Slogany, které zná každý, i slogany menších firem a lokálních produktů. Na této stránce najdete databázi nejslavnějších taglines a claimů, kterou průběžně doplňuju o další a další příklady a v níž se můžete inspirovat při tvorbě toho vlastního. V seznamu jsou zastoupeny jak slogany z reklamních kampaní, tak firemní slogany, které doplňují loga firem.
Reklamní a firemní slogany: Co je co
Reklamní slogany (claims) propagující konkrétní produkty se od sloganů firem a značek (taglines) liší. Zatímco slogan společnosti obvykle odráží její misi, při propagaci produktu je slogan formulován tak, aby vystihoval jeho kvality a přednosti. Při komunikaci firem a značek můžete narazit na oba typy sloganů. Zvláštní skupinou jsou pak slogany politických stran.
Slogany firem
Firemní slogan patří spolu s názvem firmy, logem, fontem a barvami k firemní identitě. Pomáhá k snažšímu rozpoznání firmy či značky na trhu. Opakováním těchto prvků směrem k zákazníkům se buduje povědomí a pocit známosti.
Zatímco logo nebo barvy jsou prvky vizuální identity, slogan poutá pozornost a proniká do paměti nejen na vizuálech, ale (ve zvukové podobě) i v televizních spotech a audio reklamách.
Život firemního sloganu je určitě delší než život sloganu pro produktovou řadu nebo konkrétní model. Přesto společnosti tu a tam sáhnou k obměně tagline. Je to přirozené: Proměňuje se jak pozice firmy na trhu, tak mise firmy, společenské prostředí i další okolnosti. A firmy na tyto proměny reagují.
Někdy už si ani nevzpomeneme, že slogan firmy byl dříve jiný:
Seat: dříve Enjoyneering (Technika pro radost), dnes Auto emocion
Renault: dříve Drive the change (Řiď změnu), dnes Passion for life (Vášeň pro život)
Philips: dříve Dělejme věci lépe (Let´s make things better), dnes Smysl a jednoduchost (Sense and simplicity)
Slogany produktů a jejich kampaní
Se slogany produktů (výrobků, služeb, modelových řad apod.) se setkáváme při propagaci. V reklamních spotech takový slogan často zazní jako vyústění, jako pointa či podtržení komunikovaného příběhu.
I stálice mezi produkty mohou s časem měnit slogan. Typickým příkladem je Coca-Cola, která od roku 1886 vystřídala při propagaci nápoje přes padesát sloganů.
Coca-Cola: dříve například Good til the last drop (1908) nebo The sign of good taste (1954), dnes Taste the feeling
Někdy se slogan (claim) z reklamní kampaně na určitý produkt ujme natolik, že se z něj stane tagline (motto) celé firmy. Jako v případě sloganu Think different společnosti Apple.
Slogany politických stran
Politické strany jsou na pomezí mezi firmou a produktem. S jejich slogany se nejintenzivněji setkáváme během předvolebních kampaní. Schválně: Vybavíte si, ke kterým partajím patří následující hesla?
Klidná síla
S lidmi pro lidi
Zásady, ne výsady
Chceme lepší Česko
Spravedlivé Česko. Teď!
Správně jste tipovali v případě, že jste uvedli tyto strany: KDU-ČSL, KSČM, TOP09, ANO, ODS. Je ale pravděpodobné, že si na tyto slogany z let minulých už nevzpomenete. Že je přebily ty z aktuálních předvolebních kampaní.
Databáze sloganů
Potřebujete přehledně uspořádaný seznam sloganů z dřívějších kampaní? Pro samostudium nebo diplomovou práci? Projděte si databázi, kterou jsem dal dohromady a kterou průběžně rozšiřuju o desítky a desítky nových claimů.
Prvních 200 sloganů si můžete prohlédnout zcela zdarma. Chcete-li mít k ruce celou databázi a ušetřit hodiny jejím sestavováním, můžete si ji objednat za symbolickou cenu.
Databáze aktuálně obsahuje: 796 sloganů
Ochutnávka č. 2: 30 nejznámějších sloganů
Znáte slogany dobře? Schválně zkuste, jestli k následujícím sloganům dokážete správně přiřadit značky. (Řešení najdete dole pod článkem.)
- Think different.
- Just do it
- Život je hořký. Bohudík
- Chráníme vaše sny
- Lidé půjčují lidem. Levněji a s klidem
- I muži mají své dny
- Řešení vašeho bydlení
- I banku můžete mít rádi
- Jednička v čerstvosti
- Simply clever
- I´m lovin it
- Jedno nás spojuje
- Ochutnej duhu
- Banka inspirovaná klienty
- Protože vy za to stojíte
- Mužem hned
- ___ vaří za vás
- Stojí za to jíst lépe
- ___, to je máslíčko!
- Když se to má podařit
- Na těchto základech můžete stavět
- Přesně podle mého gusta
- Střecha na celý život
- Zdraví, které chutná
- Pro muže to nejlepší
- Jama-já-já-jupi-jupi-jé
- Zkraťte si cestu domů
- Image je nanic
- Víte to první
- Today. Tomorrow. ____
Našli jste zajímavý firemní slogan? Pošlete mi ho
Víte o nějaké firmě, jejíž slogan v mé databázi chybí? Napište mi o něm do komentáře pod článkem. Rád ho do seznamu přidám.
Zajímají vás slogany a sloganotvorba? Přečtěte si také:
Jak psát slogan: Chiasmus a antimetabola
Cena za vytvoření sloganu: Kolik stojí reklamní claim a tagline?
Jak napsat slogan (1.) – Zkuste aluzi
Jak napsat slogan (2.) – Rým a aliterace
Přiřadili jste značky správně? Tady je řešení:
- Apple
- Nike
- Radegast
- Česká pojišťovna
- Zonky
- Fernet Stock
- Wüstenrot
- Airbank
- Lidl
- Škoda Auto
- McDonald
- Staropramen
- Skittles
- Raiffeisen Bank
- L´Oreal
- Arginmax
- Vitana
- Albert
- Alfa
- Bauhaus
- Českomoravská stavební spořitelna
- Billa
- Bramac
- Danone
- Gillette
- Hornbach
- Hypoteční banka
- Sprite
- TN.cz
- Toyota