Copywriting

Copywriting & cena za slovo: Kolik stojí slovo textu

Kolik stojí slovo textu od copywritera? Jaká cena za slovo je dobrá? A kdy je vlastně sazba za slovo užitečná? Překladatelé a novináři v zahraničí ji používají a dostávají i 44 Kč za slovo. Jsou na tom copywriteři stejně? A drží s nimi ti čeští krok? V dnešním článku porovnávám sazby za publicistické útvary a cenu za slovo u nás a za hranicemi.

 

Slovo má cenu zlata. Nenechte si platit tím kočičím

Když se budete pídit po sazbách za slovo, nejspíš jako já narazíte na ceníky zahraničních freelancerů. Protože kreativní copywriting se sazbou za slovo nenaceňuje, budou mezi těmito textaři dominovat autoři, kteří píší především:

• články do novin a časopisů,
• rozhovory,
• komentáře,

• blogové příspěvky,
• kulturní recenze,
• produktové recenze,
• PR články
a další publicistické útvary.

 

Proč textaři účtují sazbou za slovo?

Jak asi víte, v Česku se překlady a publicistika naceňují obvykle sazbou za normostranu. V USA, UK či Austrálii ale redakce, agentury i samotní textaři často v cenících uvádějí sazbu za slovo.

Ta slouží jako jakási prevence sporů o fakturaci započatých stran. Tedy situací, kdy krátký článek přeteče o pár slov na novou normostranu a hrozí, že suma za něj bude kvůli tomu dvojnásobná. Fakturace „podle počtu slov“ se tak zdá být férovější.

Cena za znak a úhrada započaté normostrany

 

Jakým způsobem se stanoví částka za slovo?

Tváří v tvář ceníkům a autorským honorářům si brzy uvědomíte, že uzavírání dohod s textaři se točí kolem dvou bodů: Ceny, kterou je zadavatel ochoten zaplatit, a ceny, za niž je textař ochoten text napsat.

Smiřte se s tím, že různí zadavatelé mají různé rozpočty. Někteří klienti vám prostě víc nezaplatí, ani kdybyste se rozkrájeli. Hezky je to vidět už na tom, jak autory odměňují různě renomované deníky a časopisy.

Než se podíváme na ceny v Česku, udělejme si představu, jakou sazbu za slovo textu nabízejí redakce zahraničních periodik.

 

Kolik platí za slovo textu noviny a časopisy v cizině?

Zajímá vás, jak moc vás odrbávají v českých redakcích? Srovnejte si jejich sazby se zahraničím.

Například The Washington Post platí v průměru 0,30 USD za slovo (tj. 6 Kč), Wall Street Journal 0,66 USD (12 Kč) a New York Times 1,00 USD (22 Kč).

Slavné časopisy? Playboy platí v průměru 0,72 USD za slovo (16 Kč), Vogue a National Geographic 0,88 USD za slovo (19 Kč) a Marie Claire 1,05 USD (23 Kč).

Projdete-li si zahraniční databáze realizovaných zakázek a jejich cen (viz odkazy na konci článku), zjistíte, že není článek jako článek. A tedy ani slovo jako slovo.

Cena za slovo u novinového článku
Cena za slovo: Velké deníky v USA

 

Není článek jako článek

Čím náročnější a odbornější články a reportáže a čím renomovanější periodikum, tím vyšší sazba za slovo. Jednoduše proto, že jejich přípravou (studiem tématu, rešeršemi, ověřováním fakt, průzkumem a sběrem informací v terénu/od lidí atd.) textař stráví víc času než u lehčích žánrů.

Trh je v tomto ohledu pochopitelně pestrý. Proto by vás rozptyl sazeb u novinových a časopiseckých formátů neměl zaskočit. (Běžně se uvádí, že průměrná cena za slovo je 50 centů, tedy 11 Kč. To je ale opravdu jen velice hrubý údaj.)

Novinové formáty (cena za slovo)

• sloupek: 0,38 až 1,00 USD
článek: 0,1 až 1,60 USD
recenze knihy: 0,25 až 0,60 USD
recenze výstavy/filmu: 0,06 až 0,60 USD

Časopisecké formáty (cena za slovo)

• článek: 0,20 až 0,30 USD
sloupek: 0,37 až 2,50 USD
recenze: 0,10 až 1,50 USD
advertorial: 0,40 až 0,60 USD

Ceny konkrétních realizovaných zakázek (USA, UK). Zdroj: Rate for the Job

 

Pokud vás zajímá, která periodika platí nejlépe, tady jsou:

 

Chcete 20 Kč za slovo? Pište pro tyto časopisy

V tomto článku najdete 70 zahraničních periodik, jež podle autora nabízejí 1 americký dolar za slovo textu. Tedy přes 20 korun. Některé ovšem i dvojnásobek. Jsou mezi nimi časopisy jako:

• Cosmopolitan (2 USD/slovo)
Glamour (2 USD/slovo)
Harper´s Bazaar (2 USD/slovo)
Maxim či
Psychology Today.

Přiznejme si ale, že časopisy jako Cosmopolitan představují byznysovou špičku, mají mezinárodní přesah a díky reklamě pracují s takovým rozpočtem, o jakém se lokálním titulům ani nesní.

Ani v USA, ani u nás.

A připusťme, že na prémiové sazby za původní články v angličtině pro tyto časopisy nejspíš nedosáhnete ani vy, ani já.

Cosmopolitan price per word 2 USD
V Cosmopolitanu platí 2 dolary za slovo.

 

Poznámka: Zlatou žílou může být i ghostwriting. Podle Lisy Tenerové zkušení ghostwriteři v USA běžně dostávají 13 dolary za slovo. Začátečníci ovšem startují mnohem níže. Sazby potvrzuje web Reedsy.com, podle nějž se ceny za ghostwriting pohybují v rozpětí 0,15‒4 USD/slovo.

Jaké jsou autorské honoráře za články v Česku? A na jakou sazbu za slovo se můžete těšit?

 

Kolik se platí za slovo textu u článků v Česku?

I v Česku platí, že odměna za slovo v časopise Památky Středních Čech bude nižší než u článku pro Myslivost nebo PC World. 

Vzhledem k tomu, že redakce v Česku nejčastěji pracují s cenou za normostranu a že normostrana je zhruba 250 slov, kupecké počty vás dovedou k nemilému zjištění:

Za nenáročné články pro málo významná periodika se platí kolem 50 haléřů za slovo. Tedy v tom lepším případě.

S rostoucí odborností cena stoupá: například redakce časopisu Správní právo při Ministerstvu vnitra ČR anoncuje sazbu 200 Kč/NS, tedy 80 haléřů/slovo. Odborný časopis Stavebnictví a interiér nabízí 400 Kč/NS, tedy cca 1,60 Kč/slovo. Vyžádané odborné články pro přední lékařský časopis Practicus autorům vynášejí celé 2 Kč/slovo

 

Není to málo, Antone Pavloviči?

Čekáte, kdy zazní sazba na úrovni alespoň oněch průměrných amerických 50 centů, tedy 11 Kč? Obávám se, že čekáte marně.   

Aby vám to nebylo líto, vězte, že takový překladatel na tom není o moc lépe. U překladů z angličtiny začíná cena už pod hranicí 1 Kč/slovo.

Jsou na tom copywriteři lépe? Stojí reklamní text víc než PR článek, odborný referát nebo publicistika?

 

Kolik stojí slovo textu od copywritera

Také reklamní textaři zhotovují zakázky, které mají povahu článků a delších souvislých textů. Ať už jde o SEO články, PR články, případové studie, recenze produktů, nebo třeba firemní manuály.

Asi vás nepřekvapí, že i tady funguje trh. V článku Copywriting & ceník: Kolik stojí profesionální copywriter a jeho služby jsem zmiňoval průzkum agentury ClearVoice, podle něhož v USA panují tyto sazby: 

• copywriter začátečník se pohybuje v rozmezí 0,01‒0,50 USD/slovo
• pokročilý copywriter účtuje v rozmezí 0,10‒0,75 USD/slovo
copywriter expert běžně píše za více než 1 USD/slovo.

Jak vidno, cesta k vyšším výdělkům vede po stupíncích pokročilosti až k situaci, kdy jste uznávaným expertem na určitou oblast a témata.

 

Cena za slovo v Německu

Podobný pohled nabízí i content writer a B2B copywriter Marcel Schreyer.

Ten popisuje trh a sazby za slovo v Německu takto:

1‒5 eurocentů/slovo (tj. 0,25‒1,25 Kč)
Odpad. Texty, které nikdo nečte.

5‒10 eurocentů/slovo
SEO články, produktové popisky, nejjednodušší blogové příspěvky.

10+ eurocentů/slovo
Blogové články na jednoduchá témata. Nenáročné články. Texty, které by se měly snadno číst.

0,20‒1,25 Kč/slovo?

Odpad!
Buďte si jistí,
že takové texty
nikdo nečte.

Marcel Schreyer
(o sazbě 0,01‒0,05 €/slovo)

 

 

S rostoucí náročností sazba pochopitelně stoupá. Marcel dodává, že začátečník má v Německu hodinovku přibližně 50 eur. Expert s mnohaletou praxí a specializací pak 80‒120 eur.

 

Cena za slovo v Austrálii

Přehled sazeb podle pokročilosti a formátu nabízí web getcopywriter.com. Krátký článek o nízké náročnosti podle něj pořídíte za 1,80 Kč/slovo. Podobně jako produktové popisky. Vysoce odborný článek už ovšem bude stát cca 7 Kč/slovo (0,40 AUD).

A top? Například zkušená copywriterka Angela Rodgers píše články na web od 22 Kč/slovo (1,40 AUD).

 

Jak poznat pokročilého copywritera

Pokročilostí se myslí doložitelná praxe a prokazatalená schopnost zvládat čím dál náročnější, odbornější a exponovanější zakázky pro čím dál renomovanější klienty. 

S pokročilostí souvisí i schopnost poskytovat přínosnější obsah a celkově lepší službu než konkurence. Například mezioborový přesah. Jen díky tomu budete jako copywriter u klientů získávat na ceně a zvýší se poptávka po vašich službách. 

Budete-li pořád jen šolichat příspěvky na facebookový profil lesní školky v Horní Dolní, k sazbě 20 Kč/slovo se nepropracujete. Nic proti lesním školkám.

Klíčová otázka zní: Myslí si potenciální klienti, že zvládnete něco víc? Jak je o tom přesvědčíte?

 

40–60 haléřů za slovo: Pro ty, kterým je kvalita fuk 

V Česku se tu a tam objevují poptávky textů za odměny typu 100–150 Kč za normostranu. Tedy 40–60 haléřů za slovo. A dokonce je někdo vypracovává. K tomu mám pár postřehů:

Minimální mzda je v Česku 15 200 Kč. To je zhruba 720 Kč/den, tedy 90 Kč/h při osmihodinové pracovní době. Jak kvalitní text asi dostanete jako klient od člověka, který musí 8 hodin denně 5 dnů v týdnu chrlit texty takovou rychlostí, aby se při sazbě 100–150 Kč/NS propracoval alespoň na oněch 90 Kč/h?

Nezapomeňte z těch osmi hodin odečíst čas na komunikaci s klienty, čas na seznámení se s podklady, čas na rešerši, čas na kontrolní čtení, na editaci, na přípravu metadat, na přemýšlení o formulacích, na oběd, na záchod a tak dále a tak dále.

Zjistíte, že při sazbě 40‒60 haléřů za slovo se vašemu textaři vyplatí psát jen tehdy, když ošulí přípravnou i kontrolní fázi. Prostě když text napíše co nejrychleji, nejlépe z hlavy, a pošle vám hned ten první pokus, aniž by výsledek dal někomu dalšímu přečíst.

 

Profesionální copywriter si tohle nedovolí

Profesionál si tohle nedovolí. A nemá to zapotřebí. Ví, že takový zmetek by mu jednou provždycky zkazil jméno.

Jistě, jsou klienti, kterým zmetky nevadí. Stačí jim. Jen se potom diví, že nefungují. Místo aby přitahovaly, tak odpuzují.

Texty za 40‒60 haléřů za slovo vám s velkou pravděpodobností vypracují psavci, kterým na renomé nezáleží a které by jejich psaní normálně neuživilo. Řekněte sami: Proč by si jinak namáhali hlavu na úrovni minimální mzdy?

 

Jak začít psát za víc peněz

Pokud chcete psát za vyšší cenu za slovo, musíte se propracovat ke klientovi, který má na texty víc peněz. Ten ovšem bude požadovat víc než jen glosu o rozmarech počasí.

V každém případě musíte zvládnout 4 věci:

✓ umět psát texty, které neudělají klientům ostudu
✓ umět hodnotně či expertně zpracovat téma
✓ umět přesvědčit klienta, že dokážete splnit jeho konkrétní zadání
✓ umět přesvědčit klienta, že si má vybrat právě vás

Pak už zbývá jen vytvořit text, který splňuje klientovy požadavky.

Nedokážete to? Pak vám nezbývá, než začít psát za pakatel a tvrdě na sobě pracovat. Nebo se věnovat tomu, čím se uživíte.

Hodně štěstí s dokonalými texty!

 

Literatura a zdroje:

Databáze plateb za články pro média:

http://www.londonfreelance.org/rates (UK, USA)

http://whopayswriters.com/ (USA)

 

Sazby v Austrálii

https://www.asauthors.org/findananswer/rates-of-pay

https://getacopywriter.com/au/rates

Ceník Angely Rogersové

 

Sazby v USA

https://www.lisatener.com/ghostwriter-contracts-fees/#:~:text=Ghostwriting%20fees%20for%20a%20book,if%20the%20project%20scope%20expands

https://blog.reedsy.com/freelancer/how-much-do-ghostwriters-make/

 

Sazby v Německu

https://www.marktschreyer.de/wissen/kosten-texter/

https://www.texter-akademie.de/2-gute-gruende-dich-pro-wort-bezahlen-zu-lassen/

 

Sazby v Česku

https://www.pamatkysc.cz/pokyny-pro-autory

https://www.myslivost.cz/Casopis-Myslivost/Redakce/Jak-honorujeme-uverejnene-materialy

https://www.stavebnictvi3000.cz/clanky/rozsirujeme-tym-a-prijimame-redaktory

https://webtrh.cz/157333-kolik-plati-clanky-zpravodajske-odborne

http://www.usd.cas.cz/wp-content/uploads/Honorare_info.pdf

http://www.practicus.eu/Autorske-honorare

 

Průzkum trhu:

Freelance Writing Rates: What Hard-Working Writers Earn in 2020

 

 

Pošli to dál

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.