Pravopis

Proč se učit mně mě: Těchto 8 chyb rozesměje i vás

Kdy se píše zájmeno mně a kdy mě? Určitě znáte lidovou písničku, v níž sedlák teskní, že mu vyvádějí koně. Skoro každý si z ní dělá legraci kvůli vyvádění měkoňů. Jenže: Pak vtipálci dostanou za úkol napsat název této lidovky a sranda je přejde. A jak byste ho napsali vy? S tvarem mě, nebo s mně? A proč?

V dnešním článku se podíváme na to, jaké šílenosti vzniknou, když si tvary mně popletete…

Mně versus mě: Komu, nebo koho?

Znějí stejně: /mňe/. Ovšem jejich psaná podoba rozhoduje o tom, jestli před sebou máme třetí pád zájmene já (komu/čemu: mně, mi), nebo čtvrtý (koho/co: ). Případně druhý, nebo šestý:

Kdy psát mně a kdy mě

Vraťme se ke koním z úvodní písničky. Určitě se v ní nezpívá o tom, že koně někoho vyvádějí (vedou) ven. Například mě. Umíte si představit, jak by ta scéna vypadala? Člověk v postroji, koně v roli sedláků… a už toho chudáka vedou a vesele řehtají.

Takže ne. Ta lidovka není o tom, že koně někoho (4. pád) vyvádějí. Je o tom, že někomu (3. pád) nějací lidé vyvádějí koně ven: mně (= mi) koně vyvádějí.

 

Už mně koně sedlají

Ten třetí pád ostatně vyplývá i z pokračování písničky: Už mně koně sedlají. (komu? mně)

Tedy: Nějací lidé někomu sedlají koně. Normálně bychom řekli: Sedlají mi koně. Už mi/mně koně sedlají.

 

Dalších 6 příkladů, kdy záměna mně/mě legračně mění smysl věty

Proč má smysl učit se pravidlo o psaní mě a mně? Protože když oba tvary popletete, můžete větami vytvořit vskutku komické situace. Podobné té, v níž koně vyvádějí nějakého chudáka v postroji a pak mu na záda naloží sedlo.

Nevěříte? Tak se pojďte podívat na malou sbírku esemesek a vzkazů:

Máte někoho, kdo vypere, vyžehlí a uklidí?

Někdo vás má vyprat a vyžehlit? A kam byste si přála být po té neobvyklé plastické operaci uklizena? Do sklepa, nebo na půdu?

Správně: Máte někoho, kdo mně/mi vypere, vyžehlí a uklidí? (3. pád = komu: mně/mi)

Buďte tak laskav a dejte paní vedoucí.

Opravdu? A jste si jistý, že vás paní vedoucí bude jako dárek chtít? Mužského jsme paní vedoucí ještě nedávali.

Správně: Buďte tak laskav a dejte mně/mi paní vedoucí. (Tedy ve smyslu Zavolejte mi paní vedoucí. 3. pád = komu: mně/mi)

Dobrý den, můžete otevřít?

Nezlobte se, ale asi jste si nás spletla s chirurgií. My jsme kadeřnictví. A kromě toho otevíráme až v 8.

Správně: Dobrý den, můžete mně/mi otevřít? (3. pád = komu: mně/mi)

Včera operoval žaludek.

Počkejte, počkejte… Žaludek je sice velice výkonný orgán, ale že by zvládl i operovat člověka?

Správně: Včera mně/mi operoval žaludek. (3. pád = komu: mně/mi)

 

A prosím pěkně, mohl byste ukázat i topení?

No, nevím nevím, jestli na vás bude naše topení zvědavé. Ale klidně vás ukážu jak topení v kanceláři, tak přímotopům na recepci.

Správně: A prosím pěkně, mohl byste mně/mi ukázat i topení? (3. pád = komu: mně/mi)

Ano, s vašimi asistentkami jsem už mluvila. Ty jitrnice nakonec objednaly.

To jsem rád, že to dobře dopadlo. Ale neříkejte prosím mým asistentkám jitrnice. 

Správně: Ty jitrnice mně/mi nakonec objednaly. (3. pád = komu: mně/mi)

 

 

Přečtěte si také

A/B testování webu: Jak určit velikost testovacího publika a kolik dat je dost

A/B testování je způsob, jak zjistit, která varianta obsahu (A, nebo B) funguje lépe. Díky tomu můžete optimalizovat web, e-shop, CTA kartu, nebo třeba znění předmětů newsletterů. Abyste mohli výsledek testu prohlásit za dostatečně průkazný, […]

Žádný komentář
texty pro doplňky stravy

Copywriting pro doplňky stravy: Jak dodržet zákon a neodejít s pokutou

Už jste někdy dostali za copy pokutu? A víte, na co si dát pozor třeba při psaní o doplňcích stravy? Tvořit texty o nich je jako řídit auto. Jakmile neznáte předpisy, zavání to tučným flastrem. Doplňky stravy […]

Pošli to dál
Žádný komentář

Cvičení pro copywritery: Naming aneb Tvorba názvu produktu

Naming je zábava. Ale taky dřina. V dnešním cvičení si vyzkoušíte, čeho je víc. Mám pro vás totiž zadání, které si v ničem nezadá s těmi, která mi tu a tam přistávají na stole. Zaujalo vás to? Tak pojďme […]

Pošli to dál
Žádný komentář

Tvorba názvu firmy: Proč jsem dceru pojmenoval Mersigo

Tvorba názvů firem, značek a produktů je činnost zábavná, kreativní a zodpovědná zároveň. Vyberete-li jedinečné, či dokonce exotické jméno dítěti, může ho to do života vybavit pocitem vlastní výjimečnosti, ale také těžkými šrámy na duši. Zejména v období […]

Žádný komentář

Abeceda copywritingu aneb Pojmy pro copywriting od A do Ž: Díl druhý (B)

První díl Abecedy copywritingu vás zaujal natolik, že patří k nejčtenějším příspěvkům blogu. Bude bit bukovými bidly bohatýrské bukvy B?  B B2B copywriting Reklamní psaní, které se zaměřuje na komunikaci obchodní nabídky směrem k jiné firmě či […]

Žádný komentář

Spouštím aVVízo. Dá vám echo o novinkách na mém blogu

Spouštím službu aVVízo. Když si ji aktivujete a vyznačíte, která rubrika vás zajímá, pošlu vám e-mail, kdykoli v dané rubrice uveřejním nový článek. Samozřejmě zdarma. Službu aVVízo si můžete aktivovat na téhle podstránce.

Žádný komentář

Dneska losuju multimilionáře. Vyhrajete vy?

Dneska neformálně. Dnešek je totiž jinej než jiný dny. Čím? Místo psaní copy budu u toho, když někdo vyhraje dva míče. Jako fakt. Dokonce přes dva miliony korun. Jak to? Mám to štěstí, že kromě jinýho […]

Žádný komentář

Copywriting a typografie: Jednoznakovky na konci řádku si odpusťte

Také necháváte jednoznakové předložky a spojky v textech bannerů a dalších reklamních vizuálů na konci řádku? Setkávám se s tím stále častěji. Takže prosím vás: Nechcete-li působit jako amatéři, nedělejte to. Nejenže to působí odpudivě. Je to navíc chyba! […]

Pošli to dál

3 knihy pro copywritery na rok 2021

V závěru loňského roku vyšly dvě knížky o copywritingu: aktualizované vydání titulu Copywriting –⁠ Pište texty, které prodávají (Anna Sálová, Zuzana Veselá, Michaela Raková) a Manuál copywritingu Vojty Untermüllera. V obou případech platí: Tohle by si na […]

Preview pane neboli pre-header

Preheader i pre-header: Co to je a jak tím zvýšit míru otevření o 100 %

Preheader (nebo chcete-li pre-header) je ta část e-mailu, kterou vidíte při pohledu do e-mailové schránky hned za předmětem. Pokud chcete dělat komerční e-mailing, rozesílat newslettery nebo propagační e-maily, je ve vašem zájmu preheader správně otextovat. […]

Žádný komentář

2 thoughts on “Proč se učit mně mě: Těchto 8 chyb rozesměje i vás

  1. Moc děkuju a ještě jednou se omlouvám za ty štrapáce se zobrazením komentáře. Zjistil jsem, že obdobný problém postihl i komentáře pod staršími články. Pravopisně levou zadní sleduju a určitě všem zájemcům o pravopis doporučuju, je to super projekt! 🙂

Comments are closed.