., The art of modern advertising (1905)

How did news become copy?

https://www.merriam-webster.com/dictionary/copywriter

https://www.merriam-webster.com/dictionary/copious#etymology

 

Přečtěte si také:

čárka v pozdravu Ahoj

Psaní čárky v pozdravu a oslovení

Psaní čárky v pozdravu a oslovení patří v jazykových poradnách k častým dotazům. Není divu. V dnešní době plné e-mailů a komunikace na sociálních sítích chceme vědět, kdy v pozdravu či oslovení psát čárku, téměř všichni. Jak to s těmi pravidly tedy je? […]

Pošli to dál
Žádný komentář

Efekt Von Restorffové: 10 tipů, jak v textu chytře upoutat pozornost

Chcete, aby vaše texty fungovaly lépe? Naučte se ty části copy, které mají podporovat konverznost. Tedy ty, které mají čtenáře přivábit k obsahu (nalákat), přesvědčit a přimět k akci. Zároveň se seznamte se základy UX copywritingu. V tomto příspěvku […]

Pošli to dál
Žádný komentář

Klikněte zde, nebo klikněte sem? Úvaha o populární call-to-action instrukci

Napadlo vás někdy, proč tolik e-mailů a webů pracuje s obratem Klikněte zde, když vám přijde přirozenější Klikněte sem? Mě taky. Proto jsem si řekl, že se na tuto problematiku podívám zblízka. A pokud patříte k web copywriterům, kteří […]

Pošli to dál
Žádný komentář

Říká se ta copy, nebo to copy? A co je správně?

Ta copy, nebo to copy? Má tento anglický výraz v češtině ženský rod, nebo střední? Jak ho používáte vy a proč? To jsou otázky, na které hledá odpověď dnešní článek. A začneme anketou:   Anketa: Používáte copy jako […]

Pošli to dál
1 komentář

Cimrman copywriter: Jak vynalezl heat mapu, zavináč, cookies a remarketing

Málokdo tuší, jak významně přispěl Jára Cimrman k rozvoji copywritingu. Přitom bychom ho mohli bez uzardění považovat za jednoho z otců této disciplíny, ne-li přímo za praotce. Posuďte sami: Inspirátor vynálezců psacího stroje Hned po svém narození […]

Pošli to dál
Žádný komentář

Copywriting a A/B testování: Headline na landing page

A/B testování je nedílnou součástí copywritingu. Zkoumat, která z verzí textu přináší vyšší konverze, znamená optimalizovat účinnost sdělení. Webu, newsletteru, kampaně. A někdy při tom zjistíte, že na cílovou skupinu funguje lépe jiný text, než na jaký […]

Pošli to dál
Žádný komentář

Proč se copywritingu říká copywriting? Souvisí snad s kopírováním?

Copywriting (původně copy writing) je anglický výraz, který v oborové češtině prakticky zdomácněl. Reklamní textaři si říkají copywriteři už hezkých pár let. Sám jsem se s tímto pojmem u nás setkal poprvé v 90. letech, kdy jsem studoval. Jaká je […]

Pošli to dál
Žádný komentář

Posíláte newslettery bez P. S.? Veliká chyba…

Tisíce copywriterů přemýšlejí, jak přimět adresáty newsletterů k prokliku. Jednou z možností zvýšení CTR je optimalizace počtu linků. Když už se do toho pustíte, nezapomeňte využít umístění prokliku v post scriptu. Čili v P. S. V čem je síla […]

Pošli to dál

Chytrý trik na vyšší tržby: Ceny bez měny

Provozujete restauraci nebo bar a chcete vyšší tržby? Vyzkoušejte, jestli uspějete s následujícím chytrým trikem. Při experimentu v restauraci St. Andrew´s v New Yorku dokázal zvýšit útratu hostů o více než 8 %. Jak se jim to povedlo?   Psychologie při […]

Pošli to dál
Žádný komentář

Jak psát slogan: Chiasmus a antimetabola

Před pár dny jsem četl další zajímavou studii na téma kognitivní zkreslení a forma sdělení, tentokrát o chiastických tvrzeních. Vzpomněl jsem si při tom na slogan firmy mého kamaráda Petra Kovaříka, která pod značkou Steiner & Kovarik […]

Pošli to dál
Žádný komentář
Pošli to dál

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna.