Nepište jako pornomagnát

Radí vám někdo, abyste psali jako pornomagnát? Neposlouchejte ho. Buď si z vás dělá šoufky, dobrý den, nebo obojí dohromady. Nebo vy snad znáte nějakého copywritera, který by to v pornoprůmyslu dopracoval na multimilionáře a magnáta?

Pornomagnáti copy nepíšou

Ne, pornomagnáti opravdu copy nepíšou. Stejně jako neobjednávají toaletní papír na firemní WC. Nebo si snad myslíte opak?

Třeba takový György Gattyán. Ten je původním „povoláním“ běžec. Dá se vcelku úspěšně pochybovat o tom, že by ho Fakulta tělovýchovy a sportovních věd, kterou studoval, na práci copywritera nějak zvlášť připravila. Můžeme se chvilku přít, zda tento třetí nejbohatší Maďar s čistým jměním odpovídajícím téměř 1 miliardě eur sepisuje po večerech reklamní texty, či nikoliv. Podíváte-li se na texty na jeho facebookovém profilu, pochopíte, že to rozhodně není žádný Ogilvy.

Dewi James (David James), spoluzakladatel pornokrálovství Vivid Entertainment, pracoval původně jako horník v uhelném dole. Ideální průprava pro dokonalý copywriting? Odpovězte si sami. Než vybudoval impérium, které stojí mimo jiné za erotickými a porno nahrávkami s Pamelou Anderson, Jennou James, Terrou Patrick nebo Kim Kardashian, protloukal se všelijak. Kurzy marketingu a copywritingu však v sekci Dosažené vzdělání jeho životopisu nenajdete.

 

 

Naproti tomu, pornomagnát Fabian Thylmann je spíš geek a programátor. O tom, že v práci s textem dvakrát nevyniká, svědčí jeho vcelku nudný, neinvenční proslov, kterým se rozloučil se zaměstanci poté, co své pornokrálovství Manwin v říjnu roku 2013 prodal:

It is with a sad heart that I have to announce that I have decided to sell Manwin to Manwin’s top management team. Please believe me that this decision has been one of the hardest in our lives for both my wife and myself. […] Both myself and Manwin are at a stage where I can no longer add significant value to the best of my ability. I hope I have taught all of you and management the right values to be able to continue the company in the best possible way and I am looking forward to following its development.

 

Jak píše Larry Flynt

Larry Flynt? Ani v jeho případě to se vzděláním není horké. V patnácti narukoval do armády. Po uvolnění ze služby ho mnohem víc zajímalo provozování barů a striptýzových klubů než copywriting. Můžete namítnout, že později vydával úspěšný Hustler. To je sice pravda, ale tomu pomohl k úspěchu spíše obrazový materiál než copy z Larryho pera.

 

Nepište jako pornomagnát

 

Přesto nelze Flyntovi upřít jedno: Už jeho Hustler Newsletter si dokázal počátkem 70. let 20. století získat příznivce a vyšvihnout se z obyčejného dvojstránkového letáku až na 32stránkový magazín. Přinejmenším je to tedy zdatný obchodník, který ví, co jeho publikum chce.

O tom, jestli umí psát copy, se toho moc nedozvíme. Tento inzerát na Flyntově twitterovém účtu sice vyhovuje copy standardům, jenže je tu jedno ale: Psal ho sám Flynt?

 

Ani Paul Raymond (vlastním jménem Geoffrey Anthony Quinn) nebyl bůhvíjaký copywriter. Podobně jako Flynt, i on zabalil vzdělávání v 15 letech a začal se živit vším možným. Ke copywritingu měly nejblíže jeho lechtivé časopisy Escort a Men Only, ale i tady šlo spíše o fotografie a bulvární novinařinu než o copywriting.

A co takový pornomagnát Greg Shiraz Lasrado? Věřte, že ten má se svou závislostí na heroinu úplně jiné starosti, než je psaní. Jeho denní dávka v roce 2006 stála 4 500 amerických dolarů. Jistě, taková dávka určitě parádně píše… ale píše parádně také Greg? Nevsadil bych na něj ani zlámanou grešli.

Ale vážně: pornomagnáti copy nepíšou. Na psaní copy mají lidi. Psát jako pornomagnát tedy opravdu nebude to pravé ořechové.

Kdo tedy ve skutečnosti píše texty pro weby s filmy pro dospělé, když ne producenti, majitelé, či chcete-li pornomagnáti?

 

Kdo píše porno copy?

Chcete-li se učit od těch, kteří opravdu texty pro pornoprůmysl vymýšlejí a píšou, hledejte je v Googlu. Bohatou praxi mají například Xcopywriters.com, jejichž copy najdete na řadě dospěláckých webů. Namátkou jmenujme třeba porndude.com či porndeals.com.

 

Copywriting pro porndude.com

 

Pokud jste coby copywriteři připraveni v tomto segmentu uspět, vězte, že existují specializované weby, na nichž tu a tam někdo pornokopíka shání. Ve většině případů ale budete muset umět dobře anglicky. Zní to lákavě?

V tom případě hodně štěstí a pište líp než pornomagnáti!

 

Přečtěte si také

Copywriter a psychologie: Jak ovlivňovat zákazníky reklamními texty

Copywriting pro doplňky stravy: Jak dodržet zákon a neodejít s pokutou

IKEA efekt a copywriting: Sázka na DIY