Copywriting

Tvorba názvu firmy: Proč jsem dceru pojmenoval Mersigo

Tvorba názvů firem, značek a produktů je činnost zábavná, kreativní a zodpovědná zároveň. Vyberete-li jedinečné, či dokonce exotické jméno dítěti, může ho to do života vybavit pocitem vlastní výjimečnosti, ale také těžkými šrámy na duši. Zejména v období školní docházky a její nevlastní sestry – šikany. Při vymýšlení názvů firem vás sice neomezuje zákon o matrikách, přesto nemáte zcela volné ruce.

Jak tomu bylo, když mi v e-mailu přistála další poptávka po novém chrématonymu? Úkol zněl jasně: Vymyslet název pro dceřinou společnost zadavatele. (Vlastní dceru bych Mersigo vážně nepojmenoval

 

Omezení při tvorbě názvu firmy

Nebudu vás unavovat výčtem možných metod, které lze při  tvoření nového jména firmy či značky aplikovat. Tento článek má být spíš perlička než školení. Navíc by to bylo na dlouho. Uvedu nicméně alespoň některá z omezení, jež jsem musel brát v úvahu:

  • Název měl mít volnou doménu .cz, .pl a .com
  • Název měl být jednoslovný
  • Název měl být vhodný i pro e-shop
  • Společnost se chtěla věnovat online prodeji designového zboží pro domácnost
  • Název měl být dobře použitelný na 5 trzích: CZ, SK, PL, HU, RO

Název měl být pochopitelně dostatečně distinktivní, aby nebyl zaměnitelný s názvem jiné společnosti či značky. V zadání byly i další extrabuřty, ale ty nechme stranou. Nás zajímá, proč se firma nakonec rozhodla mezi dvěma desítkami předložených vytvořenin pro název Mersigo. A ne třeba pro Dabraxon (který byl na seznamu také).

 

Příběh a motivace názvu firmy

Takže, proč vyhrálo Mersigo? Jedním z důvodů byl příběh, který s jeho vznikem souvisel. Během sběru dat o zadavateli jsem se totiž dozvěděl, že název mateřské firmy zadavatele (Tarsago) není motivován jmény majitelů, jak jsem se původně domníval, ale legendou o Pegasovi. Společnost, od níž zadavatel koupil licenci pro provoz své činnosti, totiž měla v logu okřídleného koně – Pegase.

Legenda praví, že když se bájný Bellerofontés rozhodl na Pegasovi vzlétnout až na Olymp, Zeus se rozzlobil, srazil ho z nebes srazil a svůj hněv obrátil i proti okřídlenému oři – proměnil ho v souhvězdí. Bellerofontés i Pegasova křídla dopadli do míst, kde dnes leží město Tarsus (řecky Tarsos). Proto Tars-a-GO.

Při tvorbě názvu nové společnosti jsem se samozřejmě snažil vytěžit i jméno mateřské firmy a na seznam přidal i několik odvozenin od základového Tarsa-, Tarso-, Tarsago-.  

 

Název: Když pomůže mapa

A pak mě napadlo znovu se podívat do mapy. Představil jsem si, jak z padajících Pegasových křídel odlétávají peříčka a jako ochmýřená semínka pampelišky pokrývají celý kraj kolem Tarsu. A můj zrak na město Mersin.

Co kdyby pojmenování dceřiné společnosti využilo tutéž legendu a vzniklo jako variace na pojmenování „matky“?

Bleskově jsem ze slovního základu Mersin sestavil několik dobře znějících variant a projel databáze volných domén. A nakonec jsem připsal na seznam názvů jméno Mersigo. Slovo, v němž zní poděkování zákazníkům (nebo tam frazcouzské merci neslyšite?) i ozvěna názvu mateřské firmy (-go). Pojmenování, které zůstává součástí firemní legendy, ukrývá v sobě odkaz k původu licence, a přitom dobře zní, je razantní a snadno se čte i vyslovuje Čechům, Maďarům i Rumunům.

Konečné slovo měl samozřejmě zadavatel. Podobně jako v případě Mersiga, i u ostatních názvů na seznamu měl ode mne stručnou explikaci, případně nějakou tu legendu. A pochopitelně měl k ruce i návrhy dalších soutěžících. O to víc mě potěšilo, když legenda o Pegasovi nakonec ožila v novém pokračování… A pokud vím, žije spolu s firmou dodnes.

Ruku na srdce, ne vždycky si klient vybere z nabízených možností zrovna „váš tajný tip“. Vaši srdcovku. Až je člověku někdy líto, že tolik pojmenování zůstane na dokončeném seznamu ladem.

Ostatně: Jaké zkušenosti máte s tvorbou názvů a se zadavateli pojmenovávacích zakázek vy? 

 

 

Přečtěte si také

A/B testování webu: Jak určit velikost testovacího publika a kolik dat je dost

A/B testování je způsob, jak zjistit, která varianta obsahu (A, nebo B) funguje lépe. Díky tomu můžete optimalizovat web, e-shop, CTA kartu, nebo třeba znění předmětů newsletterů. Abyste mohli výsledek testu prohlásit za dostatečně průkazný, […]

Žádný komentář
texty pro doplňky stravy

Copywriting pro doplňky stravy: Jak dodržet zákon a neodejít s pokutou

Už jste někdy dostali za copy pokutu? A víte, na co si dát pozor třeba při psaní o doplňcích stravy? Tvořit texty o nich je jako řídit auto. Jakmile neznáte předpisy, zavání to tučným flastrem. Doplňky stravy […]

Pošli to dál
Žádný komentář

Cvičení pro copywritery: Naming aneb Tvorba názvu produktu

Naming je zábava. Ale taky dřina. V dnešním cvičení si vyzkoušíte, čeho je víc. Mám pro vás totiž zadání, které si v ničem nezadá s těmi, která mi tu a tam přistávají na stole. Zaujalo vás to? Tak pojďme […]

Pošli to dál
Žádný komentář

Tvorba názvu firmy: Proč jsem dceru pojmenoval Mersigo

Tvorba názvů firem, značek a produktů je činnost zábavná, kreativní a zodpovědná zároveň. Vyberete-li jedinečné, či dokonce exotické jméno dítěti, může ho to do života vybavit pocitem vlastní výjimečnosti, ale také těžkými šrámy na duši. Zejména v období […]

Žádný komentář

Abeceda copywritingu aneb Pojmy pro copywriting od A do Ž: Díl druhý (B)

První díl Abecedy copywritingu vás zaujal natolik, že patří k nejčtenějším příspěvkům blogu. Bude bit bukovými bidly bohatýrské bukvy B?  B B2B copywriting Reklamní psaní, které se zaměřuje na komunikaci obchodní nabídky směrem k jiné firmě či […]

Žádný komentář

Spouštím aVVízo. Dá vám echo o novinkách na mém blogu

Spouštím službu aVVízo. Když si ji aktivujete a vyznačíte, která rubrika vás zajímá, pošlu vám e-mail, kdykoli v dané rubrice uveřejním nový článek. Samozřejmě zdarma. Službu aVVízo si můžete aktivovat na téhle podstránce.

Žádný komentář

Dneska losuju multimilionáře. Vyhrajete vy?

Dneska neformálně. Dnešek je totiž jinej než jiný dny. Čím? Místo psaní copy budu u toho, když někdo vyhraje dva míče. Jako fakt. Dokonce přes dva miliony korun. Jak to? Mám to štěstí, že kromě jinýho […]

Žádný komentář

Copywriting a typografie: Jednoznakovky na konci řádku si odpusťte

Také necháváte jednoznakové předložky a spojky v textech bannerů a dalších reklamních vizuálů na konci řádku? Setkávám se s tím stále častěji. Takže prosím vás: Nechcete-li působit jako amatéři, nedělejte to. Nejenže to působí odpudivě. Je to navíc chyba! […]

Pošli to dál

3 knihy pro copywritery na rok 2021

V závěru loňského roku vyšly dvě knížky o copywritingu: aktualizované vydání titulu Copywriting –⁠ Pište texty, které prodávají (Anna Sálová, Zuzana Veselá, Michaela Raková) a Manuál copywritingu Vojty Untermüllera. V obou případech platí: Tohle by si na […]

Preview pane neboli pre-header

Preheader i pre-header: Co to je a jak tím zvýšit míru otevření o 100 %

Preheader (nebo chcete-li pre-header) je ta část e-mailu, kterou vidíte při pohledu do e-mailové schránky hned za předmětem. Pokud chcete dělat komerční e-mailing, rozesílat newslettery nebo propagační e-maily, je ve vašem zájmu preheader správně otextovat. […]

Žádný komentář

 

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.