Copywriting

3 knihy pro copywritery na rok 2021

V závěru loňského roku vyšly dvě knížky o copywritingu: aktualizované vydání titulu Copywriting –⁠ Pište texty, které prodávají (Anna Sálová, Zuzana Veselá, Michaela Raková) a Manuál copywritingu Vojty Untermüllera. V obou případech platí: Tohle by si na začátku kariéry měl přečíst každý adept reklamní textařiny. A protože rok 2021 bude dlouhý (a do třetice všeho dobrého), doporučím ještě jednu publikaci: Reklama –⁠ Teorie, koncepce, modely (Jaroslav Světlík a kol.).

Copywriting –⁠ Pište texty, které prodávají

Web copy. PR články. Sociální sítě. Klíčová slova. SEO. PPC reklama. Obsahová strategie. Pokud hledáte knihu, která by vás srozumitelně provedla principy copywritingu a hlavními specifiky jednotlivých copy žánrů, sáhněte po téhle. V 18 superpřehledných kapitolách nasajete nejen zásadní pojmy, ale hlavně: Ujasníte si co, proč a jak. A taky: jak ne.

Nepředstavujte si ale suché teoretizování. V kapitolách najdete názorné ukázky, doporučené postupy, příklady z praxe a také spoustu cvičení. Na nich si můžete vyzkoušet, jak byste si s tou či onou textařskou výzvou dokázali poradit. Autorky navíc u každého tématu oslovily specialisty a praktiky z dílčích oborů, kteří s čtenáří sdílejí další užitečné tipy. (Přiznávám, drobnou troškou jsem přispěl i já.) Ať už chcete psát blog, publikovat příspěvky na sociálních sítích nebo třeba otextovat svůj první e-shop, v téhle učebnici copywritingu najdete dostatek záchranných stébel, abyste to zvládli. Seženete ji například v tomto obchodě.

 

Manuál copywritingu

Takhle vidí copywriting reklamní praktik z Leo Burnett a dalších prvoligových reklamek a Copywriter roku 2006 Vojtěch Untermüller. Zatímco výše zmíněná „dívčí“ učebnice copywritingu zabíhá do nejrůznějších souvisejících oborů a ukazuje, jak se píše PR článek, čeho se držet při textování webu, a desítky dalších detailů, v Manuálu copywritingu se vše točí kolem ústředního tématu: Jak napsat úspěšný prodejní text.

Autor vás od první stránky osobitě přitahuje k těm nejpodstatnějším myšlenkám, které by vás před psaním reklamního textu a při něm měly napadat. Kdo je cílová skupina? Co potřebuje? Jak pomůže produkt? Z čeho složit prodejní text, aby v konkrétní situaci zafungoval? Jak napsat headline?

Vše pak demonstruje krok za krokem na konkrétních příkladech. Manuál copywritingu je vůbec hodně konkrétní. A také hodně osobní, takže v něm nechybějí četné postřehy z praxe (a to včetně těch zábavných) a různé autorovy vychytávky, které se vám při tvorbě copy hodí. Vsadil bych se, že ho přečtěte jedním dechem jako já. Je k dostání v tištěné podobě i jako e-kniha (například tady).

 

 

a –⁠ Teorie, koncepce, modely

Kdo snese těžší kalibr a chce se na reklamu podívat vědecky, tomu doporučuju skvěle ozdrojovou e-knihu od profesora Jaroslava Světlíka, který je předním expertem na teorii reklamy, a jeho kolegů z univerzit v Nitře, Trnavě a Brně. V osmi kapitolách vás seznámí s modely reklamy (od AIDA po FORR), s dopady poznatků kognitivních věd na reklamu a persvazivní koncepce, představí vám reklamu v tradičních a digitálních médiích a provede vás strategickým plánováním. Nechybějí desítky odkazů k zahraničním studiím a výzkumům a pohledy na reklamu z různých úhlů.

Moje oblíbené části? Jsou dvě: Páta kapitola, věnovaná měření efektivity reklamy, a šestá kapitola, která představuje vybrané aspekty současné reklamy, jako jsou například využívání celebrit při propagaci, srovnávací reklama, product placement nebo význam hudby a barev v reklamě.

Pokud jste uvažovali o vysokoškolském studiu marketingové komunikace, ale ještě jste nenašli dost času nebo odvahy, tahle publikace by mohla vaši touhu po odborných informacích na čas uspokojit. Jako e-knihu ji seženete například zde.

 

Přečtěte si také

A/B testování webu: Jak určit velikost testovacího publika a kolik dat je dost

A/B testování je způsob, jak zjistit, která varianta obsahu (A, nebo B) funguje lépe. Díky tomu můžete optimalizovat web, e-shop, CTA kartu, nebo třeba znění předmětů newsletterů. Abyste mohli výsledek testu prohlásit za dostatečně průkazný, […]

Žádný komentář
texty pro doplňky stravy

Copywriting pro doplňky stravy: Jak dodržet zákon a neodejít s pokutou

Už jste někdy dostali za copy pokutu? A víte, na co si dát pozor třeba při psaní o doplňcích stravy? Tvořit texty o nich je jako řídit auto. Jakmile neznáte předpisy, zavání to tučným flastrem. Doplňky stravy […]

Pošli to dál
Žádný komentář

Cvičení pro copywritery: Naming aneb Tvorba názvu produktu

Naming je zábava. Ale taky dřina. V dnešním cvičení si vyzkoušíte, čeho je víc. Mám pro vás totiž zadání, které si v ničem nezadá s těmi, která mi tu a tam přistávají na stole. Zaujalo vás to? Tak pojďme […]

Pošli to dál
Žádný komentář

Tvorba názvu firmy: Proč jsem dceru pojmenoval Mersigo

Tvorba názvů firem, značek a produktů je činnost zábavná, kreativní a zodpovědná zároveň. Vyberete-li jedinečné, či dokonce exotické jméno dítěti, může ho to do života vybavit pocitem vlastní výjimečnosti, ale také těžkými šrámy na duši. Zejména v období […]

Žádný komentář

Abeceda copywritingu aneb Pojmy pro copywriting od A do Ž: Díl druhý (B)

První díl Abecedy copywritingu vás zaujal natolik, že patří k nejčtenějším příspěvkům blogu. Bude bit bukovými bidly bohatýrské bukvy B?  B B2B copywriting Reklamní psaní, které se zaměřuje na komunikaci obchodní nabídky směrem k jiné firmě či […]

Žádný komentář

Spouštím aVVízo. Dá vám echo o novinkách na mém blogu

Spouštím službu aVVízo. Když si ji aktivujete a vyznačíte, která rubrika vás zajímá, pošlu vám e-mail, kdykoli v dané rubrice uveřejním nový článek. Samozřejmě zdarma. Službu aVVízo si můžete aktivovat na téhle podstránce.

Žádný komentář

Dneska losuju multimilionáře. Vyhrajete vy?

Dneska neformálně. Dnešek je totiž jinej než jiný dny. Čím? Místo psaní copy budu u toho, když někdo vyhraje dva míče. Jako fakt. Dokonce přes dva miliony korun. Jak to? Mám to štěstí, že kromě jinýho […]

Žádný komentář

Copywriting a typografie: Jednoznakovky na konci řádku si odpusťte

Také necháváte jednoznakové předložky a spojky v textech bannerů a dalších reklamních vizuálů na konci řádku? Setkávám se s tím stále častěji. Takže prosím vás: Nechcete-li působit jako amatéři, nedělejte to. Nejenže to působí odpudivě. Je to navíc chyba! […]

Pošli to dál

3 knihy pro copywritery na rok 2021

V závěru loňského roku vyšly dvě knížky o copywritingu: aktualizované vydání titulu Copywriting –⁠ Pište texty, které prodávají (Anna Sálová, Zuzana Veselá, Michaela Raková) a Manuál copywritingu Vojty Untermüllera. V obou případech platí: Tohle by si na […]

Preview pane neboli pre-header

Preheader i pre-header: Co to je a jak tím zvýšit míru otevření o 100 %

Preheader (nebo chcete-li pre-header) je ta část e-mailu, kterou vidíte při pohledu do e-mailové schránky hned za předmětem. Pokud chcete dělat komerční e-mailing, rozesílat newslettery nebo propagační e-maily, je ve vašem zájmu preheader správně otextovat. […]

Žádný komentář