Copywriting

Copywriting: Začínáte? Nestahujte kalhoty, stáhněte si radši zdarma tyhle knihy

Jste v copywritingu noví? Bojíte se, aby vás kurzy a studijní literatura nestály majlant? Nač stahovat kalhoty, když brod je ještě daleko. Mám pro vás patnáctku knih, díky nimž budete mít to nejdůležitější z copywritingu a kreativního psaní jako na dlani. A co je na nich nejlepší? Dají se stáhnout úplně zdarma

 

15 knih pro dokonalý copywriting bez chyb

Jasně, základy copywritingu a marketingu můžete pochytit i z článků na webu. Přesto není od věci mít k ruce ucelený studijní materiál, v němž se dočtete:

  • Jak textem zaujmout
  • Jak vyvolat touhu a zájem
  • Jak přesvědčit
  • Jak hladce dovést čtenáře/zákazníka až ke konverzi
  • Jak koncipovat titulek, text pro vstupní stránku webu nebo předmět e-mailu

a desítky dalších užitečných věcí.

Zvlášt, když za to nemusíte zaplatit ani kačku a po stažení do mobilu nebo čtečky si ho můžete číst i offline

Pravda, některé z těchto knih mohou být přístupné ke stažení bez souhlasu autora nebo jeho nakladatele. U těch sami zvažte, jestli riziko možného právního postihu chcete podstoupit.

Odkazy na placené knihy (v češtině) najdete na konci článku.

Takže, co bych vám doporučil?

(Skočte po nich rychle, životnost takto cenných odkazů nebývá dlouhá…)

The Copywriter´s Handbook

základy copywritingu Robert Bly

1147 stran. Ogilvy, Sugerman, White, Bly. Tato čtyři jména představují nejklasičtější klasiku copywriterského know-how. Protože Ogilvyho reklamní bibli Ogilvy on Advertising (česky Ogilvy o reklamě) se mi ke stažení zdarma najít nepodařilo, začněme výčet knih pro copywritery bestsellerem Roberta Blye. Počtem stran se nenechte zmýlit. PDF ke stažení není zrovna v nejlepší kvalitě, proto ta tisícovka (v klasickém formátu má kniha pouze 432 stran). Blyův průvodce copywritingem patří k tomu nejklasičtějšímu, co si můžete na začátku kariéry reklamního textaře přečíst. K mým nejoblíbenějším pasážím patří jeho pojednání o tvorbě nadpisů (titulků) a upoutávání pozornosti. Bly je direkt marketér a praktik. Výklady ilustruje spoustou příkladů. Za pozornost rozhodně stojí všech 15 kapitol této knihy.

The Copywriter´s Toolkit

copywriting pro začátečníky

166 stran. Ukázky, příklady, vzorové texty. Ceník, tisková zpráva, dotazník, kreativní zadání, klientská smlouva, vstupní stránka… Tahle kniha vám podá pomocnou ruku, kdykoli budete v začátcích své copy kariéry tápat, co je co. Bob Bly ji nazývá průvodcem pro každého, kdo chce začít s copywritingem. Bly nezapře svou bohatou praxi v přímém marketingu – praktickým ukázkám a vzorům textů dominují propagační tiskoviny: brožury, letáky, poukazy apod. Nechybí ovšem ani návody pro newslettery, propagační e-maily či telemarketingový skript. Zkrátka, toolkit, jak má být!

Take Your Copywriting To The Next Level

copywriting pro pokročilé

59 stran. A do třetice Bob Bly. Tentokrát s příručkou, která přináší 100% praktické tipy. Pochopíte z ní, po jakých informacích se pídit, než začnete psát. Vysvětlí vám, čím vyfutrovat text, aby měl patřičné účinky: jak získat pozornost, jak pracovat s informacemi o vlastnostech a přínosech produktu a co obnáší napsat dobrý reklamní text. Mou oblíbenou částí je výklad kolem tzv. BDF formule, tedy believes, desires a feelings. Tyto tři hnací síly podle Blye motivují a ženou zákazníka k činnosti, a proto je dobré o nich vědět a vhodně je využívat při formulaci reklamních nabídek. Tipy na psaní testimonialů, rady, jak napsat předmět pro emaily s vysokou mírou otevření, úvaha nad tím, kdy je lepší sáhnout po krátké copy a kdy po delší atd.  Tuhle příručku se prostě vyplatí mít k ruce.

Hey Whipple, Squeeze This.

jak psá reklamní texty

348 stran. Třetí vydání průvodce copywritingem od Luka Sullivana. Co dělat, když klientovi nabídnete geniální řešení, které na jeho zadání pasuje jako prdel na hrnec, a on jen pokýve hlavou a se slovy Jako první pokus to není špatné… chce něco jiného? Jak se píše televizní reklama? Jak prezentovat copy a jak si stát za svým řešením a ubránit podobu textu tak, jak je? Díky téhle knize poznáte práci copywritera se vším všudy. Nasajete atmosféru tvůrčích krizí, schůzek s klienty, pocitů zmaru – a jako bonus dostanete hromadu praktických rad, jak psát prvotřídní copy pro tisk, rozhlas i televizi a jak pracovat s obsahem, aby v něm nebyl ani jeden kousíček navíc. Mou oblíbenou pasáží je pak úvaha, jak každou značku zredukovat na jedno jediné, nejvýstižnější sloveso nebo přídavné jméno. Zkuste si to. Tahle kniha se zkrátka nese v duchu odstraňování balastu a hledání nejvýstižnější významnové zkratky. Přesně to je skutečný copywriting!

Make Your Words Sell!

Web copywriting a copywriting

251 stran. Tahle kniha se čte jedním dechem. Tak dobře je napsaná. Na desítkách příkladů vám ukáže, jak s copy pracovat, jak při jejím psaní přemýšlet, na co se zaměřit – a to všechno zábavnou, srozumitelnou formou. Najdete v ní tipy na výrazy, díky nimž bude vaše copy přesvědčivější, agresivnější, sugestivnější. Upozorní vás na chyby, které copywriteři začátečníci často dělají. Vysvětlí vám, proč některé zdánlivě dobré copy nefungují. Provede vás krok za krokem tvorbou textu a na komentářích k němu vám ukáže, co je důležité a jak dál pracovat s prvním nástřelem textu. Nechybí ani sekce věnovaná psaní nadpisů/titulků. Až budete chtít vědět, kterými publikacemi se při psaní svých knih inspirují čeští kopíci, vězte, že Make Your Words Sell! k nim rozhodně patří. Keep it simple and short. Become your customer. Use the right tone. Tahle kniha je přímočarými a užitečnými radami doslova nabitá.

The Copywriting Sourcebook

praktický copywriting

223 stran. Knihu The Copywriting Sourcebook britského copywritera Andyho Maslena bych nazval lékem na copywriterskou paniku. Máte napsat headline? Nabídkový dopis, případovou studii, tiskovou zprávu, produktovou brožuru, newsletter, inzerát pro Adwords? Nebo třeba otextovat web – a vůbec, ale vůbec nevíte, jak se to píše a co do takové copy patří? Tahle kniha vás zachrání. Obsahuje 14 kapitol a každá z nich je věnovaná některému z tradičních útvarů či formátů, pro které copywriter připravuje texty. Takže: Nepanikařte a čtěte si v této knize. S jejími tipy se v rozbouřeném moři copywritingu rozhodně neztratíte. Další inspiraci najdete třeba v této Maslenově knize.

Effective Calls-To-Action

 jak psát CTA copywriting

235 stran (118 dvojstran). Znáte Hubspot? Měli byste. Pokud chcete načerpat ty nejdůležitější informace o tvorbě efektivních CTA prvků, přečtěte si tuhle příručku. Ve 12 tematicky členěných kapitolách se dozvíte, jak pracovat s výzvami k akci na webových tlačítkách i mimo ně a spoustu dalších inspirativních podnětů. Ale hlavně: Tahle kniha je vlastně jednou velkou prezentací příkladů a ukázek realizovaných řešení. Obsahuje jich rovnou 101 a na každé demonstruje něco z toho, co dělá dobré CTA dobrým CTA. Tedy tou částí webu, která přispívá k vysoké konverzi a je maximálně efektivní. Moje oblíbená kapitola? Asi všechny. Ale kdybych měl vybrat jen jednu, zmínil bych kapitolu 11: Calls-to-action with unorthodox shapes. Připomněla mi desítky originálně navržených CTA tlačítek, které náš kreativní tým při přípravě různých soutěžních webů za posledních x let vytvořil. Teď je řada na vás!

Copywriting 101

 cvičení copywriting

91 stran. Další copywritewrský web, který musíte znát: Copyblogger. Autoři, kteří do něj přispívají, vám svými články vytrhnou trn odkudkoli – a kdykoli. David Ly Khim, autor e-booku Copywriting 101: How to Craft Compelling Copy, shrnuje na jeho stránkách to nejzákladnější: Jak napsat skvělou první větu. Jak dosáhnout toho, aby čtenář přečetl i tu druhou. Jak napsat poutavý titulek. Jak do copy dostat skutečné (tj. opravdu přitažlivé) benefity. Kdy psát copy krátce a kdy se naopak rozsahem copy neomezovat. Nechybí ani 7 vědecky ověřených copywriterských tipů, které posunou vaše psaní o level výš, nebo seznam tzv. power words, která dokážou copy správně „vytunit“. A pokud už máte plné zuby rad, jak to napsat, přečtěte si na str. 75-85 pasáž o tom, čím se naopak vyznačuje zaručeně špatná copy. Je to osvěžující!

Hypnotic Writing

 kurs copywritingu

287 stran. Budiž, tahle kniha není pro každého. A Joe Vitale je možná známější jako spisovatel a mentor než jako copywriter. Ale pokud si chcete důkladněji ujasnit, jak využít psané slovo k ovlivnění čtenáře, najdete na stránkách knihy Hypnotic Writing celou řadu návodů. Vitale se v ní v 60 kapitolách věnuje magické síle slov, psychologii komunikace, technice přesvědčování a umění svádění. Nechybějí ani praktická cvičení a ukázky, na nichž se klíčové přístupy demonstrují. Najdete tu 30 způsobů, jak napsat hypnotický titulek nebo neodolatelný e-mail/newsletter, tipy na hypnotickou úvodní copy, rady, jak využít čtenářovu představivost a další nápovědy vycházející z jednoduchého motta: Veškerá úspešná komunikace je hypnóza. Jde o ucelenou publikaci na téma využití psychologie (nejen) v copywritingu – a pochvalné recence od předních světových copywriterů (Sugarman, Bly, Garfinkel) jsou dokladem, že má něco do sebe. (Joe Vitale je rovněž autorem knihy 1,800 Copywriting, Marketing and Conversion Tips.)

The Elements Of Style

 tvůrčí psaní copywriting

109 stran. Zpátky ke klasice. Ne, rozhodně nemusíte věnovat pozornost všem stránkám této (už opravdu letité) stylistiky. Určitě vám ale doporučím ty její praktické části, které autoři věnují účelnému zjednodušování textu, nahrazování abstrakt konkrety, metodám zvyšování srozumitelnosti a dalším stylistickým best practices. Jistě, můžete si pořídit i publikaci o stylistice, která bude současná a česká (ke stažení jsou například tato nebo částečně i tato). Ale jen William Strunk jr. a Elwyn Brooks White vám ukážou, jak následující nestravitelnou větu přeformulovat do sdělení, kterému porozumí každý: In proportion as the manners, customs, and amusements of a nation are cruel and barbarous, the regulations of its penal code will be severe. A to byste jako copywriteři měli umět.

Breakthrough Advertising

 copywriting a reklama

239 stran. A ještě jeden návrat do minulosti. Konkrétně do roku 1966, kdy kniha Breakthrough Advertising od Eugena M. Schwartze, legendy světového copywritingu, vyšla poprvé. Tohle dílko už si dnes stáhnou asi jen fajnšmekři. Anebo ti, kdo chtějí znát odpověď na otázky jako: (1) Jak dostat do jediné věty emoce, názornou představu i logiku? (2) Jak dávkovat informace, aby čtenář neodpadl a pročetl se až tam, kde ho chceme mít? (3) Jak efektivně využívat v copy srovnání, kontrast a psychologii? (4) Jak pomocí copy zesilovat touhu po výrobku či službě? (5) Jak vybrat správný typ sloganu či titulku? a další.

Unleashing the Ideavirus

 idea maker

197 stran. Kdo četl knihy Permission Marketing, Buzzmarketing nebo Všichni marketéři jsou lháři, ten už jméno Seth Godin zná. V marketingovém průvodci Unleashing the Ideavirus se věnuje tématu virálního potenciálu nápadů a tomu, co musí marketingová idea splňovat, aby ji lidé sdíleli a identifikovali se s ní sami od sebe. Hned zkraje se ptá: Proč zrovna Mona Lisa přitahuje v Louvru největší pozornost a je považována za nejslavnější obraz na světě? A odpovídá: Protože prostě něco musí být nejslavnějším obrazem na světě – a Mona Lisa je poměrně bezpečnou volbou. Godin upozorňuje na to, jak to s různými nálepkami a hodnoceními chodí. A radí, jak toho využívat. Pokud vás zajímají fenomény jako viralita, buzzwords, šuškanda (word-of-mouth čili WOM) či influenceři (Seth Godin je nazývá sneezers), je tato kniha dostatečně srozumitelným zdrojem informací.

The Copywriter´s Library

 lekce copywritingu

51 stran. Nemáte čas číst tlustoknihy? Tenhle e-book od Copygrad.com vám pěkně sesumarizuje ty nejzásadnější myšlenky a návody na tvůrčí psaní od pěti světoznámých autorů. Svoje triky vám představí Joseph Sugarman, Stephen King, David Ogilvy, E. B. White a Roy Peter Clark. Parádní jednohubka na deštivý víkend!  

Typografický manuál

 typografie a jak psát

184 stran. Už víte, jak připravit obsah copy i jak zformulovat text, aby působil. Nezabijte ho typografickými chybami! I pravopis a grafická podoba texu rozhodují o tom, jestli bude účinkovat, jak má. A pokud přejímáte texty z cizích jazyků, mělo by vás zajímat, že každý jazyk má svá vlastní pravidla pro úpravu textu a aplikaci nejrůznějších grafémů. Jako copywriter byste měli přinejmenším vědět, jak se v češtině píšou která interpunkční či jiná běžně užívaná grafická znaménka, jak se pracuje s mezerou, uvozovkami, závorkami, lomítky a čísly, jaká platí pravidla pro zvýrazňování v textu atd. V tomto typografickém manuálu se všechno podstatné naučíte.

 

Mluvnice češtiny

 Akademická mluvnice češtiny

To nejlepší na konec? Při psaní se vám může stát, že zaváháte, jak se co píše. Pokud nenajdete odpověď v Příručce ÚJČ nebo v PČP, může vás spasit některý z dílů Mluvnice češtiny. Já osobně na tuto trojdílnou bibli češtiny nedám dopustit a pokud bych si z 15 knih, které jsem vám představil, měl vybrat jen tři, tahle trilogie by byla mezi nimi.

 

Bonus

 

Reklama v češtině

 

Pro pochopení jazykové stránky reklamy sotva najdete povolanější práce, než jsou ty od profesorky Světly Čmejrkové. Za stěžejní zdroj informací se spoustou ukázek a příkladů lze celkem s úspěchem považovat její publikaci Reklama v češtině, čeština v reklamě. I k té se dá propracovat šikovným klikáním. Ale protože nestojí mnoho, můžete si ji koupit například v nakladatelství Martinus.

 

Kupte si je v češtině

Některé z uvedených publikací si můžete přečíst i v českém překladu:

David Ogilvy: O reklamě

Miles Young: Ogilvy o reklamě v digitálním věku

 

Nedělejte při copywritingu chyby ostatních

Přečtěte si seriál o nejčastějších chybách v textech copywriterů a blogerů s ukázkami „přešlapů“:

100 + 7 chyb copywriterů, blogerů a e-shopistů, které odteď nemusíte dělat (1.)

100 + 7 chyb (2. část): 22 tipů, na co si dát jako copywriter pozor

100 + 7 chyb (3. část): 39 pravopisných chyb copywriterů a blogerů, kterých se musíte vyvarovat

100 + 7 chyb (4. část): 16 častých chybných tvarů při skloňování a časování

100 + 7 chyb (5. část): 14 syntaktických přešlapů v textech copywriterů a blogerů

100 + 7 chyb copywriterů, blogerů a e-shopistů, které odteď nemusíte dělat (závěr)

 

Přečtěte si také

Chytrý copywriting: Jak využít psychologii při cenotvorbě a psaní price copy

Využíváte při copywritingu a cenotvorbě znalosti z psychologie? Měli byste. Následující tipy pro optimalizaci price copy a discount copy vám mohou pomoci vyladit UX na prodejních stránkách i v katalozích –⁠ a propracovat se tak k vyšším konverzím. Opírají o experimentální výzkumy lidského […]

Žádný komentář

Zeugma není cojgma aneb O zanedbání dvojité vazby

Zeugma. Zanedbání dvojité vazby. Spřežení vazeb. To všechno jsou pojmy, jimiž jazykověda označuje tento specifický typ odchylky od pravidelné větné stavby. Jak zeugma vzniká?   Co je zeugma? Svým způsobem jde o ošizení struktury věty. Jazykověda […]

Pošli to dál
Žádný komentář

Jak začít s copywritingem: 21 chytrých kroků na samý začátek

Chcete začít s copywritingem? Sršíte vypečenými nápady a toužíte si mezi reklamními textaři přihřát svoji polívčičku? Následující tipy vám poradí, jak při tom neskončit v copywriterském pekle a neshořet jako papír. Nažhavte si propisky a vyrazte. Kam?   Krok za […]

Pošli to dál
Žádný komentář

Lepší copywriting: Ghost button ano, nebo ne?

Váháte, jestli design webu podpořit využitím tzv. ghost buttonů, nebo zůstat u klasických výrazných tlačítek? Testy agentury ConversionXL (CXL) ukázaly, že u verze stránky s tlačítkem typu „ghost button“ hrozí o 20 % nižší konverze než u verze s tradičním barevným tlačítkem.  […]

Pošli to dál
Žádný komentář

Pravopisné chyby v PPC bannerech

Na PPC bannerech mnoho textu nenajdete. O to důležitější je, aby z těch několika slov netrčela žádná chyba nebo nedokonalost. Pokud si správnost textu nepohlídáte, chyba na sebe strhne pozornost. Adresáti PPC reklamy si pak vaši značku […]

Pošli to dál
Žádný komentář

Abeceda copywritingu aneb Pojmy pro copywriting od A do Ž: Díl první (A)

Hledáte základní pojmy pro copywriting? Výrazy z následujícího seznamu by měl znát každý copywriter. Uslyšíte je v agentuře i při práci firemního reklamního textaře, zvláště pokud spolupracujete s grafikem nebo markeťákem. Znáte je všechny?   A A/B test A/B […]

Pošli to dál
Žádný komentář

Lepší copywriting: Jak zpřehlednit texty na webu a vydělat víc

Je váš web přehledný? A je přehledný i obsah na každé jeho stránce? Nedotažené texty zákazníky spíše odradí, než přesvědčí. Díky jejich optimalizaci naopak můžete víc vydělat. Pojďme se podívat, jakými zásahy můžete vy nebo váš copywriter […]

Pošli to dál
Žádný komentář

Co vám na školení copywritingu neřeknou: A/B testování copy s ukázkami a výsledky

Copywriting, který vynáší peníze. Nebo ještě lépe: texty, které vynesou víc peněz než ty dosavadní. Ano, to je sen většiny klientů, kteří hledají copywritera. Jak si při psaní počínat a jaké A/B testování klientovi navrhnout? Inspirujte […]

Pošli to dál
Žádný komentář

Píše se ve složených přídavných jménech spojovník, nebo pomlčka? A kdy se nepíše nic?

Váš dotaz:  Má se uprostřed přídavného jména žlutozelený psát spojovník, nebo pomlčka? Nebo se píše úplně dohromady, bez znaménka?  Odpověď: Existují přídavná jména, která byla utvořena složením ze dvou (nebo i více) slov. Při tomto skládání […]

Pošli to dál
Žádný komentář

Píše se před zájmeny kdo a co čárka?

Váš dotaz:  Má se v souvětí psát před zájmenem co čárka? Všimla jsem si, že se často nepíše, takže jsem znejistěla. Jde přece o vztažné zájmeno, nebo ne?  Odpověď: Slůvko co může být v různých situacích různým slovním […]

Pošli to dál
Žádný komentář
Pošli to dál