Tvorba názvů firem, značek a produktů je činnost zábavná, kreativní a zodpovědná zároveň. Vyberete-li jedinečné, či dokonce exotické jméno dítěti, může ho to do života vybavit pocitem vlastní výjimečnosti, ale také těžkými šrámy na duši. Zejména v období školní docházky a její nevlastní sestry – šikany. Při vymýšlení názvů firem vás sice neomezuje zákon o matrikách, přesto nemáte zcela volné ruce.
Jak tomu bylo, když mi v e-mailu přistála další poptávka po novém chrématonymu? Úkol zněl jasně: Vymyslet název pro dceřinou společnost zadavatele. (Vlastní dceru bych Mersigo vážně nepojmenoval
Omezení při tvorbě názvu firmy
Nebudu vás unavovat výčtem možných metod, které lze při tvoření nového jména firmy či značky aplikovat. Tento článek má být spíš perlička než školení. Navíc by to bylo na dlouho. Uvedu nicméně alespoň některá z omezení, jež jsem musel brát v úvahu:
- Název měl mít volnou doménu .cz, .pl a .com
- Název měl být jednoslovný
- Název měl být vhodný i pro e-shop
- Společnost se chtěla věnovat online prodeji designového zboží pro domácnost
- Název měl být dobře použitelný na 5 trzích: CZ, SK, PL, HU, RO
Název měl být pochopitelně dostatečně distinktivní, aby nebyl zaměnitelný s názvem jiné společnosti či značky. V zadání byly i další extrabuřty, ale ty nechme stranou. Nás zajímá, proč se firma nakonec rozhodla mezi dvěma desítkami předložených vytvořenin pro název Mersigo. A ne třeba pro Dabraxon (který byl na seznamu také).
Příběh a motivace názvu firmy
Takže, proč vyhrálo Mersigo? Jedním z důvodů byl příběh, který s jeho vznikem souvisel. Během sběru dat o zadavateli jsem se totiž dozvěděl, že název mateřské firmy zadavatele (Tarsago) není motivován jmény majitelů, jak jsem se původně domníval, ale legendou o Pegasovi. Společnost, od níž zadavatel koupil licenci pro provoz své činnosti, totiž měla v logu okřídleného koně – Pegase.
Legenda praví, že když se bájný Bellerofontés rozhodl na Pegasovi vzlétnout až na Olymp, Zeus se rozzlobil, srazil ho z nebes srazil a svůj hněv obrátil i proti okřídlenému oři – proměnil ho v souhvězdí. Bellerofontés i Pegasova křídla dopadli do míst, kde dnes leží město Tarsus (řecky Tarsos). Proto Tars-a-GO.
Při tvorbě názvu nové společnosti jsem se samozřejmě snažil vytěžit i jméno mateřské firmy a na seznam přidal i několik odvozenin od základového Tarsa-, Tarso-, Tarsago-.
Název: Když pomůže mapa
A pak mě napadlo znovu se podívat do mapy. Představil jsem si, jak z padajících Pegasových křídel odlétávají peříčka a jako ochmýřená semínka pampelišky pokrývají celý kraj kolem Tarsu. A můj zrak na město Mersin.
Co kdyby pojmenování dceřiné společnosti využilo tutéž legendu a vzniklo jako variace na pojmenování „matky“?
Bleskově jsem ze slovního základu Mersin sestavil několik dobře znějících variant a projel databáze volných domén. A nakonec jsem připsal na seznam názvů jméno Mersigo. Slovo, v němž zní poděkování zákazníkům (nebo tam frazcouzské merci neslyšite?) i ozvěna názvu mateřské firmy (-go). Pojmenování, které zůstává součástí firemní legendy, ukrývá v sobě odkaz k původu licence, a přitom dobře zní, je razantní a snadno se čte i vyslovuje Čechům, Maďarům i Rumunům.
Konečné slovo měl samozřejmě zadavatel. Podobně jako v případě Mersiga, i u ostatních názvů na seznamu měl ode mne stručnou explikaci, případně nějakou tu legendu. A pochopitelně měl k ruce i návrhy dalších soutěžících. O to víc mě potěšilo, když legenda o Pegasovi nakonec ožila v novém pokračování… A pokud vím, žije spolu s firmou dodnes.
Ruku na srdce, ne vždycky si klient vybere z nabízených možností zrovna „váš tajný tip“. Vaši srdcovku. Až je člověku někdy líto, že tolik pojmenování zůstane na dokončeném seznamu ladem.
Ostatně: Jaké zkušenosti máte s tvorbou názvů a se zadavateli pojmenovávacích zakázek vy?