Používáte v předmětu vašich rozesílek emotikony? V agentuře Nielsen Norman Group se rozhodli zjistit, jak takový předmět působí na příjemce. V rámci tohoto testu se dotazovali adresátů rozesílek, jakým výrazem by ohodnotili předmět e-mailu, který obdrželi. Zároveň s tím testovali, jestli emotikony zvyšují míru otevření e-mailu, nebo ne.
Test obliby emotikonů
Agentura vybrala 13 skutečných e-mailů, které prodejci rozesílají svým zákazníkům, a k verzím předmětů s emotikony připravila verze bez emotikonů.
Hodnotitelům byly jednotlivé verze předkládány jedna po druhé s tím, že mají ze skupiny 30 hodnoticích přídavných jmen (pozitivních i negativních) vybrat vždy tři, jimiž by daný předmět e-mailu vystihli.
K čemu test dospěl?
Předměty s emotikony obdržely v průměru více negativních hodnocení (2,01) než pozitivních (0,99).
Předměty bez emotikonů byly v průměru hodnoceny o něco lépe: 1,97 negativních hodnocení a 1,16 pozitivních (zdroj).
Přidání emoji do předmětu tedy zvýšilo negativní pocity příjemců o 26 %.
Při sledování důvěryhodnosti e-mailů a jejich cennosti pro příjemce (hodnocením na škále od 1 do 7) byly předměty bez emotikonů hodnoceny jako
• důvěryhodnější (3,43 oproti 3,51)
• cennější (2,45 oproti 2,64).
Test účinku emotikonů na míru otevření
Agentura připravila dvě sady náhledů na inbox s přehledem 16 doručených e-mailů. Jedna sada obsahovala 8 autentických e-mailů s emotikony a 8 jiných bez emotikonů. Pro druhou sadu byly původní emoji předměty zbaveny emotikonů. Obsahovala tedy 16 předmětů zcela bez emotikonů.
Hodnotitelé měli v dané sadě vždy označit dva e-maily, které by nejpravděpodobněji otevřeli, a říci proč. Porovnáním četnosti otevření se ukázalo, že v rámci daných párů (s emoji a bez něj) má verze předmětu s emotikonem v průměru nepatrně vyšší pravděpodobnost otevření (0,4 %) než verze bez emotikonu (0,3 %).
Inbox se sadou 16 e-mailů, v níž bylo původních 8 předmětů s emotikony nahrazeno verzí bez emotikonů. (Nielsen Norman Group)
Přitahují předměty s emotikony pozornost?
Na základě responzí zaznamenaných u první sady e-mailů (8/8) agentura také zkoumala, jestli hodnotitelé dávali přednost předmětům s emotikony, nebo ne. Vyšlo najevo, že předměty s emotikony byly uživately vybrány k otevření častěji než e-maily bez emotikonů.
Na základě všech těchto zjištění přináší Nielsen Norman Group následující guidelines pro používání emotikonů v předmětu e-mailu:
Guidelines pro používání emotikonů:
- Přistupujte k emotikonům obezřetně a testujte, jak fungují na vaši konkrétní cílovou skupinu.
- Nepoužívejte emoji bezmyšlenkovitě. Na jedné straně sice mohou upoutat pozornost adresátů a stočit jejich zrak k vašemu e-mailu, zároveň ale mohou způsobit, že vás a váš e-mail nebudou brát dostatečně vážně.
- Využívejte emotikony jen v případech, kdy jsou skutečně přidanou hodnotou díky tomu, že sdělení dodávají kontext a relevantní emoční složku.
- Poctivě zvažujte, kdy a jak často předměty s emotikony používat v kontextu vašeho plánu rozesílek. Jejich nadužívání může vést k potlačení efektu novosti/zajímavosti a fakt, že jsou vnímány negativně, může vašim rozesílkám při vysoké frekvenci takových předmětů ublížit.
Přečtěte si také:
Emotikony a interpunkce: Kdy psát před a za emotikony tečku a kdy ne