Copywriting: Začínáte? Nestahujte kalhoty, stáhněte si radši zdarma tyhle knihy

Jste v copywritingu noví? Bojíte se, aby vás kurzy a studijní literatura nestály majlant? Nač stahovat kalhoty, když brod je ještě daleko. Mám pro vás patnáctku knih, díky nimž budete mít to nejdůležitější z copywritingu a kreativního psaní jako na dlani. A co je na nich nejlepší? Dají se stáhnout úplně zdarma

 

15 knih pro dokonalý copywriting bez chyb

Jasně, základy copywritingu a marketingu můžete pochytit i z článků na webu. Přesto není od věci mít k ruce ucelený studijní materiál, v němž se dočtete:

  • Jak textem zaujmout
  • Jak vyvolat touhu a zájem
  • Jak přesvědčit
  • Jak hladce dovést čtenáře/zákazníka až ke konverzi
  • Jak koncipovat titulek, text pro vstupní stránku webu nebo předmět e-mailu

a desítky dalších užitečných věcí.

Zvlášt, když za to nemusíte zaplatit ani kačku a po stažení do mobilu nebo čtečky si ho můžete číst i offline

Pravda, některé z těchto knih mohou být přístupné ke stažení bez souhlasu autora nebo jeho nakladatele. U těch sami zvažte, jestli riziko možného právního postihu chcete podstoupit.

Odkazy na placené knihy (v češtině) najdete na konci článku.

Takže, co bych vám doporučil?

(Skočte po nich rychle, životnost takto cenných odkazů nebývá dlouhá…)

The Copywriter´s Handbook

základy copywritingu Robert Bly

1147 stran. Ogilvy, Sugerman, White, Bly. Tato čtyři jména představují nejklasičtější klasiku copywriterského know-how. Protože Ogilvyho reklamní bibli Ogilvy on Advertising (česky Ogilvy o reklamě) se mi ke stažení zdarma najít nepodařilo, začněme výčet knih pro copywritery bestsellerem Roberta Blye. Počtem stran se nenechte zmýlit. PDF ke stažení není zrovna v nejlepší kvalitě, proto ta tisícovka (v klasickém formátu má kniha pouze 432 stran). Blyův průvodce copywritingem patří k tomu nejklasičtějšímu, co si můžete na začátku kariéry reklamního textaře přečíst. K mým nejoblíbenějším pasážím patří jeho pojednání o tvorbě nadpisů (titulků) a upoutávání pozornosti. Bly je direkt marketér a praktik. Výklady ilustruje spoustou příkladů. Za pozornost rozhodně stojí všech 15 kapitol této knihy.

The Copywriter´s Toolkit

copywriting pro začátečníky

166 stran. Ukázky, příklady, vzorové texty. Ceník, tisková zpráva, dotazník, kreativní zadání, klientská smlouva, vstupní stránka… Tahle kniha vám podá pomocnou ruku, kdykoli budete v začátcích své copy kariéry tápat, co je co. Bob Bly ji nazývá průvodcem pro každého, kdo chce začít s copywritingem. Bly nezapře svou bohatou praxi v přímém marketingu – praktickým ukázkám a vzorům textů dominují propagační tiskoviny: brožury, letáky, poukazy apod. Nechybí ovšem ani návody pro newslettery, propagační e-maily či telemarketingový skript. Zkrátka, toolkit, jak má být!

Take Your Copywriting To The Next Level

copywriting pro pokročilé

59 stran. A do třetice Bob Bly. Tentokrát s příručkou, která přináší 100% praktické tipy. Pochopíte z ní, po jakých informacích se pídit, než začnete psát. Vysvětlí vám, čím vyfutrovat text, aby měl patřičné účinky: jak získat pozornost, jak pracovat s informacemi o vlastnostech a přínosech produktu a co obnáší napsat dobrý reklamní text. Mou oblíbenou částí je výklad kolem tzv. BDF formule, tedy believes, desires a feelings. Tyto tři hnací síly podle Blye motivují a ženou zákazníka k činnosti, a proto je dobré o nich vědět a vhodně je využívat při formulaci reklamních nabídek. Tipy na psaní testimonialů, rady, jak napsat předmět pro emaily s vysokou mírou otevření, úvaha nad tím, kdy je lepší sáhnout po krátké copy a kdy po delší atd.  Tuhle příručku se prostě vyplatí mít k ruce.

Hey Whipple, Squeeze This.

jak psá reklamní texty

348 stran. Třetí vydání průvodce copywritingem od Luka Sullivana. Co dělat, když klientovi nabídnete geniální řešení, které na jeho zadání pasuje jako prdel na hrnec, a on jen pokýve hlavou a se slovy Jako první pokus to není špatné… chce něco jiného? Jak se píše televizní reklama? Jak prezentovat copy a jak si stát za svým řešením a ubránit podobu textu tak, jak je? Díky téhle knize poznáte práci copywritera se vším všudy. Nasajete atmosféru tvůrčích krizí, schůzek s klienty, pocitů zmaru – a jako bonus dostanete hromadu praktických rad, jak psát prvotřídní copy pro tisk, rozhlas i televizi a jak pracovat s obsahem, aby v něm nebyl ani jeden kousíček navíc. Mou oblíbenou pasáží je pak úvaha, jak každou značku zredukovat na jedno jediné, nejvýstižnější sloveso nebo přídavné jméno. Zkuste si to. Tahle kniha se zkrátka nese v duchu odstraňování balastu a hledání nejvýstižnější významnové zkratky. Přesně to je skutečný copywriting!

Make Your Words Sell!

Web copywriting a copywriting

251 stran. Tahle kniha se čte jedním dechem. Tak dobře je napsaná. Na desítkách příkladů vám ukáže, jak s copy pracovat, jak při jejím psaní přemýšlet, na co se zaměřit – a to všechno zábavnou, srozumitelnou formou. Najdete v ní tipy na výrazy, díky nimž bude vaše copy přesvědčivější, agresivnější, sugestivnější. Upozorní vás na chyby, které copywriteři začátečníci často dělají. Vysvětlí vám, proč některé zdánlivě dobré copy nefungují. Provede vás krok za krokem tvorbou textu a na komentářích k němu vám ukáže, co je důležité a jak dál pracovat s prvním nástřelem textu. Nechybí ani sekce věnovaná psaní nadpisů/titulků. Až budete chtít vědět, kterými publikacemi se při psaní svých knih inspirují čeští kopíci, vězte, že Make Your Words Sell! k nim rozhodně patří. Keep it simple and short. Become your customer. Use the right tone. Tahle kniha je přímočarými a užitečnými radami doslova nabitá.

The Copywriting Sourcebook

praktický copywriting

223 stran. Knihu The Copywriting Sourcebook britského copywritera Andyho Maslena bych nazval lékem na copywriterskou paniku. Máte napsat headline? Nabídkový dopis, případovou studii, tiskovou zprávu, produktovou brožuru, newsletter, inzerát pro Adwords? Nebo třeba otextovat web – a vůbec, ale vůbec nevíte, jak se to píše a co do takové copy patří? Tahle kniha vás zachrání. Obsahuje 14 kapitol a každá z nich je věnovaná některému z tradičních útvarů či formátů, pro které copywriter připravuje texty. Takže: Nepanikařte a čtěte si v této knize. S jejími tipy se v rozbouřeném moři copywritingu rozhodně neztratíte. Další inspiraci najdete třeba v této Maslenově knize.

Effective Calls-To-Action

  jak psát CTA copywriting

235 stran (118 dvojstran). Znáte Hubspot? Měli byste. Pokud chcete načerpat ty nejdůležitější informace o tvorbě efektivních CTA prvků, přečtěte si tuhle příručku. Ve 12 tematicky členěných kapitolách se dozvíte, jak pracovat s výzvami k akci na webových tlačítkách i mimo ně a spoustu dalších inspirativních podnětů. Ale hlavně: Tahle kniha je vlastně jednou velkou prezentací příkladů a ukázek realizovaných řešení. Obsahuje jich rovnou 101 a na každé demonstruje něco z toho, co dělá dobré CTA dobrým CTA. Tedy tou částí webu, která přispívá k vysoké konverzi a je maximálně efektivní. Moje oblíbená kapitola? Asi všechny. Ale kdybych měl vybrat jen jednu, zmínil bych kapitolu 11: Calls-to-action with unorthodox shapes. Připomněla mi desítky originálně navržených CTA tlačítek, které náš kreativní tým při přípravě různých soutěžních webů za posledních x let vytvořil. Teď je řada na vás!

Copywriting 101

  cvičení copywriting

91 stran. Další copywritewrský web, který musíte znát: Copyblogger. Autoři, kteří do něj přispívají, vám svými články vytrhnou trn odkudkoli – a kdykoli. David Ly Khim, autor e-booku Copywriting 101: How to Craft Compelling Copy, shrnuje na jeho stránkách to nejzákladnější: Jak napsat skvělou první větu. Jak dosáhnout toho, aby čtenář přečetl i tu druhou. Jak napsat poutavý titulek. Jak do copy dostat skutečné (tj. opravdu přitažlivé) benefity. Kdy psát copy krátce a kdy se naopak rozsahem copy neomezovat. Nechybí ani 7 vědecky ověřených copywriterských tipů, které posunou vaše psaní o level výš, nebo seznam tzv. power words, která dokážou copy správně „vytunit“. A pokud už máte plné zuby rad, jak to napsat, přečtěte si na str. 75-85 pasáž o tom, čím se naopak vyznačuje zaručeně špatná copy. Je to osvěžující!

Hypnotic Writing

  kurs copywritingu

287 stran. Budiž, tahle kniha není pro každého. A Joe Vitale je možná známější jako spisovatel a mentor než jako copywriter. Ale pokud si chcete důkladněji ujasnit, jak využít psané slovo k ovlivnění čtenáře, najdete na stránkách knihy Hypnotic Writing celou řadu návodů. Vitale se v ní v 60 kapitolách věnuje magické síle slov, psychologii komunikace, technice přesvědčování a umění svádění. Nechybějí ani praktická cvičení a ukázky, na nichž se klíčové přístupy demonstrují. Najdete tu 30 způsobů, jak napsat hypnotický titulek nebo neodolatelný e-mail/newsletter, tipy na hypnotickou úvodní copy, rady, jak využít čtenářovu představivost a další nápovědy vycházející z jednoduchého motta: Veškerá úspešná komunikace je hypnóza. Jde o ucelenou publikaci na téma využití psychologie (nejen) v copywritingu – a pochvalné recence od předních světových copywriterů (Sugarman, Bly, Garfinkel) jsou dokladem, že má něco do sebe. (Joe Vitale je rovněž autorem knihy 1,800 Copywriting, Marketing and Conversion Tips.)

The Elements Of Style

  tvůrčí psaní copywriting

109 stran. Zpátky ke klasice. Ne, rozhodně nemusíte věnovat pozornost všem stránkám této (už opravdu letité) stylistiky. Určitě vám ale doporučím ty její praktické části, které autoři věnují účelnému zjednodušování textu, nahrazování abstrakt konkrety, metodám zvyšování srozumitelnosti a dalším stylistickým best practices. Jistě, můžete si pořídit i publikaci o stylistice, která bude současná a česká (ke stažení jsou například tato nebo částečně i tato). Ale jen William Strunk jr. a Elwyn Brooks White vám ukážou, jak následující nestravitelnou větu přeformulovat do sdělení, kterému porozumí každý: In proportion as the manners, customs, and amusements of a nation are cruel and barbarous, the regulations of its penal code will be severe. A to byste jako copywriteři měli umět.

Breakthrough Advertising

  copywriting a reklama

239 stran. A ještě jeden návrat do minulosti. Konkrétně do roku 1966, kdy kniha Breakthrough Advertising od Eugena M. Schwartze, legendy světového copywritingu, vyšla poprvé. Tohle dílko už si dnes stáhnou asi jen fajnšmekři. Anebo ti, kdo chtějí znát odpověď na otázky jako: (1) Jak dostat do jediné věty emoce, názornou představu i logiku? (2) Jak dávkovat informace, aby čtenář neodpadl a pročetl se až tam, kde ho chceme mít? (3) Jak efektivně využívat v copy srovnání, kontrast a psychologii? (4) Jak pomocí copy zesilovat touhu po výrobku či službě? (5) Jak vybrat správný typ sloganu či titulku? a další.

Unleashing the Ideavirus

  idea maker

197 stran. Kdo četl knihy Permission Marketing, Buzzmarketing nebo Všichni marketéři jsou lháři, ten už jméno Seth Godin zná. V marketingovém průvodci Unleashing the Ideavirus se věnuje tématu virálního potenciálu nápadů a tomu, co musí marketingová idea splňovat, aby ji lidé sdíleli a identifikovali se s ní sami od sebe. Hned zkraje se ptá: Proč zrovna Mona Lisa přitahuje v Louvru největší pozornost a je považována za nejslavnější obraz na světě? A odpovídá: Protože prostě něco musí být nejslavnějším obrazem na světě – a Mona Lisa je poměrně bezpečnou volbou. Godin upozorňuje na to, jak to s různými nálepkami a hodnoceními chodí. A radí, jak toho využívat. Pokud vás zajímají fenomény jako viralita, buzzwords, šuškanda (word-of-mouth čili WOM) či influenceři (Seth Godin je nazývá sneezers), je tato kniha dostatečně srozumitelným zdrojem informací.

The Copywriter´s Library

  lekce copywritingu

51 stran. Nemáte čas číst tlustoknihy? Tenhle e-book od Copygrad.com vám pěkně sesumarizuje ty nejzásadnější myšlenky a návody na tvůrčí psaní od pěti světoznámých autorů. Svoje triky vám představí Joseph Sugarman, Stephen King, David Ogilvy, E. B. White a Roy Peter Clark. Parádní jednohubka na deštivý víkend!  

Typografický manuál

  typografie a jak psát

184 stran. Už víte, jak připravit obsah copy i jak zformulovat text, aby působil. Nezabijte ho typografickými chybami! I pravopis a grafická podoba texu rozhodují o tom, jestli bude účinkovat, jak má. A pokud přejímáte texty z cizích jazyků, mělo by vás zajímat, že každý jazyk má svá vlastní pravidla pro úpravu textu a aplikaci nejrůznějších grafémů. Jako copywriter byste měli přinejmenším vědět, jak se v češtině píšou která interpunkční či jiná běžně užívaná grafická znaménka, jak se pracuje s mezerou, uvozovkami, závorkami, lomítky a čísly, jaká platí pravidla pro zvýrazňování v textu atd. V tomto typografickém manuálu se všechno podstatné naučíte.

 

Mluvnice češtiny

  Akademická mluvnice češtiny

To nejlepší na konec? Při psaní se vám může stát, že zaváháte, jak se co píše. Pokud nenajdete odpověď v Příručce ÚJČ nebo v PČP, může vás spasit některý z dílů Mluvnice češtiny. Já osobně na tuto trojdílnou bibli češtiny nedám dopustit a pokud bych si z 15 knih, které jsem vám představil, měl vybrat jen tři, tahle trilogie by byla mezi nimi.

 

Bonus

 

Reklama v češtině

 

Pro pochopení jazykové stránky reklamy sotva najdete povolanější práce, než jsou ty od profesorky Světly Čmejrkové. Za stěžejní zdroj informací se spoustou ukázek a příkladů lze celkem s úspěchem považovat její publikaci Reklama v češtině, čeština v reklamě. I k té se dá propracovat šikovným klikáním. Ale protože nestojí mnoho, můžete si ji koupit například v nakladatelství Martinus.

 

Kupte si je v češtině

Některé z uvedených publikací si můžete přečíst i v českém překladu:

David Ogilvy: O reklamě

Miles Young: Ogilvy o reklamě v digitálním věku

 

Nedělejte při copywritingu chyby ostatních

Přečtěte si seriál o nejčastějších chybách v textech copywriterů a blogerů s ukázkami „přešlapů“:

100 + 7 chyb copywriterů, blogerů a e-shopistů, které odteď nemusíte dělat (1.)

100 + 7 chyb (2. část): 22 tipů, na co si dát jako copywriter pozor

100 + 7 chyb (3. část): 39 pravopisných chyb copywriterů a blogerů, kterých se musíte vyvarovat

100 + 7 chyb (4. část): 16 častých chybných tvarů při skloňování a časování

100 + 7 chyb (5. část): 14 syntaktických přešlapů v textech copywriterů a blogerů

100 + 7 chyb copywriterů, blogerů a e-shopistů, které odteď nemusíte dělat (závěr)

 

Přečtěte si také

Z deníku copywritera: Jak jsem potkal copywriting

Pamatujete na povodně 2002? Říkalo se jim tisíciletá velká voda. V Praze vyplavily metro i ZOO. Karlín zatopily do výšky dvou metrů. V den, kdy se na metropoli valilo 5700 metrů krychlových vody za vteřinu, jsem se já […]

Pošli to dál
Žádný komentář
Reklamní slogany a slogany firem - 600 příkladů

Slogany a zase slogany: 600+ reklamních sloganů a sloganů firem

Slogany, které zná každý, i slogany menších firem a lokálních produktů. Na této stránce najdete databázi nejslavnějších taglines a claimů, kterou průběžně doplňuju o další a další příklady a v níž se můžete inspirovat při tvorbě toho vlastního. V seznamu jsou zastoupeny jak […]

Pošli to dál
2 comments

Ošklivé neprodává. Nebo ano? A platí to i pro copy?

Ošklivé prodává. Alespoň to tvrdí reklamní guru Tim Leake. Když před dvěma lety přednesl na Cannes Lions, což je věhlasná soutěž kreativní komunikace, médií a marketingu, svou provokativní přednášku Ugly Sells, vyvolal svými postřehy nebývalý rozruch. […]

Pošli to dál

Copywrighter píše teksty, copywriter texty – nehledáte spíš profesionála?

Copywrighter je po copywriterovi a copywritingu nejzadávanější klíčové slovo ve sféře poptávek po reklamních textech. A je docela možné, že tohle klíčové slovo sem přivedlo i vás. Co copywrighter dělá? (Odteď už budeme psát správně copywriter, ano?) Co […]

Žádný komentář

U mě mně ho umně mne: Zájmeno mě a mně v praxi

Mně a mě jsou zájmena zabijáci. Tisíce Čechů každý měsíc hledají, jak je správně psát (v červnu 2021 jich bylo přes 8000). A aby komplikací s mně a mě nebylo málo, řešíme rozdíl mezi nimi uprostřed a na konci slov. Pojďme […]

Žádný komentář

Je vysvědčení výzo, nebo vízo?

Píše se správně výzo, nebo vízo? Tahle otázka možná napadla s koncem školního roku i vás. Zjistil jsem pro vás, jak to s vízem a výzem je. Vysvědčení neboli výzo. Nebo vízo? Určitě jsou mezi vámi tací, kteří budou […]

Žádný komentář

Nejlepší kurz cenotvorby pro copywritery? Už existuje!

Jste copywriter či copywriterka na volné noze a tápete, jak nacenit svou práci? Pak si rozhodně najděte online kurz senior copywritera Romana Věžníka. Proč? Dozvíte se v něm všechno, co potřebujete vědět: Kdy naceňovat podle normostrany, kdy […]

Žádný komentář

Test pro copywritery (28): Samá voda, samá voda aneb frazémy o vodě

Dny plynou jako voda. A protože od posledního testu uteklo moře času, jsem tu s novým. Prověří, jestli se v české frazeologii pohybujete jako ryba ve vodě. Nalijme si čistou vodu (a kdo chce, klidně i čistého vína): Bez obrazných […]

Pošli to dál

Spřežky nejsou těžký: Co psát dohromady a co zvlášť

Spřežky (například příslovečné spřežky(1)) jsou slova vzniklá spřahováním, tedy spojením více slov do jednoho bez tvarové změny. Kupříkladu spojením původní předložky s podstatným jménem: spřežkové slovo zpaměti vzniklo spřažením předložky z a podstatného jména paměť (2. pád: paměti).  […]

Pošli to dál

Copywriting a číselné údaje: 2 triky pro efektivní copywriting

Copywriting je umění založené na dvou věcech: na ovlivňování a přesvědčování. Aby váš text dělal, co má, hodí se mít v kapse pár triků. Představte si například, že chcete prodloužit záruku u produktu z 2 let na 3 roky. […]

Pošli to dál
Žádný komentář
Pošli to dál

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *