Copywriting

Copywriting & cena za něj v Česku a v zahraničí

Cena copywritingu v Česku je odvislá od toho, jaký typ textu poptáváte. A také závisí na to, jaký copywriter ho pro vás vypracuje. Stejně jako je tomu v zahraničí, i u nás narazíte jak na copywritery začátečníky, tak na textaře s bohatou praxí a skvělými referencemi. Tomu pak bude odpovídat cena, kterou si za copywriting jedni i druzí řeknou (viz průzkum sazeb Výsledky ankety Kolik si účtuje copywriter). Ostatně, i kadeřník vás může ostříhat za 100 Kč, ale i za 2 000 Kč. 

Cena za copywriting: Hodinová sazba v ČR

Nechme teď stranou typy textů, které jako zákazník poptáváte (nebo jako copywriter vypracovávate) podle sazby za normostranu. V případě kreativních zadání a větších projektů by vás měla zajímat hodinová sazba copywritera. Z odpovědí více než 400 českých copywriterů na otázku Jaká je vaše hodinová sazba vyplynula následující data:

 

cena copywriting

*Cena za den je stanovena jako cena za 6 pracovních hodin. Je to proto, aby byl údaj srovnatelný s údaji ze zahraničí (viz níže), kde cena za den odpovídá cca 6násobku ceny za hodinu. Zdroj: vlastní průzkum uveřejněný zde

 

Cena za copywriting: Hodinová sazba v USA, UK a v Austrálii

Porovnejme získané údaje s daty, která jsou dostupná z velkých anglicky hovořících trhů:

*Korekcí je myšleno vydělení výsledné částky v korunách speciálním koeficientem. Ten vyjadřuje vztah průměrné mzdy v dané zemi vůči průměrné mzdě v ČR. Zdroj: AWAI, MEAA, Clevercopywritingschool.com 

Je patrné, že sazby zahraničních copywriterů jsou na první pohled řádově vyšší (např. v Austrálii u začátečníků od 800 Kč/h). Přistoupíme-li ke korekci sazby kupní silou, respektive koeficientem průměrných mezd, dramatický rozdíl se sníží. I poté ale platí, že zahraniční copywriter senior si po 6 letech praxe v průměru vydělá více než jeho stejně zkušený český protějšek (alespoň soudě podle dat nasbíraných v anketě).

Z dostupných dat si tedy lze udělat obrázek o tom, do jaké míry jsou finanční podmínky copywriterů na českém trhu adekvátní. Pokud jako copywriter váháte, jak svou práci nacenit, můžete si s těmito údaji udělat představu, jaké sazby jsou obvyklé, a vyhnout se zbytečnému podcenění se.

Abyste měli obrázek o cenách úplný, můžete si stáhnout oficiální ceníky dvou marketingových asociací: AWAI a MEAA. Najdete v nich cenová rozpětí pro jednotlivé typy copywriterských zakázek, počínaje příspěvky na sociální sítě a konče třeba otextováním produktového katalogu či případové studie.

 

STÁHNOUT CENÍK AWAI STÁHNOUT CENÍK MEAA

 

Zajímá vás copywriting a cenotvorba? Přečtěte si i následující články

Výsledky ankety Kolik si účtuje copywriter

Copywriting & ceník: Kolik stojí profesionální copywriter a jeho služby

Cena za vytvoření sloganu: Kolik stojí reklamní claim a tagline?

Cena za copywriting: AWAI zpracoval ceník na rok 2019

Pošli to dál

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna.