Copywriting

Psaní čárky v pozdravu a oslovení

čárka v pozdravu Ahoj

Psaní čárky v pozdravu a oslovení patří v jazykových poradnách k častým dotazům. Není divu. V dnešní době plné e-mailů a komunikace na sociálních sítích chceme vědět, kdy v pozdravu či oslovení psát čárku, téměř všichni. Jak to s těmi pravidly tedy je?

 

Psaní čárky v oslovení

Možná si pamatujete, že oslovení se ve větě odděluje čárkou. Nachází-li se mezi jinými slovy (tzv. uprostřed věty), oddělujeme se čárkami z obou stran: 

  • Petře, vysvětlíš mi to?
  • Vysvětlíš mi to, Petře?
  • Mohl bys mi to, Petře, vysvětlit?
  • Kde, Petře, bydlíte?

Platí to i v případě, kdy oslovujete jinak než vlastním jménem: Zde jsou výsledky, pane vedoucí.

Toto pravidlo je třeba mít na paměti v situaci, kdy chcete mít jasno v psaní čárek po pozdravech.

 

Psaní čárky po pozdravu Ahoj, Nazdar, Čau

Při výkladu o psaní čárek v pozdravu je účelné rozlišit pozdravy jednoslovné a pozdravy víceslovné. Platí, že po jednoslovném pozdravu čárku psát můžete, ale nemusíte. Samozřejmě pokud za pozdravem následuje oslovení, čárka za oslovením zůstává:

  • Ahoj(,) Pavlo, vysvětlíš mi to?
  • Čus(,) Mirku, jak se vede?
  • Pa(,)babi, a pozdravuj dědu!

Jak je vidět u třetího příkladu, může dojít k situaci, že čárka bude před spojkou a. Tím se ale nenechte zmást. Je tam správně.

Do této skupiny patří celá plejáda jednoslovných pozdravů: čau, čauky, čus, čusbus, zdar, zdárec, nazdar, nazdárek, těpéro, těpic, těbůh, ahoj, ahojky a další. 

 

Psaní čárky po pozdravu Dobrý den

Po víceslovném pozdravu čárku za pozdravem píšeme:

  • Dobrý den, pane Nováku, můžete mi pomoci?
  • Dobrý večer, paní Nováková, neruším vás?
  • Krásné dobré ráno, milí spoluobčané!

Tato oslovení pronikají i do oficiální e-mailové komunikace, kde nahrazují tradiční oslovení typu Vážený pane Nováku,… / Vážená paní Nováková,… Jejich užívání ve formální korespondenci se však nepovažuje za vhodné (viz stanovisko Ústavu pro jazyk český). V soukromé korespondenci je toto méně formální oslovení dovoleno. 

 

Pozdrav v závěru e-mailu: S pozdravem

Zvláštním případem je pozdrav na konci písemného sdělení. Formální dopisy a e-maily často zakončujeme sdělení slovy:

  • S pozdravem
  • S díky a s pozdravem
  • S přátelským pozdravem
  • Se srdečnými pozdravy
  • S přáním příjemného zbytku dne

a podobně.

Po těchto pozdravných frázích se čárka nepíšeA to bez ohledu na počet slov daného pozdravu.

Tak co, milí čtenáři, už je to jasnější? Pokud vás psaní čárek zajímá, přečtěte si některý z dalších výkladů o interpunkci.

 

Literatura:

SLEJŠKOVÁ, Lucie. Čeština za pracovním stolem: Praktické lekce z úřední korespondence. Grada, 2013

 

Přečtěte si také:

Psaní čárky: 2 typy souvětí, co vás nachytají na švestkách

Psaní čárek: 15+ příkladů, proč se učit psát správně čárky ve větě

Psaní čárky před zájmeny který, jaký, jenž, kdo a co: Zkuste lego!

Čárka před spojkou než

 

čárka v pozdravu Ahoj

Psaní čárky v pozdravu a oslovení

Psaní čárky v pozdravu a oslovení patří v jazykových poradnách k častým dotazům. Není divu. V dnešní době plné e-mailů a komunikace na sociálních sítích chceme vědět, kdy v pozdravu či oslovení psát čárku, téměř všichni. Jak to s těmi pravidly tedy je? […]

Pošli to dál
Žádný komentář

Efekt Von Restorffové: 10 tipů, jak v textu chytře upoutat pozornost

Chcete, aby vaše texty fungovaly lépe? Naučte se ty části copy, které mají podporovat konverznost. Tedy ty, které mají čtenáře přivábit k obsahu (nalákat), přesvědčit a přimět k akci. Zároveň se seznamte se základy UX copywritingu. V tomto příspěvku […]

Pošli to dál
Žádný komentář

Klikněte zde, nebo klikněte sem? Úvaha o populární call-to-action instrukci

Napadlo vás někdy, proč tolik e-mailů a webů pracuje s obratem Klikněte zde, když vám přijde přirozenější Klikněte sem? Mě taky. Proto jsem si řekl, že se na tuto problematiku podívám zblízka. A pokud patříte k web copywriterům, kteří […]

Pošli to dál
Žádný komentář

Říká se ta copy, nebo to copy? A co je správně?

Ta copy, nebo to copy? Má tento anglický výraz v češtině ženský rod, nebo střední? Jak ho používáte vy a proč? To jsou otázky, na které hledá odpověď dnešní článek. A začneme anketou:   Anketa: Používáte copy jako […]

Pošli to dál
1 komentář

Cimrman copywriter: Jak vynalezl heat mapu, zavináč, cookies a remarketing

Málokdo tuší, jak významně přispěl Jára Cimrman k rozvoji copywritingu. Přitom bychom ho mohli bez uzardění považovat za jednoho z otců této disciplíny, ne-li přímo za praotce. Posuďte sami: Inspirátor vynálezců psacího stroje Hned po svém narození […]

Pošli to dál
Žádný komentář

Copywriting a A/B testování: Headline na landing page

A/B testování je nedílnou součástí copywritingu. Zkoumat, která z verzí textu přináší vyšší konverze, znamená optimalizovat účinnost sdělení. Webu, newsletteru, kampaně. A někdy při tom zjistíte, že na cílovou skupinu funguje lépe jiný text, než na jaký […]

Pošli to dál
Žádný komentář

Proč se copywritingu říká copywriting? Souvisí snad s kopírováním?

Copywriting (původně copy writing) je anglický výraz, který v oborové češtině prakticky zdomácněl. Reklamní textaři si říkají copywriteři už hezkých pár let. Sám jsem se s tímto pojmem u nás setkal poprvé v 90. letech, kdy jsem studoval. Jaká je […]

Pošli to dál
Žádný komentář

Posíláte newslettery bez P. S.? Veliká chyba…

Tisíce copywriterů přemýšlejí, jak přimět adresáty newsletterů k prokliku. Jednou z možností zvýšení CTR je optimalizace počtu linků. Když už se do toho pustíte, nezapomeňte využít umístění prokliku v post scriptu. Čili v P. S. V čem je síla […]

Pošli to dál

Chytrý trik na vyšší tržby: Ceny bez měny

Provozujete restauraci nebo bar a chcete vyšší tržby? Vyzkoušejte, jestli uspějete s následujícím chytrým trikem. Při experimentu v restauraci St. Andrew´s v New Yorku dokázal zvýšit útratu hostů o více než 8 %. Jak se jim to povedlo?   Psychologie při […]

Pošli to dál
Žádný komentář

Jak psát slogan: Chiasmus a antimetabola

Před pár dny jsem četl další zajímavou studii na téma kognitivní zkreslení a forma sdělení, tentokrát o chiastických tvrzeních. Vzpomněl jsem si při tom na slogan firmy mého kamaráda Petra Kovaříka, která pod značkou Steiner & Kovarik […]

Pošli to dál
Žádný komentář
Pošli to dál

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna.