V závěru loňského roku vyšly dvě knížky o copywritingu: aktualizované vydání titulu Copywriting – Pište texty, které prodávají (Anna Sálová, Zuzana Veselá, Michaela Raková) a Manuál copywritingu Vojty Untermüllera. V obou případech platí: Tohle by si na začátku kariéry měl přečíst každý adept reklamní textařiny. A protože rok 2021 bude dlouhý (a do třetice všeho dobrého), doporučím ještě jednu publikaci: Reklama – Teorie, koncepce, modely (Jaroslav Světlík a kol.).
Computer Press 2020, 350 stran.
Copywriting – Pište texty, které prodávají
Web copy. PR články. Sociální sítě. Klíčová slova. SEO. PPC reklama. Obsahová strategie. Pokud hledáte knihu, která by vás srozumitelně provedla principy copywritingu a hlavními specifiky jednotlivých copy žánrů, sáhněte po téhle. V 18 superpřehledných kapitolách nasajete nejen zásadní pojmy, ale hlavně: Ujasníte si co, proč a jak. A taky: jak ne.
Nepředstavujte si ale suché teoretizování. V kapitolách najdete názorné ukázky, doporučené postupy, příklady z praxe a také spoustu cvičení. Na nich si můžete vyzkoušet, jak byste si s tou či onou textařskou výzvou dokázali poradit. Autorky navíc u každého tématu oslovily specialisty a praktiky z dílčích oborů, kteří s čtenáří sdílejí další užitečné tipy. (Přiznávám, drobnou troškou jsem přispěl i já.) Ať už chcete psát blog, publikovat příspěvky na sociálních sítích nebo třeba otextovat svůj první e-shop, v téhle učebnici copywritingu najdete dostatek záchranných stébel, abyste to zvládli. Seženete ji například v tomto obchodě.
Grada 2020, 120 stran.
Manuál copywritingu
Takhle vidí copywriting reklamní praktik z Leo Burnett a dalších prvoligových reklamek a Copywriter roku 2006 Vojtěch Untermüller. Zatímco výše zmíněná „dívčí“ učebnice copywritingu zabíhá do nejrůznějších souvisejících oborů a ukazuje, jak se píše PR článek, čeho se držet při textování webu, a desítky dalších detailů, v Manuálu copywritingu se vše točí kolem ústředního tématu: Jak napsat úspěšný prodejní text.
Autor vás od první stránky osobitě přitahuje k těm nejpodstatnějším myšlenkám, které by vás před psaním reklamního textu a při něm měly napadat. Kdo je cílová skupina? Co potřebuje? Jak pomůže produkt? Z čeho složit prodejní text, aby v konkrétní situaci zafungoval? Jak napsat headline?
Vše pak demonstruje krok za krokem na konkrétních příkladech. Manuál copywritingu je vůbec hodně konkrétní. A také hodně osobní, takže v něm nechybějí četné postřehy z praxe (a to včetně těch zábavných) a různé autorovy vychytávky, které se vám při tvorbě copy hodí. Vsadil bych se, že ho přečtěte jedním dechem jako já. Je k dostání v tištěné podobě i jako e-kniha (například tady).
WSIZ 2017, 623 stran.
a – Teorie, koncepce, modely
Kdo snese těžší kalibr a chce se na reklamu podívat vědecky, tomu doporučuju skvěle ozdrojovou e-knihu od profesora Jaroslava Světlíka, který je předním expertem na teorii reklamy, a jeho kolegů z univerzit v Nitře, Trnavě a Brně. V osmi kapitolách vás seznámí s modely reklamy (od AIDA po FORR), s dopady poznatků kognitivních věd na reklamu a persvazivní koncepce, představí vám reklamu v tradičních a digitálních médiích a provede vás strategickým plánováním. Nechybějí desítky odkazů k zahraničním studiím a výzkumům a pohledy na reklamu z různých úhlů.
Moje oblíbené části? Jsou dvě: Páta kapitola, věnovaná měření efektivity reklamy, a šestá kapitola, která představuje vybrané aspekty současné reklamy, jako jsou například využívání celebrit při propagaci, srovnávací reklama, product placement nebo význam hudby a barev v reklamě.
Pokud jste uvažovali o vysokoškolském studiu marketingové komunikace, ale ještě jste nenašli dost času nebo odvahy, tahle publikace by mohla vaši touhu po odborných informacích na čas uspokojit. Jako e-knihu ji seženete například zde.
Přečtěte si také
A/B testování webu: Jak určit velikost testovacího publika a kolik dat je dost
A/B testování je způsob, jak zjistit, která varianta obsahu (A, nebo B) funguje lépe. Díky tomu můžete optimalizovat web, e-shop, CTA kartu, nebo třeba znění předmětů newsletterů. Abyste mohli výsledek testu prohlásit za dostatečně průkazný, […]
Žádný komentář
Copywriting pro doplňky stravy: Jak dodržet zákon a neodejít s pokutou
Už jste někdy dostali za copy pokutu? A víte, na co si dát pozor třeba při psaní o doplňcích stravy? Tvořit texty o nich je jako řídit auto. Jakmile neznáte předpisy, zavání to tučným flastrem. Doplňky stravy […]
Žádný komentář
Cvičení pro copywritery: Naming aneb Tvorba názvu produktu
Naming je zábava. Ale taky dřina. V dnešním cvičení si vyzkoušíte, čeho je víc. Mám pro vás totiž zadání, které si v ničem nezadá s těmi, která mi tu a tam přistávají na stole. Zaujalo vás to? Tak pojďme […]
Žádný komentář
Tvorba názvu firmy: Proč jsem dceru pojmenoval Mersigo
Tvorba názvů firem, značek a produktů je činnost zábavná, kreativní a zodpovědná zároveň. Vyberete-li jedinečné, či dokonce exotické jméno dítěti, může ho to do života vybavit pocitem vlastní výjimečnosti, ale také těžkými šrámy na duši. Zejména v období […]
Žádný komentář
Abeceda copywritingu aneb Pojmy pro copywriting od A do Ž: Díl druhý (B)
První díl Abecedy copywritingu vás zaujal natolik, že patří k nejčtenějším příspěvkům blogu. Bude bit bukovými bidly bohatýrské bukvy B? B B2B copywriting Reklamní psaní, které se zaměřuje na komunikaci obchodní nabídky směrem k jiné firmě či […]
Žádný komentář
Spouštím aVVízo. Dá vám echo o novinkách na mém blogu
Spouštím službu aVVízo. Když si ji aktivujete a vyznačíte, která rubrika vás zajímá, pošlu vám e-mail, kdykoli v dané rubrice uveřejním nový článek. Samozřejmě zdarma. Službu aVVízo si můžete aktivovat na téhle podstránce.
Žádný komentář
Dneska losuju multimilionáře. Vyhrajete vy?
Dneska neformálně. Dnešek je totiž jinej než jiný dny. Čím? Místo psaní copy budu u toho, když někdo vyhraje dva míče. Jako fakt. Dokonce přes dva miliony korun. Jak to? Mám to štěstí, že kromě jinýho […]
Žádný komentář
3 knihy pro copywritery na rok 2021
V závěru loňského roku vyšly dvě knížky o copywritingu: aktualizované vydání titulu Copywriting – Pište texty, které prodávají (Anna Sálová, Zuzana Veselá, Michaela Raková) a Manuál copywritingu Vojty Untermüllera. V obou případech platí: Tohle by si na […]
Preheader i pre-header: Co to je a jak tím zvýšit míru otevření o 100 %
Preheader (nebo chcete-li pre-header) je ta část e-mailu, kterou vidíte při pohledu do e-mailové schránky hned za předmětem. Pokud chcete dělat komerční e-mailing, rozesílat newslettery nebo propagační e-maily, je ve vašem zájmu preheader správně otextovat. […]
Žádný komentář

A/B testování webu: Jak určit velikost testovacího publika a kolik dat je dost
A/B testování je způsob, jak zjistit, která varianta obsahu (A, nebo B) funguje lépe. Díky tomu můžete optimalizovat web, e-shop, CTA kartu, nebo třeba znění předmětů newsletterů. Abyste mohli výsledek testu prohlásit za dostatečně průkazný, […]

Copywriting pro doplňky stravy: Jak dodržet zákon a neodejít s pokutou
Už jste někdy dostali za copy pokutu? A víte, na co si dát pozor třeba při psaní o doplňcích stravy? Tvořit texty o nich je jako řídit auto. Jakmile neznáte předpisy, zavání to tučným flastrem. Doplňky stravy […]

Cvičení pro copywritery: Naming aneb Tvorba názvu produktu
Naming je zábava. Ale taky dřina. V dnešním cvičení si vyzkoušíte, čeho je víc. Mám pro vás totiž zadání, které si v ničem nezadá s těmi, která mi tu a tam přistávají na stole. Zaujalo vás to? Tak pojďme […]
Tvorba názvu firmy: Proč jsem dceru pojmenoval Mersigo
Tvorba názvů firem, značek a produktů je činnost zábavná, kreativní a zodpovědná zároveň. Vyberete-li jedinečné, či dokonce exotické jméno dítěti, může ho to do života vybavit pocitem vlastní výjimečnosti, ale také těžkými šrámy na duši. Zejména v období […]
Abeceda copywritingu aneb Pojmy pro copywriting od A do Ž: Díl druhý (B)
První díl Abecedy copywritingu vás zaujal natolik, že patří k nejčtenějším příspěvkům blogu. Bude bit bukovými bidly bohatýrské bukvy B? B B2B copywriting Reklamní psaní, které se zaměřuje na komunikaci obchodní nabídky směrem k jiné firmě či […]

Spouštím aVVízo. Dá vám echo o novinkách na mém blogu
Spouštím službu aVVízo. Když si ji aktivujete a vyznačíte, která rubrika vás zajímá, pošlu vám e-mail, kdykoli v dané rubrice uveřejním nový článek. Samozřejmě zdarma. Službu aVVízo si můžete aktivovat na téhle podstránce.
Dneska losuju multimilionáře. Vyhrajete vy?
Dneska neformálně. Dnešek je totiž jinej než jiný dny. Čím? Místo psaní copy budu u toho, když někdo vyhraje dva míče. Jako fakt. Dokonce přes dva miliony korun. Jak to? Mám to štěstí, že kromě jinýho […]
3 knihy pro copywritery na rok 2021
V závěru loňského roku vyšly dvě knížky o copywritingu: aktualizované vydání titulu Copywriting – Pište texty, které prodávají (Anna Sálová, Zuzana Veselá, Michaela Raková) a Manuál copywritingu Vojty Untermüllera. V obou případech platí: Tohle by si na […]

Preheader i pre-header: Co to je a jak tím zvýšit míru otevření o 100 %
Preheader (nebo chcete-li pre-header) je ta část e-mailu, kterou vidíte při pohledu do e-mailové schránky hned za předmětem. Pokud chcete dělat komerční e-mailing, rozesílat newslettery nebo propagační e-maily, je ve vašem zájmu preheader správně otextovat. […]