CopywritingPravopis

Psaní čárky v pozdravu a oslovení

čárka v pozdravu Ahoj

Psaní čárky v pozdravu a oslovení patří v jazykových poradnách k častým dotazům. Není divu. V dnešní době plné e-mailů a komunikace na sociálních sítích chceme vědět, kdy v pozdravu či oslovení psát čárku, téměř všichni. Jak to s těmi pravidly tedy je?

 

Psaní čárky v oslovení

Možná si pamatujete, že oslovení se ve větě odděluje čárkou. Nachází-li se mezi jinými slovy (tzv. uprostřed věty), odděluje se čárkami z obou stran: 

  • Petře, vysvětlíš mi to?
  • Vysvětlíš mi to, Petře?
  • Mohl bys mi to, Petře, vysvětlit?
  • Kde, Petře, bydlíte?

Platí to i v případě, kdy oslovujete jinak než vlastním jménem: Zde jsou výsledky, pane vedoucí.

Toto pravidlo je třeba mít na paměti v situaci, kdy chcete mít jasno v psaní čárek po pozdravech.

 

Psaní čárky po pozdravu Ahoj, Nazdar, Čau

Při výkladu o psaní čárek v pozdravu je účelné rozlišit pozdravy jednoslovné a pozdravy víceslovné. Platí, že po jednoslovném pozdravu čárku psát můžete, ale nemusíte. Samozřejmě pokud za pozdravem následuje oslovení, čárka za oslovením zůstává:

  • Ahoj(,) Pavlo, vysvětlíš mi to?
  • Čus(,) Mirku, jak se vede?
  • Pa(,) babi, a pozdravuj dědu!

Jak je vidět u třetího příkladu, může dojít k situaci, že čárka bude před spojkou a. Tím se ale nenechte zmást. Je tam správně.

Do této skupiny patří celá plejáda jednoslovných pozdravů: čau, čauky, čus, čusbus, zdar, zdárec, nazdar, nazdárek, těpéro, těpic, těbůh, ahoj, ahojky a další. 

 

Psaní čárky po pozdravu Dobrý den

Po víceslovném pozdravu čárku za pozdravem píšeme:

  • Dobrý den, pane Nováku, můžete mi pomoci?
  • Dobrý večer, paní Nováková, neruším vás?
  • Krásné dobré ráno, milí spoluobčané!

Tato oslovení pronikají i do oficiální e-mailové komunikace, kde nahrazují tradiční oslovení typu Vážený pane Nováku,… / Vážená paní Nováková,…

Úvod takového e-mailu pak vypadá takto:

Dobrý den, pane Nováku, 
mohl byste nám prosím poslat svůj ceník?

Jejich užívání ve formální korespondenci se však považuje za nevhodné (viz stanovisko Ústavu pro jazyk český). V soukromé korespondenci je toto méně formální oslovení dovoleno. 

 

Pozdrav v závěru e-mailu: S pozdravem

Zvláštním případem je pozdrav na konci písemného sdělení. Formální dopisy a e-maily často zakončujeme sdělení slovy:

  • S pozdravem
  • S díky a s pozdravem
  • S přátelským pozdravem
  • Se srdečnými pozdravy
  • S přáním příjemného zbytku dne

a podobně.

Po těchto pozdravných frázích se čárka nepíšeA to bez ohledu na počet slov daného pozdravu.

Tak co, milí čtenáři, už je to jasnější? Pokud vás psaní čárek zajímá, přečtěte si některý z dalších výkladů o interpunkci.

 

Literatura:

SLEJŠKOVÁ, Lucie. Čeština za pracovním stolem: Praktické lekce z úřední korespondence. Grada, 2013

 

Přečtěte si také:

Psaní čárky: 2 typy souvětí, co vás nachytají na švestkách

Psaní čárek: 15+ příkladů, proč se učit psát správně čárky ve větě

Psaní čárky před zájmeny který, jaký, jenž, kdo a co: Zkuste lego!

Čárka před spojkou než

 

A/B testování webu: Jak určit velikost testovacího publika a kolik dat je dost

A/B testování je způsob, jak zjistit, která varianta obsahu (A, nebo B) funguje lépe. Díky tomu můžete optimalizovat web, e-shop, CTA kartu, nebo třeba znění předmětů newsletterů. Abyste mohli výsledek testu prohlásit za dostatečně průkazný, […]

Žádný komentář
texty pro doplňky stravy

Copywriting pro doplňky stravy: Jak dodržet zákon a neodejít s pokutou

Už jste někdy dostali za copy pokutu? A víte, na co si dát pozor třeba při psaní o doplňcích stravy? Tvořit texty o nich je jako řídit auto. Jakmile neznáte předpisy, zavání to tučným flastrem. Doplňky stravy […]

Pošli to dál
Žádný komentář

Cvičení pro copywritery: Naming aneb Tvorba názvu produktu

Naming je zábava. Ale taky dřina. V dnešním cvičení si vyzkoušíte, čeho je víc. Mám pro vás totiž zadání, které si v ničem nezadá s těmi, která mi tu a tam přistávají na stole. Zaujalo vás to? Tak pojďme […]

Pošli to dál
Žádný komentář

Tvorba názvu firmy: Proč jsem dceru pojmenoval Mersigo

Tvorba názvů firem, značek a produktů je činnost zábavná, kreativní a zodpovědná zároveň. Vyberete-li jedinečné, či dokonce exotické jméno dítěti, může ho to do života vybavit pocitem vlastní výjimečnosti, ale také těžkými šrámy na duši. Zejména v období […]

Žádný komentář

Abeceda copywritingu aneb Pojmy pro copywriting od A do Ž: Díl druhý (B)

První díl Abecedy copywritingu vás zaujal natolik, že patří k nejčtenějším příspěvkům blogu. Bude bit bukovými bidly bohatýrské bukvy B?  B B2B copywriting Reklamní psaní, které se zaměřuje na komunikaci obchodní nabídky směrem k jiné firmě či […]

Žádný komentář

Spouštím aVVízo. Dá vám echo o novinkách na mém blogu

Spouštím službu aVVízo. Když si ji aktivujete a vyznačíte, která rubrika vás zajímá, pošlu vám e-mail, kdykoli v dané rubrice uveřejním nový článek. Samozřejmě zdarma. Službu aVVízo si můžete aktivovat na téhle podstránce.

Žádný komentář

Dneska losuju multimilionáře. Vyhrajete vy?

Dneska neformálně. Dnešek je totiž jinej než jiný dny. Čím? Místo psaní copy budu u toho, když někdo vyhraje dva míče. Jako fakt. Dokonce přes dva miliony korun. Jak to? Mám to štěstí, že kromě jinýho […]

Žádný komentář

Copywriting a typografie: Jednoznakovky na konci řádku si odpusťte

Také necháváte jednoznakové předložky a spojky v textech bannerů a dalších reklamních vizuálů na konci řádku? Setkávám se s tím stále častěji. Takže prosím vás: Nechcete-li působit jako amatéři, nedělejte to. Nejenže to působí odpudivě. Je to navíc chyba! […]

Pošli to dál

3 knihy pro copywritery na rok 2021

V závěru loňského roku vyšly dvě knížky o copywritingu: aktualizované vydání titulu Copywriting –⁠ Pište texty, které prodávají (Anna Sálová, Zuzana Veselá, Michaela Raková) a Manuál copywritingu Vojty Untermüllera. V obou případech platí: Tohle by si na […]

Preview pane neboli pre-header

Preheader i pre-header: Co to je a jak tím zvýšit míru otevření o 100 %

Preheader (nebo chcete-li pre-header) je ta část e-mailu, kterou vidíte při pohledu do e-mailové schránky hned za předmětem. Pokud chcete dělat komerční e-mailing, rozesílat newslettery nebo propagační e-maily, je ve vašem zájmu preheader správně otextovat. […]

Žádný komentář

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.