CopywritingPravopis

Psaní čárky v pozdravu a oslovení

čárka v pozdravu Ahoj

Psaní čárky v pozdravu a oslovení patří v jazykových poradnách k častým dotazům. Není divu. V dnešní době plné e-mailů a komunikace na sociálních sítích chceme vědět, kdy v pozdravu či oslovení psát čárku, téměř všichni. Jak to s těmi pravidly tedy je?

 

Psaní čárky v oslovení

Možná si pamatujete, že oslovení se ve větě odděluje čárkou. Nachází-li se mezi jinými slovy (tzv. uprostřed věty), oddělujeme se čárkami z obou stran: 

  • Petře, vysvětlíš mi to?
  • Vysvětlíš mi to, Petře?
  • Mohl bys mi to, Petře, vysvětlit?
  • Kde, Petře, bydlíte?

Platí to i v případě, kdy oslovujete jinak než vlastním jménem: Zde jsou výsledky, pane vedoucí.

Toto pravidlo je třeba mít na paměti v situaci, kdy chcete mít jasno v psaní čárek po pozdravech.

 

Psaní čárky po pozdravu Ahoj, Nazdar, Čau

Při výkladu o psaní čárek v pozdravu je účelné rozlišit pozdravy jednoslovné a pozdravy víceslovné. Platí, že po jednoslovném pozdravu čárku psát můžete, ale nemusíte. Samozřejmě pokud za pozdravem následuje oslovení, čárka za oslovením zůstává:

  • Ahoj(,) Pavlo, vysvětlíš mi to?
  • Čus(,) Mirku, jak se vede?
  • Pa(,)babi, a pozdravuj dědu!

Jak je vidět u třetího příkladu, může dojít k situaci, že čárka bude před spojkou a. Tím se ale nenechte zmást. Je tam správně.

Do této skupiny patří celá plejáda jednoslovných pozdravů: čau, čauky, čus, čusbus, zdar, zdárec, nazdar, nazdárek, těpéro, těpic, těbůh, ahoj, ahojky a další. 

 

Psaní čárky po pozdravu Dobrý den

Po víceslovném pozdravu čárku za pozdravem píšeme:

  • Dobrý den, pane Nováku, můžete mi pomoci?
  • Dobrý večer, paní Nováková, neruším vás?
  • Krásné dobré ráno, milí spoluobčané!

Tato oslovení pronikají i do oficiální e-mailové komunikace, kde nahrazují tradiční oslovení typu Vážený pane Nováku,… / Vážená paní Nováková,… Jejich užívání ve formální korespondenci se však nepovažuje za vhodné (viz stanovisko Ústavu pro jazyk český). V soukromé korespondenci je toto méně formální oslovení dovoleno. 

 

Pozdrav v závěru e-mailu: S pozdravem

Zvláštním případem je pozdrav na konci písemného sdělení. Formální dopisy a e-maily často zakončujeme sdělení slovy:

  • S pozdravem
  • S díky a s pozdravem
  • S přátelským pozdravem
  • Se srdečnými pozdravy
  • S přáním příjemného zbytku dne

a podobně.

Po těchto pozdravných frázích se čárka nepíšeA to bez ohledu na počet slov daného pozdravu.

Tak co, milí čtenáři, už je to jasnější? Pokud vás psaní čárek zajímá, přečtěte si některý z dalších výkladů o interpunkci.

 

Literatura:

SLEJŠKOVÁ, Lucie. Čeština za pracovním stolem: Praktické lekce z úřední korespondence. Grada, 2013

 

Přečtěte si také:

Psaní čárky: 2 typy souvětí, co vás nachytají na švestkách

Psaní čárek: 15+ příkladů, proč se učit psát správně čárky ve větě

Psaní čárky před zájmeny který, jaký, jenž, kdo a co: Zkuste lego!

Čárka před spojkou než

 

Pre-header, preview pane, snippet: Tuhle část e-mailu nesmíte zazdít

Preview pane, pre-header, snippet. Nebo také náhled začátku těla e-mailu. Existujte snadný způsob, jak zvýšit míru otevření e-mailových rozesílek. Je jím správné otextování právě této náhledové části e-mailu. Skvělá zpráva je, že to není žádná […]

Pošli to dál
Žádný komentář

Kolik stojí copywriting: Ceny australských copywriterů (2019)

Jsou čeští copywriteři levní, nebo drazí? A jak si stojí v porovnání se zahraničními kolegy? Dnes mám pro vás výsledky průzkumu sazeb u protinožců. Zpracovala ho Kate Toonová a zúčastnilo se 209 respondentů z celé Austrálie. Ceny copywriterů v Austrálii 2017 […]

Pošli to dál
Žádný komentář
cliché

Copywriting a klišé: Bít, či nebít?

Klišé rozděluje copywritery na dva tábory. Jedni považují klišé za smrtelný copywriterský hřích a volají: Smrt klišé! Klišé způsobuje zaměnitelnost! Bijte ho! Druzí argumentují, že využívat klišé znamená vnášet do copy obraty, které jsou publiku důvěrně […]

Pošli to dál
Žádný komentář

Nejčtenější články o copywritingu v roce 2020

Silvestr se blíží, takže přišel čas připomenout si nejčtenější články mého blogu v roce 2020. Co vás zajímalo nejvíc? Tady je deset nejnavštěvovanějších stránek, jak je identifikoval můj věrný přítel Google Analytics. Četli jste všechny?   […]

Pošli to dál
Žádný komentář

Psaní zdvojených souhlásek: Otestujte se

Měkký x měkčí. Podaný x poddaný. Jednou z oblastí, kde copywriteři a další textaři při psaní chybují, je psaní zdvojených souhlásek. Přinejmenším to vyplývá z výsledků oblíbeného copywriterského testu na Copytime.cz. Jak jste na tom vy? Taky se […]

Pošli to dál
Žádný komentář

Jak zvýšit míru otevření e-mailu o 162 %

Míra otevření je cenný ukazatel úspěšnosti e-mailové rozesílky. Uvádí, jak vysoké % adresátů rozesílky otevřelo doručený e-mail. Čím vyšší je, tím lépe. Proto je důležité umět nízkou míru otevření zvýšit. Poznámka: Míra otevření (open rate, […]

Pošli to dál
Žádný komentář

10 cest k nejlepšímu předmětu e-mailu na rok 2021

Proč potřebujete nejlepší předmět e-mailu ze všech? 47 % příjemců otevře e-mail čistě na základě toho, jak zní jeho předmět (OptinMonster). A 69 % příjemců nahlásí e-mail jako spam výhradně podle toho, co najdou v jeho předmětu. Znění předmětu […]

Pošli to dál
Žádný komentář
čárka v pozdravu Ahoj

Psaní čárky v pozdravu a oslovení

Psaní čárky v pozdravu a oslovení patří v jazykových poradnách k častým dotazům. Není divu. V dnešní době plné e-mailů a komunikace na sociálních sítích chceme vědět, kdy v pozdravu či oslovení psát čárku, téměř všichni. Jak to s těmi pravidly tedy je? […]

Pošli to dál
Žádný komentář
Copywriting a psychologie

Efekt Von Restorffové: 10 tipů, jak v textu chytře upoutat pozornost

Chcete, aby vaše texty fungovaly lépe? Naučte se ty části copy, které mají podporovat konverznost. Tedy ty, které mají čtenáře přivábit k obsahu (nalákat), přesvědčit a přimět k akci. Zároveň se seznamte se základy UX copywritingu. V tomto příspěvku […]

Pošli to dál
Žádný komentář

Klikněte zde, nebo klikněte sem? Úvaha o populární call-to-action instrukci

Napadlo vás někdy, proč tolik e-mailů a webů pracuje s obratem Klikněte zde, když vám přijde přirozenější Klikněte sem? Mě taky. Proto jsem si řekl, že se na tuto problematiku podívám zblízka. A pokud patříte k web copywriterům, kteří […]

Pošli to dál
Žádný komentář
Pošli to dál

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.