Emotikony a jejich používání v předmětu e-mailu

Chcete vylepšit míru otevření svých e-mailů? Všimli jste si, že konkurence používá v předmětu emotikony (smajlíky a další piktogramy) a uvažujete o jejich užívání nebo testování?

Tady je 5 důležitých bodů, které byste měli vzít v potaz:

1. Proč vůbec emotikony do předmětu e-mailu vkládat?

Důvod je prostý.

Chcete, aby váš e-mail byl v záplavě denní porce elektronické pošty nepřehlédnutelný. Aby na první pohled upoutal pozornost.

Piktogramy, jako jsou smajlíky a různé další druhy emotikonů, vám mohou pozornost uživatelů zajistit.

To samozřejmě nebude platit v případě, kdy je začnou používat všichni. A kdy většina z nás při pohledu do schránky neuvidí v přehledu pošty nic jiného, než jen samé „oemotikované“ předměty.

Emotikony také umožňují vměstnat do malého prostoru předmětu více informací (včetně emocí), popř. pomáhají vhodně sémanticky dokreslit vaše sdělení. Protože by váš předmět neměl být dlouhý, jsou emotikony v tomto ohledu vítaným pomocníkem.

Nezapomeňte: emotikony, to nejsou jen obličejové smajlíky. Jejich repertoár je mnohem bohatší, stačí se jimi probrat (?❤?✈?⭐ atd.). Některé společnosti si dokonce nechávají připravit vlastní sadu emotikonů – v souladu se zaměřením firmy. Například IKEA.

2. Jsou emotikony v předmětu e-mailu přínosné, nebo ne?

Potenciál tu je!

Agentura Experian z porovnání dat o předmětech e-mailů a dostupných open rate metrik vyčetla, že více než polovina (56 %) rozesilatelů, kteří v předmětu použili emotikony, díky nim zaregistrovala vyšší míru otevření (open rate). V některých případech šlo o rozdíl téměř 15 %, v jednom dokonce o stěží uvěřitelných 50 %.

Nic není černobílé…

Agentura YellowBall provedla v prosinci 2015 A/B test, který na závěry Experianu reagoval. Testovala proti sobě e-mail s běžným textovým předmětem a e-mail, jehož předmět obsahoval 2 emotikony – jeden na začátku textu a druhý na konci. MQ každé skupiny byla 1 500 kontaktů.

A výsledek?

Předměty s emotikony vykázaly o 4 % nižší míru otevření (open rate) než předměty bez emotikonů (jen s běžným textem).

Do dalšího testu YellowBall zahrnuli ty, kteří e-maily z předchozího testování neobdrželi. Rozdělili je do dvou skupin a obeslali: e-mail s předmětem bez emotikonů se tak opět testoval proti e-mailu s předmětem obsahujícím jeden emotikon.

E-maily s emotikonem v předmětu tentokrát zaostaly o 0,5 %.

Jenže…

Agentura Brandwidth připravila v roce 2016 pro svého klienta A/B test předmětů, kdy porovnávala variantu předmětu bez emotikonu (A) proti variantě s emotikonem (B). Tím byl obrázek hodin umístěný na začátku a na konci textu v předmětu (Hurry – Offer ends in 3 days!).

Verze B přinesla 3% nárůst míry otevření (a dokonce 15% nárůst proklikovosti).

Čemu tedy věřit?

Agentura YellowBall ve svých závěrech k testu poukázala na to, že její databázi tvoří především obchodní kontakty z B2B aktivit, majitelé firem a vedoucí pracovníci. Nikoliv generace Y a Z. Zároveň uznala, že jako zprostředkovatel B2B služeb oslovuje poněkud jiný segment než je segment B2C kontaktů či demografie s jinými charakteristikami (než uvedená), která by mohla na emotikony reagovat lépe. Proto při testování emotikonů v předmětu e-mailů uvažte, v jaké situaci jste. Ale hlavně: nespoléhejte slepě na výsledky druhých a pokud můžete, testujte, testujte a testujte…

3. Jaké emotikony zvolit

Společnost Mailchimp provedla v roce 2015 průzkum 214 000 e-mailových kampaní, které použily do svých předmětů (subject lines) emotikony. Zjistila tak, které emotikony byly ve zkoumaném období používány nejčastěji.

(Zdroj: Mailchimp)

Některé emotikony (typicky například usmívající se smajlík ?) jsou využívány i v kombinaci s jinými (tím se jejich celková frekvence zvyšuje), často z podobné kategorie (variace obličejových smajlíků ??). Pokud o emotikonech uvažujete, přemýšlejte, které z nich vám zajistí žádoucí pozornost a které jsou dostatečně výstižné vzhledem k obsahu sdělení.

Správně: „Pizza party zítra večer! ??“

Špatně: „Nový newsletter Mladého rybáře je tu! ??“

4. Co vzít v úvahu před aplikací emotikonů v předmětu e-mailu?

Demografie adresátů

Zatímco milleniály mohou hravé emotikony oslovit, starší zákazníci na ně nemusí být zvědaví, mohou je vnímat jako indikátor nežádoucí, infantilně laděné či nevyžádané pošty – a v důsledku toho mohou preferovat konzervativně laděné předměty.

Tón a obsah sdělení, profilace značky

Zákazníci seriózních značek či firem poskytujících například finanční či právní služby, kteří jsou zvyklí na uměřenou komunikaci, budou určitě reagovat na emotikony jinak než příznivci značek zaměřených na mladé. Zvažte sami, zda vybraný emotikon nebude působit nemístně vůči vámi obesílanému segmentu a vůči povaze a obsahu rozesílaného sdělení.

5. Pozor na rizika

Jedním z hlavním rizik může být problém se správným zobrazováním emotikonů v e-mailových klientech. Oproti předchozím letům se situace naštěstí zlepšuje – naprostá většina hlavních e-mailových klientů již zvládá emotikony zobrazovat (Outlook 2007/10/13/com, AppleMail, GMail, Android Mail, Windows Mail, Yahoo).

Narazit tak můžete spíše u starších e-mailových klientů a některých webmailů. Proto je důležité mít přehled o tom, na jakých klientech si vaši zákazníci či příjemci newsletterů e-maily otevírají.

Emotikony zkoušejí v předmětech e-mailů i firmy působící na českém trhu. Ve spodní části tohoto článku najdete hned několik příkladů realizace.

Emotikony samozřejmě nejsou jedinou možností, jak se snažit míru otevření e-mailů vylepšit.

Inspiraci pro další testování najdete například v článku A/B testování předmětu e-mailu – 10 testů, které potřebujete znát.

 

Přečtěte si také

Chcete vědět, jak správně používat s emotikony interpunkci? Přečtěte si článek Emotikony a interpunkce!

 

Ukázky subject lines s emotikony:

Pošli to dál