Před Vánoci se s reklamami roztrhl pytel. Bohužel z něj padají i zmetky, které někdo zapomněl opravit. Poznáš, kde je co špatně? Pokud ano, nezapomeň se výsledkem z testu pochlubit ostatním!
V testu na tebe čeká 10 ukázek a ke každé úkol.
Pojďme se podívat testíku na zub:
Results
Paráda! Deset z deseti!
Tenhle test určitě nedá na 100 % každý. Tobě se to ale povedlo.
Blahopřeju!
Zvládneš na plný počet bodů i některý z dalších testů? Nebo dokonce všechny?
Držím palce!
Někde ti něco uteklo…
Ale nevadí! Mrkni na správné výsledky a odhal, kde tě tlačí bota.
Když to budeš chtít probrat, klidně napiš.
Nebo zkus některý z dalších testů. Určitě ho tentokrát dáš na 100 %.
Držím palce!

#1. Dokážeš opravit texty reklam? Začněme něčím jednoduchým: Jakou opravu vyžaduje text následujícího banneru?

#2. V následujícím inzerátu chybí čárka. Kde má být?

#3. V následujícím inzerátu se rozhodně nepovedla práce s pomlčkou. Ale: Které ze slov v něm je nutné opravit jakbysmet?

#4. Jedna z vět této reklamy vyžaduje opravu interpunkce. Jak bude vypadat po opravě?
Správná odpověď: Víc než jen hra. Více o psaní čárky před spojkou než najdeš například v tomto článku.

#5. Které slovo z následující ukázky plné podivností je třeba opravit kvůli pravopisu?
Opravu zasluhuje slovo: nejjedoduššeji.
Správně se totiž píše: nejjednodušeji. Proč? Jde o druhý stupeň příslovce jednoduše.
Jiné by to bylo u přídavného jména jednoduchý > jednodušší > nejjednodušší.

#6. Kolik chyb je v následujícím sloganu a podsloganu?

#7. Která část textu pod sloganem je chybná a je potřeba ji opravit?

#8. I plakát Českých drah má mouchy. Co textu na něm rozhodně chybí?

#9. Jak by vypadal bezchybný text tohoto banneru?
Správná odpověď je B: Vše, co u nás utratíte, vám o Vánocích vrátíme zpět.
Vánoce se rozhodně píšou s velkým V.
A problematiku psaní čárek ve vložených větách vztažných si můžete nastudovat třeba v tomto článku. Pomůže vám Lego!

#10. A jedna lahůdka na konec. Které řádky z třířádkového textu začínajícího 98% je kvůli chybám nutno přepsat?
Kam pokračovat po testu?
Zkus i další testy pro copywritery. Najdeš je v rubrice Testy.
V čem se chybuje nejčastěji?
K nejčastějším prohřeškům patří chyby v interpunkci. Ty se nevyhnou ani reklamám velkých společností. Alza ani MND bohužel nejsou výjimkou.