Copywriting

Copywriting: Začínáte? Nestahujte kalhoty, stáhněte si radši zdarma tyhle knihy

Jste v copywritingu noví? Bojíte se, aby vás kurzy a studijní literatura nestály majlant? Nač stahovat kalhoty, když brod je ještě daleko. Mám pro vás patnáctku knih, díky nimž budete mít to nejdůležitější z copywritingu a kreativního psaní jako na dlani. A co je na nich nejlepší? Dají se stáhnout úplně zdarma

 

15 knih pro dokonalý copywriting bez chyb

Jasně, základy copywritingu a marketingu můžete pochytit i z celé řady článků na webu. Stejně tak vám s jazykovou správností copy pomohou specializované portály jako pravidla.cz nebo Internetová jazyková příručka Ústavu pro jazyk český. Tedy pokud chcete psát copy v češtině. Přesto není od věci mít k ruce ucelený studijní materiál. Zvlášt, když za něj nemusíte zaplatit ani kačku a po stažení do mobilu nebo čtečky si ho můžete číst i offline

Pravda, některé z těchto knih mohou být přístupné ke stažení bez souhlasu autora nebo jeho nakladatele. U těch sami zvažte, jestli riziko možného právního postihu chcete podstoupit. Ode mě se sice dozvíte, kde je najdete, ale na rovinu: Nestahujte je, dají se i koupit. Je to jen a jen na vás. Modří už vědí, že tohle jsem sem musel napsat. Červeným to dojde vzápětí.

Odkazy na placené knihy (v češtině) najdete na konci článku.

 

Takže, co bych vám doporučil?

(Jednejte rychle, životnost takto cenných odkazů nebývá dlouhá…)

základy copywritingu Robert Bly 1147 stran. Ogilvy, Sugerman, White, Bly. Tato čtyři jména představují nejklasičtější klasiku copywriterského know-how. Protože Ogilvyho reklamní bibli Ogilvy on Advertising (česky Ogilvy o reklamě) se mi ke stažení zdarma najít nepodařilo, začněme výčet knih pro copywritery bestsellerem Roberta Blye. Počtem stran se nenechte zmýlit. PDF ke stažení není zrovna v nejlepší kvalitě, proto ta tisícovka (v klasickém formátu má kniha pouze 432 stran). Blyův průvodce copywritingem patří k tomu nejklasičtějšímu a nejpraktičtějšímu, co si na začátku kariéry reklamního textaře můžete přečíst. K mým nejoblíbenějším pasážím patří jeho pojednání o tvorbě nadpisů (titulků) a upoutávání pozornosti. Bly je direkt marketér a praktik a svoje výklady ilustruje spoustou příkladů. Za pozornost rozhodně stojí všech 15 kapitol této knihy

 

copywriting pro začátečníky 166 stran. Ukázky, příklady, vzorové texty. Ceník, tisková zpráva, dotazník, kreativní zadání, klientská smlouva, vstupní stránka… Tahle kniha vám podá pomocnou ruku, kdykoli budete v začátcích své kariéry copywritera tápat, co je co. Bob Bly ji nazývá průvodcem pro každého, kdo chce začít s copywritingem. Bly nezapře svou bohatou kariéru v přímém marketingu – praktickým ukázkám a vzorům textů dominují propagační tiskoviny, jako jsou brožury, letáky, poukazy apod. Nechybí ovšem ani návody pro newslettery, propagační emaily či telemarketingový skript. Zkrátka, toolkit, jak má být! 

 

copywriting pro pokročilé 59 stran. A do třetice Bob Bly. Nebo chcete-li, Robert W. Bly. Tentokrát vám nabízím jeho příručku, která přináší praktické tipy, jak si při psaní copy počínat. Pochopíte z ní, po jakých informacích se pídit, než začnete psát. Vysvětlí vám, čím vyfutrovat text, aby měl patřičné účinky: jak získat pozornost, jak pracovat s informacemi o vlastnostech a přínosech produktu a co obnáší napsat dobrý reklamní text. Mou oblíbenou částí je výklad kolem tzv. BDF formule, tedy believes, desires a feelings. Tyto tři hnací síly podle Blye motivují a ženou zákazníka k činnosti, a proto je dobré o nich vědět a vhodně je využívat při formulaci reklamních nabídek. Tipy na psaní testimonialů, rady, jak napsat předmět pro emaily s vysokou mírou otevření, úvaha nad tím, kdy je lepší sáhnout po krátké copy a kdy po delší atd.  Tuhle příručku se prostě vyplatí mít k ruce.

 

jak psá reklamní texty 348 stran. Třetí vydání průvodce copywritingem od Luka Sullivana. Co dělat, když klientovi nabídnete geniální řešení, které na jeho zadání pasuje jako prdel na hrnec, a on jen pokýve hlavou a se slovy Jako první pokus to není špatné… chce něco jiného? Jak se píše televizní reklama? Jak prezentovat  copy a jak si stát za svým řešením a ubránit podobu textu tak, jak je? Díky téhle knize poznáte práci copywritera se vším všudy. Nasajete atmosféru tvůrčích krizí, schůzek s klienty, pocitů zmaru – a jako bonus dostanete hromadu praktických rad, jak psát prvotřídní copy pro tisk, rozhlas i televizi a jak pracovat s obsahem, aby v něm nebyl ani jeden kousíček navíc. Mrkněte třeba na stránku 73 a 74, a žasněte, jak lze zredukoval původní inzerát s logem, sloganem, body copy a vizuálem opravdu na dřeň. Mou oblíbenou pasáží je pak úvaha, jak každou značku zredukovat na jedno jediné, nejvýstižnější sloveso nebo přídavné jméno. Zkuste si to. Tahle kniha se zkrátka nese v duchu odstraňování balastu a hledání nejvýstižnější významnové zkratky. Přesně to je skutečný copywriting!

 

Web copywriting a copywriting 251 stran. Tahle kniha se čte jedním dechem. Tak dobře je napsaná. Na desítkách příkladů vám ukáže, jak s copy pracovat, jak při jejím psaní přemýšlet, na co se zaměřit – a to všechno zábavnou, srozumitelnou formou. Najdete v ní tipy na výrazy, díky nimž bude vaše copy přesvědčivější, agresivnější, sugestivnější. Upozorní vás na chyby, které copywriteři začátečníci často dělají. Vysvětlí vám, proč některé zdánlivě dobré copy nefungují. Provede vás krok za krokem tvorbou textu a na komentářích k němu vám ukáže, co je důležité a jak dál pracovat s prvním nástřelem textu. Nechybí ani sekce věnovaná psaní nadpisů/titulků. Až budete chtít vědět, kterými publikacemi se při psaní svých knih inspirují čeští kopíci, vězte, že Make Your Words Sell! k nim rozhodně patří. Keep it simple and short. Become your customer. Use the right tone. Tahle kniha je přímočarými a užitečnými radami doslova nabitá.

 

praktický copywriting 223 stran. Knihu The Copywriting Sourcebook britského copywritera Andyho Maslena bych nazval lékem na paniku. Na copywriterskou paniku. Pokud máte napsat headline, nabídkový dopis, případovou studii, tiskovou zprávu, produktovou brožuru, newsletter, inzerát pro Adwords nebo třeba otextovat web – a vůbec, ale vůbec  nevíte, jak se to píše a co do takové copy patří, tahle kniha vás zachrání. Obsahuje 14 kapitol a každá z nich je věnovaná některému z tradičních  útvarů či formátů, pro které copywriter připravuje texty. Takže: Nepanikařte a čtěte si v této knize. Je maximálně praktická a s jejími tipy se v rozbouřeném moři copywritingu rozhodně neztratíte. Další inspiraci najdete třeba v této Maslenově knize.

 

jak psát CTA copywriting 235 stran (118 dvojstran). Znáte Hubspot? Měli byste. A pokud chcete načerpat ty nejdůležitější informace o tvorbě efektivních CTA prvků, přečtěte si tuhle příručku. Ve 12 tematicky členěných kapitolách se dozvíte, jak pracovat s výzvami k akci na webových tlačítkách i mimo ně a spoustu dalších inspirativních podnětů. Ale hlavně: Tahle kniha je vlastně jednou velkou prezentací příkladů a ukázek realizovaných řešení. Obsahuje jich rovnou 101 a na každé demonstruje něco z toho, co dělá dobrý call-to-action prvek dobrým call-to-action prvkem. Tedy tou částí webu, která přispívá k vysoké konverzi a je maximálně efektivní. Moje oblíbená kapitola? Asi všechny. Ale kdybych měl vybrat jen jednu, zmínil bych kapitolu 11: Calls-to-action with unorthodox shapes. Připomněla mi desítky originálně navržených CTA tlačítek, které náš kreativní tým při přípravě nejrůznějších soutěžních webů za posledních x let vytvořil. Teď je řada na vás!

 

cvičení copywriting 91 stran. Další copywritewrský web, který musíte znát: Copyblogger. Autoři, kteří do něj přispívají, vám svými články vytrhnou trn odkudkoli – a kdykoli. David Ly Khim, autor e-booku Copywriting 101: How to Craft Compelling Copy, shrnuje na jeho stránkách to nejzákladnější: Jak napsat skvělou první větu. Jak dosáhnout toho, aby čtenář přečetl i tu druhou. Jak napsat poutavý titulek. Jak do copy dostat skutečné (tj. opravdu přitažlivé) benefity. Kdy psát copy krátce a kdy se naopak rozsahem copy neomezovat. Nechybí ani 7 vědecky ověřených copywriterských tipů, které posunou vaše psaní o level výš, nebo seznam tzv. power words, která copy dokážou správně „vytunit“. A pokud už máte plné zuby rad, jak to napsat, přečtěte si na str. 75-85 pasáž o tom, čím se naopak vyznačuje zaručeně špatná copy. Je to osvěžující!

 

kurs copywritingu 287 stran. Budiž, tahle kniha není pro každého. A Joe Vitale je možná známější jako spisovatel  a mentor než jako copywriter. Ale pokud si chcete důkladněji ujasnit, jak využít psané slovo k ovlivnění čtenáře, najdete na stránkách knihy Hypnotic Writing celou řadu návodů. Vitale se v ní v 60 kapitolách věnuje magické síle slov, psychologii komunikace, technice přesvědčování a umění svádění. Nechybějí ani praktická cvičení a ukázky, na nichž se klíčové přístupy demonstrují. Najdete tu 30 způsobů, jak napsat hypnotický titulek nebo neodolatelný e-mail/newsletter, tipy na hypnotickou úvodní copy, rady, jak využít čtenářovu představivost a další nápovědy vycházející z jednoduchého motta: Veškerá úspešná komunikace je hypnóza. Pro mě jde o jednu z nejucelenějších publikací na téma využití psychologie (nejen) v copywritingu – a pochvalné recence od předních světových copywriterů (Sugarman, Bly, Garfinkel) jen podtrhují můj názor, že tahle kniha rozhodně má něco do sebe. (Joe Vitale je rovněž autorem knihy 1,800 Copywriting, Marketing and Coversion Tips.)

 

tvůrčí psaní copywriting 109 stran. Zpátky ke klasice. Ne, rozhodně nemusíte věnovat pozornost všem stránkám této (už opravdu letité) stylistiky. Určitě vám ale doporučím ty její praktické části, které autoři věnují účelnému zjednodušování textu, nahrazování abstrakt konkrety, metodám zvyšování srozumitelnosti a dalším stylistickým best practices. Jistě, můžete si pořídit i publikaci o stylistice, která bude současná a česká (ke stažení jsou například tato nebo částečně i tato). Ale jen William Strunk jr. a Elwyn Brooks White vám ukážou, jak následující nestravitelnou větu přeformulovat do sdělení, kterému porozumí každý: In proportion as the manners, customs, and amusements of a nation are cruel and barbarous, the regulations of its penal code will be severe. A to byste jako copywriteři měli umět.

 

copywriting a reklama 239 stran. A ještě jeden návrat do minulosti. Konkrétně do roku 1966, kdy kniha Breakthrough Advertising od Eugena M. Schwartze, legendy světového copywritingu, vyšla poprvé. Tohle dílko už si dnes stáhnou asi jen fajnšmekři. Anebo ti, kdo chtějí znát odpověď na otázky jako: (1) Jak dostat do jediné věty emoce, názornou představu i logiku? (2) Jak dávkovat informace, aby čtenář neodpadl a pročetl se až tam, kde ho chceme mít? (3) Jak efektivně využívat v copy srovnání, kontrast a psychologii? (4) Jak pomocí copy zesilovat touhu po výrobku či službě? (5) Jak vybrat správný typ sloganu či titulku? a další.

 

idea maker 197 stran. Kdo četl knihy Permission Marketing, Buzzmarketing nebo Všichni marketéři jsou lháři, ten už jméno Seth Godin zná. V marketingovém průvodci Unleashing the Ideavirus se věnuje tématu virálního potenciálu nápadů a tomu, co musí marketingová idea splňovat, aby ji lidé sdíleli a identifikovali se s ní sami od sebe. Hned zkraje se ptá: Proč zrovna Mona Lisa přitahuje v Louvru největší pozornost a je považována za nejslavnější obraz na světě? A odpovídá: Protože prostě něco musí být nejslavnějším obrazem na světě – a Mona Lisa je poměrně bezpečnou volbou. Godin upozorňuje na to, jak to s různými nálepkami a hodnoceními chodí. A radí, jak toho využívat. Pokud vás zajímají fenomény jako viralita, buzzwords, šuškanda (word-of-mouth čili WOM) či influenceři (Seth Godin je nazývá sneezers), je tato kniha dostatečně srozumitelným zdrojem informací.

 

lekce copywritingu 51 stran. Nemáte čas číst tlustoknihy? Tenhle e-book od Copygrad.com vám pěkně sesumarizuje ty nejzásadnější myšlenky a návody na tvůrčí psaní od pěti světoznámých autorů. Svoje triky vám představí Joseph Sugarman, Stephen King, David Ogilvy, E. B. White a Roy Peter Clark. Parádní jednohubka na deštivý víkend!  

 

typografie a jak psát 184 stran. Už víte, jak připravit obsah copy i jak zformulovat text, aby působil. Nezabijte ho typografickými chybami! I pravopis a grafická podoba texu rozhodují o tom, jestli bude účinkovat, jak má. A pokud přejímáte texty z cizích jazyků, mělo by vás zajímat, že každý jazyk má svá vlastní pravidla pro úpravu textu a aplikaci nejrůznějších grafémů. Jako copywriter byste měli přinejmenším vědět, jak se v češtině píšou která interpunkční či jiná běžně užívaná grafická znaménka, jak se pracuje s mezerou, uvozovkami, závorkami, lomítky a čísly, jaká platí pravidla pro zvýrazňování v textu atd. V tomto typografickém manuálu se všechno podstatné naučíte.

 

Akademická mluvnice češtiny To nejlepší na konec? Při psaní se vám může stát, že zaváháte, jak se co píše. Pokud nenajdete odpověď v Příručce ÚJČ nebo v PČP, může vás spasit některý z dílů Mluvnice češtiny. Já osobně na tuto trojdílnou bibli češtiny nedám dopustit a pokud bych si z 15 knih, které jsem vám představil, měl vybrat jen tři, tahle trilogie by byla mezi nimi.

 

Kupte si je v češtině

Některé z uvedených publikací si můžete přečíst i v českém překladu:

David Ogilvy: O reklamě

David Ogilvy: O reklamě v digitálním věku

 

Nedělejte při copywritingu chyby ostatních

Přečtěte si seriál o nejčastějších chybách v textech copywriterů a blogerů s ukázkami „přešlapů“:

100 + 7 chyb copywriterů, blogerů a e-shopistů, které odteď nemusíte dělat (1.)

100 + 7 chyb (2. část): 22 tipů, na co si dát jako copywriter pozor

100 + 7 chyb (3. část): 39 pravopisných chyb copywriterů a blogerů, kterých se musíte vyvarovat

100 + 7 chyb (4. část): 16 častých chybných tvarů při skloňování a časování

100 + 7 chyb (5. část): 14 syntaktických přešlapů v textech copywriterů a blogerů

100 + 7 chyb copywriterů, blogerů a e-shopistů, které odteď nemusíte dělat (závěr)

 

Přečtěte si také

Výsledky ankety Kolik si účtuje copywriter

První data jsou tu! Anketu, která zkoumala sazby českých copywriterů, absolvovalo k tomuto okamžiku přes 380 textařů. Anketa zůstává i nadále přístupná, a to na konci předchozího článu (zde). Takže pokud jste ještě nehlasovali, s chutí do toho. […]

Pošli to dál
Žádný komentář

Anketa: Kolik si účtuje copywriter? Známe sazby začátečníka, středně pokročilého i experta

Kolik stojí copywriter na volné noze? Kolik si účtuje copywriter začátečník a kolik expert s 15 lety praxe? Seznamte se s výsledky průzkumu agentury ClearVoice pro anglicky píšící textaře a zúčastněte se anonymní ankety Sazby českých copywriterů, kterou najdete […]

Pošli to dál
3 komentáře

Padesát odstínů copy aneb Kdy a jak měnit styl psaní

Píšete copy pořád stejně? Pak je něco špatně. Zvláště v případě, kdy potřebujete různými způsoby oslovit různé zákazníky. Jednotvárná copy působí jako jednotvárný sex. Dřív nebo později začne nudit. A co je ještě horší: nefunguje.   Kolik […]

Pošli to dál
Žádný komentář

Psaní čárky před spojkou nebo

Psaní čárky před spojkou nebo mnohé děsí. Přitom pravidla, kdy se čárka před spojkou nebo píše a kdy ne, jsou srozumitelná a jednoduchá. A dokonce jich ani není moc. Pojďme se na ně podívat.      Pravidlo č. […]

Pošli to dál
Žádný komentář

Psaní čárky: 2 typy souvětí, co vás nachytají na švestkách

Napsali byste v tomhle souvětí čárku? Dozvíte se, jak můžete vařit bez vody(,) a spoustu dalších praktických věcí. A v tomhle? Pojistěte se proti krachu CK(,) a aby vás v zahraničí nezaskočily výdaje za léčbu.    A co kdyby se […]

Pošli to dál
Žádný komentář

Test pro copywritery (25.): Cizí slova

Posíláte obchodním partnerům k proplacení fraktury? Těšíte se na jejich komplementy? Pak máte možná mezery v užívání cizích slov… Následující test oťukne, jak dobře umíte cizí slova používat a jestli víte, jak se píšou.  Váš úkol je jasný: […]

Pošli to dál
Žádný komentář

Outside the Box Copywriting: Co vy na to?

Napadlo vás někdy ignorovat při psaní copy best practices copywritingu? Pojmout marketingovou komunikaci jinak než jako zdůraznění přínosů a výhod? Prostě vybočit z řady a díky tomu zaujmout a získat jedinečnou pozici v záplavě monotónně laděných reklam? Co třeba rozjet […]

Pošli to dál
Žádný komentář

Copywriting: Začínáte? Nestahujte kalhoty, stáhněte si radši zdarma tyhle knihy

Jste v copywritingu noví? Bojíte se, aby vás kurzy a studijní literatura nestály majlant? Nač stahovat kalhoty, když brod je ještě daleko. Mám pro vás patnáctku knih, díky nimž budete mít to nejdůležitější z copywritingu a kreativního psaní jako […]

Pošli to dál
Žádný komentář

Test pro copywritery (24.): S mezerou, nebo bez mezery?

Jak často váháte, jestli máte v textu správně všechny mezery? Kamarádíte se s pravopisnými příručkami, nebo mezery do textů střílíte od oka? Následující test prověří, jestli jste si všechno nastudovali správně, nebo jestli máte ještě někde drobné… […]

Pošli to dál
Žádný komentář

Jak se správně píše OK?

Napadlo vás někdy, jak vlastně správně napsat „oukej“ pomocí dvou písmen, jak to dělají uživatelé angličtiny? Podívejme se, jaké jsou možnosti a která z nich je ta jediná přípustná. V podstatě se nabízejí čtyři možnosti: OK O. […]

Pošli to dál
Žádný komentář
Pošli to dál