Efekt Von Restorffové: 10 tipů, jak v textu chytře upoutat pozornost

Copywriting a psychologie

Chcete, aby vaše texty fungovaly lépe? Naučte se  vizuálně zvýrazňovat  ty části copy, které mají podporovat konverznost. Tedy ty, které mají čtenáře přivábit k obsahu (nalákat), přesvědčit a přimět k akci. Zároveň se seznamte se základy UX copywritingu. V tomto příspěvku si ukážeme 10 způsobů, jak upoutat pozornost a přitáhnout ji k určité části textu.

Chcete upoutat pozornost? Hoďte do šumu zrno

Znáte princip AIDA? Říká důležitou věc: Na počátku marketingového ovlivňování je… pozornost. Pokud si zákazník vaší komunikace či nabídky nevšimne, je úplně jedno, že je to nejzajímavější a nejvýhodnější nabídka na světě. Zůstane neobjevena.

Když skenujete očima stránky plné inzerátů, který z nich upoutá vaši pozornost?

Totéž nastává, když copywriter dostatečně „nevypíchne“ lákadla nabídky a nechá je zaniknout v šumu okolního textu. Ať už potřebujete přitáhnout zákazníkův pohled k neodolatelné výhodě, nebo naopak odvést jeho pozornost od části sdělení, která by mohla jeho zájem snížit, musíte šum narušit. Zvolit kontrast. Takže: Hoďte do šumu pěkně macaté zrno.

Přitáhněte čtenářovu pozornost, kam potřebujete.

 

Myslete na efekt Von Restorffové

Už před 2. světovou válkou přišla psycholožka Hedwig Von Restorffová se zjištěním, že v rámci skupiny položek si nejlépe zapamatujeme tu, která se od ostatních výrazně liší. Barvou, tvarem, velikostí atd. 

Proč?

Protože ji v kontextu jejího okolí vnímáme jako něco nového, neobvyklého a věnujeme se jí soustředěněji. Jde o tzv. izolační efekt (v anglosaské literatuře též Von Restorff effect). Proto jsou obchodní podmínky psány v hustém, jednolitém bloku nevýrazného textu (hle, šum!) a krčí se někde vzadu, zatímco výše slevy se tetelí mega fontem na svítivé přelepce hned v první řadě.

O vizuální atraktivitu a distinktivitu (rozeznatelnost) se většinou stará grafik. Připomeňme například:

  • obaly zboží
  • obálky časopisů
  • vzhled webů
  • bannery a reklamy aj.

Jsou ale situace, kdy jste odkázáni čistě na text. Například v e-mailové schránce, kde o pozornost uživatele soupeří desítky předmětů různých e-mailů a newsletterů. Jak upoutat pozornost tam? Hned se k tomu dostaneme.

 

10 tipů, jak přitáhnout pozornost k části textu

Pojďme se podívat, jaké postupy k vytvoření kontrastu a upoutání pozornosti můžete využít:

📌 Velikost fontu
📌 Řez fontu
📌 Barva fontu
📌 Zvýrazňovač
📌
Vertikální oddělení a parcelace (vyčlenění z věty)
📌 Iniciála
📌 Odrážky
📌 Zbarvení pozadí
📌 Číslice
📌 Emoji a speciální znaky

Já obvykle kombinuju více způsobů najednou. Ale hodně záleží na kontextu. A taky je důležité vědět, že ne z každého textu je nutno (a už vůbec ne záhodno) dělat omalovánky.

Ukázkový text před úpravou

📌 Velikost fontu

Nic nového pod sluncem. Důležitou část textu, k níž chcete přitáhnout pozornost, snadno zvýrazníte větším fontem.

📌 Řez fontu

Tučné. Kurzíva. Verzálky. Kapitálky (bacha, verzálky nejsou totéž, co kapitálky). Web copywriter nejčastěji uplatní zvýrazňování tučným písmem (boldem).

VERZÁLKY jsou jedním ze způsobů, jak zvýraznit předmět e-mailu a zajistit mu nepřehlédnutelnost mezi ostatními zprávami. Verzálky totiž umí upoutat pozornost. Ale pozor: Spamboti si na ně brousí zuby. Verzálky proto omezte jen na určité vybrané slovo v předmětu – a i tehdy sledujte, jestli taková verze předmětu nezpůsobuje nízkou doručitelnost a zařazení vašeho mailboxu na spam index.

 

📌  Barva fontu

Když chcete zvýraznit část textu jinou barvou fontu, myslete na dvě věci: na barvu zbylého textu a na barvu pozadí. Vámi zvolená barva musí být kontrastní vůči oběma těmto barevným plochám. Ideální je, když zvýraznění barvou podpoříte i výrazným řezem.

 

📌 Zvýrazňovač

 Zvýrazňovač  je skvělý prostředek k odlišení části tišteného textu. Efekt zvýrazňovače lze ale uplatnit i na webu k akcentaci částí web copy. Například ve WordPressu tento nástroj najdete jako součást textových editorů nebo přímo jako specializovaný plugin (například plugin Text mutator).

 

📌 Vertikální oddělení a parcelace (vyčlenění z věty)

Vždycky. Opravdu vždycky myslete na to, čeho si má čtenář všimnout nejdřív. Jaké části má věnovat pozornost jako první. Proč? Pokud se při pohledu na blok copy nemá čeho chytit, nepočítejte, že ho ta masa upoutá. A zaujme.

Co s tím? Rozbijte masu textu na menší kusy. A zcela osamostatněte to nejatraktivnější. Usnadněte čtenáři rychlé skenování copy.

 

📌 Iniciála

Představte si stránku A4 hustě popsanou textem. Jedním ze způsobů, jak upoutat pozornost a přitáhnout ji k jedné určité části textu je zvýraznění písmene na začátku této části.

web copywriting iniciála

 

📌 Odrážky

Bez odrážek se při copywritingu neobejdete. Podporují přehlednost a úspornost sdělení, a tím jeho účinnost. Ale hlavně: Na stránce s plynoucím textem ihned upoutají pozornost.

jak psát text jako copywriter

Odrážky můžete ztvárnit různými grafickými elementy, nejen puntíky. Schválně: Kolik jich vymyslíte?


📌 Zbarvení pozadí

Podobně jako barva textu nebo zvýrazňovač, i změna barvy pozadí pod vybranou částí textu vyvolá efekt zrna v šumu. A čím kontrastnější je, tím silněji působí. V textu na bílém pozadí ovšem vyvoláte pozornost už tím, že jeho část podbarvíte šedě.

S efektem výrazně barevných, kontrastních pozadí textů setkáte například u nejrůznějších slevových letáků, soutěžních kuponů a voucherů. Zkrátka všude tam, kde je třeba, aby z barevné plochy udeřila do očí specifická atraktivní informace. Mám na mysli výkřikové plochy typu Sleva! Nyní -50 %! Soutěž o iPhone! 1 + 1 zdarma! a další.

 

📌 Číslice

Reklamní text používá číslice v mnohem větší míře než třeba beletrie. Zatímco v beletrii se autor snaží, aby text čtenáři hladce plynul před očima, a tak číslicemi zapisuje číslovky opravdu jen v nezbytných případech, copywriter má jiný cíl: Tvořit úsporný text, který (jak jsme si řekli hned v úvodu) upoutá pozornost, zaujme, vzbudí zájem, přesvědčí a přivede k akci.

Číslice slouží k upoutání pozornosti dokonale. Zejména pokud využijete jejich úspornosti a zvětšíte je:

 

Foto: www.zdnet.com, Cooper University Hospital, thehealthcaremarketer.wordpress.com

Číslice fungují jako magnet i v předmětu e-mailu. Zejména když stojí hned na začátku. 

 

📌 Emoji a speciální znaky

V éře psacích strojů se využívaly k vizuálnímu upoutání pozornosti nejrůznější triky. K těm čistě textařským, omezujícím se pouze na to, co poskytovala klávesnice, patřilo kromě podtržení a odrážek například >>>>>hromadění znaků<<<<< před a za klíčovou částí textu.

Dnešní copywriteři mají k dispozici +++mnohem širší repertoár+++. Při psaní příspěvků na sociální sítě mohou ===přitahovat pozornost=== čtenářů k dílčím textovým úsekům prostřednictvím nejrůznějších ✖️ piktogramů včetně ➡️emotikonů⬅️. A také tak zhusta činí.

Obdobně copywriteři využívají speciální znaky a piktogramy v předmětech e-mailu, aby si adresát v záplavě doručené pošty všiml právě toho jejich. Tento způsob funguje samozřejmě jen tehdy, pokud to nedělají všichni (a pokud na emoji nereagují spamboti).

Emotikony v předmětu e-mailu: Kamera, pytel peněz, hodiny, vánoční stromeček.

 

Před sto lety i dnes ale platí důležité pravidlo: Efekt von Restorffové se dostaví jen tedy, když šum kontrastním „zrnem“ nepřeplácáme. Opepřit emotikonem každou větu příspěvku vede k jedinému: efekt von Restorffové nenastane.

 

Přečtěte si také:

Z deníku copywritera: Jak jsem potkal copywriting

Pamatujete na povodně 2002? Říkalo se jim tisíciletá velká voda. V Praze vyplavily metro i ZOO. Karlín zatopily do výšky dvou metrů. V den, kdy se na metropoli valilo 5700 metrů krychlových vody za vteřinu, jsem se já […]

Pošli to dál
Žádný komentář
Reklamní slogany a slogany firem - 600 příkladů

Slogany a zase slogany: 600+ reklamních sloganů a sloganů firem

Slogany, které zná každý, i slogany menších firem a lokálních produktů. Na této stránce najdete databázi nejslavnějších taglines a claimů, kterou průběžně doplňuju o další a další příklady a v níž se můžete inspirovat při tvorbě toho vlastního. V seznamu jsou zastoupeny jak […]

Pošli to dál
2 comments

Ošklivé neprodává. Nebo ano? A platí to i pro copy?

Ošklivé prodává. Alespoň to tvrdí reklamní guru Tim Leake. Když před dvěma lety přednesl na Cannes Lions, což je věhlasná soutěž kreativní komunikace, médií a marketingu, svou provokativní přednášku Ugly Sells, vyvolal svými postřehy nebývalý rozruch. […]

Pošli to dál

Copywrighter píše teksty, copywriter texty – nehledáte spíš profesionála?

Copywrighter je po copywriterovi a copywritingu nejzadávanější klíčové slovo ve sféře poptávek po reklamních textech. A je docela možné, že tohle klíčové slovo sem přivedlo i vás. Co copywrighter dělá? (Odteď už budeme psát správně copywriter, ano?) Co […]

Žádný komentář

Je vysvědčení výzo, nebo vízo?

Píše se správně výzo, nebo vízo? Tahle otázka možná napadla s koncem školního roku i vás. Zjistil jsem pro vás, jak to s vízem a výzem je. Vysvědčení neboli výzo. Nebo vízo? Určitě jsou mezi vámi tací, kteří budou […]

Žádný komentář

Nejlepší kurz cenotvorby pro copywritery? Už existuje!

Jste copywriter či copywriterka na volné noze a tápete, jak nacenit svou práci? Pak si rozhodně najděte online kurz senior copywritera Romana Věžníka. Proč? Dozvíte se v něm všechno, co potřebujete vědět: Kdy naceňovat podle normostrany, kdy […]

Žádný komentář

Test pro copywritery (28): Samá voda, samá voda aneb frazémy o vodě

Dny plynou jako voda. A protože od posledního testu uteklo moře času, jsem tu s novým. Prověří, jestli se v české frazeologii pohybujete jako ryba ve vodě. Nalijme si čistou vodu (a kdo chce, klidně i čistého vína): Bez obrazných […]

Pošli to dál

Spřežky nejsou těžký: Co psát dohromady a co zvlášť

Spřežky (například příslovečné spřežky(1)) jsou slova vzniklá spřahováním, tedy spojením více slov do jednoho bez tvarové změny. Kupříkladu spojením původní předložky s podstatným jménem: spřežkové slovo zpaměti vzniklo spřažením předložky z a podstatného jména paměť (2. pád: paměti).  […]

Pošli to dál

Copywriting a číselné údaje: 2 triky pro efektivní copywriting

Copywriting je umění založené na dvou věcech: na ovlivňování a přesvědčování. Aby váš text dělal, co má, hodí se mít v kapse pár triků. Představte si například, že chcete prodloužit záruku u produktu z 2 let na 3 roky. […]

Pošli to dál
Žádný komentář
ikea efekt

IKEA efekt a copywriting: Sázka na DIY

IKEA efekt patří k podpoře prodeje a ke copywritingu stejně, jako placaté krabice patří k výrobkům z Ikey. Ať už jste marketér, nebo „jen“ copywriter, vaším úkolem je přesvědčit potenciálního zákazníka, aby nabízený produkt chtěl a objednal. Vyhodnotí-li vaši nabídku […]

Pošli to dál

Copywriting & cena za slovo: Kolik stojí slovo textu

Kolik stojí slovo textu od copywritera? Jaká cena za slovo je dobrá? A kdy je vlastně sazba za slovo užitečná? Překladatelé a novináři v zahraničí ji používají a dostávají i 44 Kč za slovo. Jsou na tom copywriteři stejně? A drží s nimi […]

Pošli to dál
Žádný komentář

A/B testování webu: Jak určit velikost testovacího publika

A/B testování je způsob, jak zjistit, která varianta obsahu (A, nebo B) funguje lépe. Díky tomu můžete optimalizovat web, e-shop, CTA kartu, nebo třeba znění předmětů newsletterů. Abyste mohli výsledek testu prohlásit za dostatečně průkazný, […]

Žádný komentář
texty pro doplňky stravy

Copywriting pro doplňky stravy: Jak dodržet zákon a neodejít s pokutou

Už jste někdy dostali za copy pokutu? A víte, na co si dát pozor třeba při psaní o doplňcích stravy? Tvořit texty o nich je jako řídit auto. Jakmile neznáte předpisy, zavání to tučným flastrem. Doplňky stravy […]

Pošli to dál
Žádný komentář

Cvičení pro copywritery: Naming aneb Tvorba názvu produktu

Naming je zábava. Ale taky dřina. V dnešním cvičení si vyzkoušíte, čeho je víc. Mám pro vás totiž zadání, které si v ničem nezadá s těmi, která mi tu a tam přistávají na stole. Zaujalo vás to? Tak pojďme […]

Pošli to dál
Žádný komentář

Tvorba názvu firmy: Proč jsem dceru pojmenoval Mersigo

Tvorba názvů firem, značek a produktů je činnost zábavná, kreativní a zodpovědná zároveň. Vyberete-li jedinečné, či dokonce exotické jméno dítěti, může ho to do života vybavit pocitem vlastní výjimečnosti, ale také těžkými šrámy na duši. Zejména v období […]

Žádný komentář

Abeceda copywritingu aneb Pojmy pro copywriting od A do Ž: Díl druhý (B)

První díl Abecedy copywritingu vás zaujal natolik, že patří k nejčtenějším příspěvkům blogu. Bude bit bukovými bidly bohatýrské bukvy B?  B B2B copywriting Reklamní psaní, které se zaměřuje na komunikaci obchodní nabídky směrem k jiné firmě či […]

Žádný komentář

Spouštím aVVízo. Dá vám echo o novinkách na mém blogu

Spouštím službu aVVízo. Když si ji aktivujete a vyznačíte, která rubrika vás zajímá, pošlu vám e-mail, kdykoli v dané rubrice uveřejním nový článek. Samozřejmě zdarma. Službu aVVízo si můžete aktivovat na téhle podstránce.   Jak často aVVízo […]

Žádný komentář

Dneska losuju multimilionáře. Vyhrajete vy?

Dneska neformálně. Dnešek je totiž jinej než jiný dny. Čím? Místo psaní copy budu u toho, když někdo vyhraje dva míče. Jako fakt. Dokonce přes dva miliony korun. Jak to? Mám to štěstí, že kromě jinýho […]

Žádný komentář

Copywriting a typografie: Jednoznakovky na konci řádku si odpusťte

Také necháváte jednoznakové předložky a spojky v textech bannerů a dalších reklamních vizuálů na konci řádku? Setkávám se s tím stále častěji. Takže prosím vás: Nechcete-li působit jako amatéři, nedělejte to. Nejenže to působí odpudivě. Je to navíc chyba! […]

Pošli to dál

3 knihy pro copywritery na rok 2021

V závěru loňského roku vyšly dvě knížky o copywritingu: aktualizované vydání titulu Copywriting –⁠ Pište texty, které prodávají (Anna Sálová, Zuzana Veselá, Michaela Raková) a Manuál copywritingu Vojty Untermüllera. V obou případech platí: Tohle by si na […]

Preview pane neboli pre-header

Preheader i pre-header: Co to je a jak tím zvýšit míru otevření o 100 %

Preheader (nebo chcete-li pre-header) je ta část e-mailu, kterou vidíte při pohledu do e-mailové schránky hned za předmětem. Pokud chcete dělat komerční e-mailing, rozesílat newslettery nebo propagační e-maily, je ve vašem zájmu preheader správně otextovat. […]

Žádný komentář

Pre-header, preview pane, snippet: Tuhle část e-mailu nesmíte zazdít

Preview pane, pre-header, snippet. Nebo také náhled začátku těla e-mailu. Existujte snadný způsob, jak zvýšit míru otevření e-mailových rozesílek. Je jím správné otextování právě této náhledové části e-mailu. Skvělá zpráva je, že to není žádná […]

Žádný komentář

Kolik stojí copywriting: Ceny australských copywriterů (2019)

Jsou čeští copywriteři levní, nebo drazí? A jak si stojí v porovnání se zahraničními kolegy? Dnes mám pro vás výsledky průzkumu sazeb u protinožců. Zpracovala ho Kate Toonová a zúčastnilo se 209 respondentů z celé Austrálie. Ceny copywriterů v Austrálii 2017 […]

Žádný komentář
cliché

Copywriting a klišé: Bít, či nebít?

Klišé rozděluje copywritery na dva tábory. Jedni považují klišé za smrtelný copywriterský hřích a volají: Smrt klišé! Klišé způsobuje zaměnitelnost! Bijte ho! Druzí argumentují, že využívat klišé znamená vnášet do copy obraty, které jsou publiku důvěrně […]

Žádný komentář

Nejčtenější články o copywritingu v roce 2020

Silvestr se blíží, takže přišel čas připomenout si nejčtenější články mého blogu v roce 2020. Co vás zajímalo nejvíc? Tady je deset nejnavštěvovanějších stránek, jak je identifikoval můj věrný přítel Google Analytics. Četli jste všechny?   […]

Žádný komentář

Psaní zdvojených souhlásek: Otestujte se

Měkký x měkčí. Podaný x poddaný. Jednou z oblastí, kde copywriteři a další textaři při psaní chybují, je psaní zdvojených souhlásek. Přinejmenším to vyplývá z výsledků oblíbeného copywriterského testu na Copytime.cz. Jak jste na tom vy? Taky se […]

Žádný komentář

Jak zvýšit míru otevření e-mailu o 162 %

Míra otevření je cenný ukazatel úspěšnosti e-mailové rozesílky. Uvádí, jak vysoké % adresátů rozesílky otevřelo doručený e-mail. Čím vyšší je, tím lépe. Proto je důležité umět nízkou míru otevření zvýšit. Poznámka: Míra otevření (open rate, […]

Žádný komentář

10 cest k nejlepšímu předmětu e-mailu na rok 2021

Proč potřebujete nejlepší předmět e-mailu ze všech? 47 % příjemců otevře e-mail čistě na základě toho, jak zní jeho předmět (OptinMonster). A 69 % příjemců nahlásí e-mail jako spam výhradně podle toho, co najdou v jeho předmětu. Znění předmětu […]

Žádný komentář
čárka v pozdravu Ahoj

Psaní čárky v pozdravu a oslovení

Psaní čárky v pozdravu a oslovení patří v jazykových poradnách k častým dotazům. Není divu. V dnešní době plné e-mailů a komunikace na sociálních sítích chceme vědět, kdy v pozdravu či oslovení psát čárku, téměř všichni. Jak to s těmi pravidly tedy je? […]

Žádný komentář
Copywriting a psychologie

Efekt Von Restorffové: 10 tipů, jak v textu chytře upoutat pozornost

Chcete, aby vaše texty fungovaly lépe? Naučte se ty části copy, které mají podporovat konverznost. Tedy ty, které mají čtenáře přivábit k obsahu (nalákat), přesvědčit a přimět k akci. Zároveň se seznamte se základy UX copywritingu. V tomto příspěvku […]

Pošli to dál
Žádný komentář
Pošli to dál

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *