Proč potřebujete nejlepší předmět e-mailu ze všech? 47 % příjemců otevře e-mail čistě na základě toho, jak zní jeho předmět (OptinMonster). A 69 % příjemců nahlásí e-mail jako spam výhradně podle toho, co najdou v jeho předmětu. Znění předmětu emailu je tedy extrémně důležité. Pokud adresáti váš email neotevřou, posílali jste ho úplně zbytečně.
V tomto článku pro vás mám 10 cest, jak se k e-mailu s vysokou mírou otevření propracovat.
Cesta č. 1: Tlak na čas, sázka na FOMO
Časový pres ve spojení s obavou, že něco cenného prošvihneme (fear of missing out neboli FOMO), působí na většinu z nás. Popřemýšlejte, jak toho využít v předmětu e-mailu.
O co váš zákazník přijde, když neotevře e-mail či newsletter včas? Co můžete podmínit včasnou odpovědí? Zkuste například:
- časově omezené slevy
- časově omezený dárek
- upozornění, že zbývá posledních pár kusů za zvýhodněnou cenu
- upozornění, že zbývá xy pro posledních x zákazníků
- slova jen dnes, už jen…, brzy skončí, vyprší, poslední šance atd.
Pár příkladů:
Wix.com: 50% SLEVA dnes končí! Upgradujte své webové stránky
Petr Handlíř: ⏰ Posledních pár hodin pro nákup kurzu „To nejlepší z reklamy na Facebooku“ s 20% slevou
Kasa.cz: Máte na to jen TŘI DNY!
Nykaa: Tohle vyprodáme za 3…2…1…
Copytime: Slevové kupony zdarma pro prvních 1000 zájemců
Cesta č. 2: Probuďte zvědavost
Co nás nejvíc pudí k aktivitě? Vedle strachu je to zvědavost. Potřeba kognitivního uzavření (psal jsem o ní například v tomto článku) nás jako vnitřní motor pohání k tomu, vyjasnit vše nevyjasněné, odhalit vše skryté.
Jak toho využít v e-mailingu? Formulujte předmět e-mailu jako návnadu k tajemství ukrytému v těle zprávy. Tak, aby si adresát řekl: Chci znát zbytek!
Pár příkladů:
Kasa.cz: Mizí rychlostí blesku! (adresát tápe, CO mizí, takže se rozhodne kliknout)
Bankomatt: Tohle Vám poradce určitě neřekl!
Mary Fernandez: ? a surprise gift for you! {unwrap}
Neil Pateil: Here is what you should blog about
SuperGym: The WORST exercise for men over 35 (avoid this)
Jednou z možností, jak probudit zvědavost, je využití superlativu (viz poslední příklad). Málokdo totiž odolá touze odhalit, co že je tím nejlepším/nejhorším/nejvýhodnějším… A tak otevře e-mail, aby se to dočetl.
Cesta č. 3: Zábavný předmět e-mailu
V záplavě nudných e-mailů působí humor a hravost jako příjemné zpestření. Proto adresáti vnímají e-maily se zábavnými subject lines pozitivně. A protože jsou zvědaví, jestli se v podobném duchu ponese i zbytek sdělení, e-mail otevřou.
Ale pozor: Nenuťte se do vyprávění vtipů. Spíše komunikaci odlehčete a vsaďte na hravost. Text vašeho předmětu může připomínat známou repliku, parodovat název hudebního nebo filmového hitu, odkazovat k nějaké aktuální události a podobně.
Nebo si udělejte legraci sami ze sebe jako společnost Crocs:
Nope, still NOT going out of business. Enjoy 2 for $45! (Ne, ještě jsme náš byznys „nezabalili“. Dopřejte si 2 za $45!)
Pár dalších příkladů:
Kasa.cz: BAF! Vykoledovali jsme pro vás děsivě nízké ceny. (e-mailing k Halloweenu)
SuperGym: Ententýky 3 super cviky na pekáč buchet
Studio Neat: Great, another email! (sarkasmus)
OpenTable: Licking your phone never tasted so good (Opentable je restaurační rezervační systém)
Cesta č. 4: Oslovte ego aneb Každý se chce líbit
Obdiv druhých dělá dobře každému. Chceme se líbit, chceme být uznáváni, chceme být chváleni. Když v předmětu e-mailu zahrajete na citlivou strunu sebevědomí a přislíbíte adresátovi lepší status, rád vám bude naslouchat.
Dvojnásob to platí u módních produktů, kosmetiky, parfémů a luxusního zboží všeho druhu. Chyťte příležitost za pačesy a přimějte adresáty se zasnít. Probuďte v nich myšlenky jako:
- díky XY budu hezčí
- díky XY budu oblíbenější
- díky XY budu jako celebrita
- díky XY mi budou závidět
- díky XY už nebudu pro smích
Pár příkladů:
Bikino: Zhubněte do plavek včas s těmito tipy!
ONLINE jazyky: Sebevědomější díky cizímu jazyku?
Sephora: Products the celebs are wearing
HealthPreneur: 14.2 pounds gone in just 1 week (here’s how)
Cesta č. 5: Chamtivost nikdy nespí
Nic ve zlém. Jsme prostě lovci a sběrači. A často chceme víc, než potřebujeme. Vaši zákazníci nejsou výjimkou. Zvlášť když zjistí, že něco mohou nabýt výhodněji než obvykle. Nebo než někdo jiný.
Touha něco chytře získat, chamtivost a závist nás dokážou pohnout k lecčemu. Využít je v předmětu jako spouštěče vedoucí k otevření e-mailu by proto neměl být problém.
Pár příkladů:
Ušetřeno.cz: Proč mají vaši sousedé levnější plyn?
Kasa.cz: Peníze na stromech nerostou! U nás ale rozdáváme 9000 Kč
Zaloto Tým: Doporučte vašeho kamaráda nebo známého a získejte 200 Kč!
Google AdSense: Zvyšte výkon a příjmy svého webu WordPress pomocí AMP
La Mer: A little luxury at a great price
Cesta č. 6: Rychleji, levněji, lépe
Skvělým způsobem, jak dostat do předmětu e-mailu neodolatelný příslib, je využití komparativu. Všichni totiž chceme:
- platit méně
- cestovat bezpečněji
- nakupovat výhodněji
- žít zdravěji
- mít všechno rychleji a jednodušeji…
Prostě: Žít lépe.
Zamyslete se, co přínosného můžete v předmětu avizovat. Adresát se vám odmění otevřením e-mailu.
Pár příkladů:
Ušetřeno.cz: Bloudíte? Levnější dodavatel plynu je přímo tady
Marek ze Zaloto: Nyní ještě jednodušší cesta k hypotéce! Buďte mezi prvními.
HealthPreneur: Do THIS before bed to feel happier!
OptinMonster: Grow your email list 10X ⚡ faster with these 30 content upgrade ideas
Cesta č. 7: Předmět e-mailu á la náplast na kuří oko
Zkušení prodejci a marketéři své zákazníky dobře znají. Vědí, jaké konkrétní problémy řeší a co je trápí. Díky tomu je mohou oslovit dobře cílenou nabídkou řešení.
Jsou takové i vaše newslettery? Pokud ne, nemůžete se divit, že jste s mírou otevření hluboko pod průměrem.
Například potenciální zákazníky fotoateliéru zaměřujícího se focení novorozenců nezajímá, že máte novou zrcadlovku. Zajímají je informace, které zaplaší jejich obavy o komfort děťátka: Možnost přebalování. Hygiena. Soukromí pro převlékání. Vytápěná podlaha. Čistý, přívětivý interiér.
Zvažte své trumfy a ty nejlepší komunikujte. V předmětu e-mailu můžete „nasypat drobečky“ jako návnadu:
Fotoateliér ABC: V tomto krásném prostředí vyfotíme i vaše nejmenší
Fotoateliér ABC: Podívejte se, v jakém pohodlí fotíme
Fotoateliér ABC: 5 důvodů, proč se u nás novorozencům líbí
Pár dalších příkladů:
IKEA: Získejte víc místa v kuchyni díky těmto snadným úpravám
SuperGym: Chybí vám čas na jógu? Zkuste tohle řešení
Ušetřeno.cz: Platíte za energie příliš mnoho peněz? Změňte dodavatele
Cesta č. 8: Retargeting
Máte na stránkách nebo v e-shopu nastaveny cookies, které sledují zákazníkovu interakci s webem? Využijte získané informace k retargetingové rozesílce.
Retargeting, tedy zacílení na ty, kteří o vás už projevili zájem (návštěvou webu, vložením zboží do košíku, registrací atd.), je báječná „zbraň“ s vysokou konverzností. Aplikuje se zejména u PPC kampaní. Ale data můžete využít i pro e-mailing.
K retargetingovým e-mailům patří například:
- upozornění na nedokončenou objednávku
- upozornění na možnost obnovení služby/předplatného
- reakce na vyplnění „wish listů“
- nabídka na základě návštěvy určitě sekce webu (interest)
- nabídka na základě rozpracované konfigurace (engagement)
V předmětu takových e-mailů komunikujte, co o adresátovi víte:
Nakoupeno2020: Nezapomněli jste něco v košíku?
Aqua Zoo: Sleva na příští návštěvu u nás
Grilshop: Ještě sháníte gril? Využijte tuto 10% SLEVU!
Startup Drugz: Rescue your abandoned cart today!
GoDaddy: Complete your order today
Cesta č. 9: Personalizace
Personalizace je 100% spolehlivou cestou k vyšší míře otevření. OptinMonster uvádí, že rozdíl může tvořit 10–14 %. Ovšem podle dat společnosti Yes Lifecycle Marketing může personalizace vést až k 50% nárůstu míry otevření.
Jak takový personalizovaný předmět e-mailu vypadá? Záleží, jaké osobní údaje máte k dispozici. O personalizaci e-mailů jsem psal už několikrát (například v článku Personalizace jako užitečný nástroj ke zvýšení efektivity e-mailingu), a tak si ukažme jen několik příkladů pro ilustraci:
Jak personalizovat předmět e-mailu
PCH: Speciální odměna pro <pan/paní> <příjmení>
Saleshandy: <oslovení s příjmením>, máte vteřinku?
Kolonial CZ: Doprava ZDARMA do obce <název>
Goldcar: Vladimír, here´s your monthly Goldcar Club points summary
Udacity: Vladimir, are you in it to win it in 2019?
Cesta č. 10: Volba populárních power words
Power words jsou výrazy, které prokazatelně pomáhají zlepšovat metriky. V kontextu předmětu e-mailu zvyšují míru otevření.
Velké e-mailingové agentury jako Hubspot, WordStream, Sumo či Campaign Monitor pravidelně analyzují stamiliony e-mailů a zjišťují, co mají předměty těch nejčastěji otevíraných společného – jak po stránce obsahové, tak po stránce formální. Dokážou tak identifikovat i nejúčinnější power words.
Nejčastěji mezi nimi figurují (na začátku nebo na konci textu v předmětu):
Power word | Zvýšení míry otevření (je-li PW na začátku předmětu) |
Zvýšení míry otevření (je-li PW na konci předmětu) |
[firstname,fallback=customer], (what’s this?) |
14.68% | |
Invitation | 9.45% | 7.69% |
Introducing | 7.36% | |
We | 5.87% | |
Your / You / You! | 4.07% | 6.20% |
Year, eg. 2014 | 3.89% | 2.84% |
Update | 3.69% | |
New | 3.26% | |
Month name, eg. June | 3.25% | 3.34% |
Special / Specials | 2.75% | 2.08% |
News | 1.31% | 2.22% |
Sale / Sale! | 2.40% | |
Events | 1.97% | |
Offer / Offers | 1.86% |
A co funguje nejlépe druhým?
Určitě stojí za to se podívat, jaké předměty bodují u zahraničních společností. Prolezl jsem pro vás weby agentur, abyste kromě praktických rad získali i pár tipů pro inspiraci:
Digital Marketer
Agentura Digital Marketer vsadila na zvědavost a přišla s výrazným, leč superstručným předmětem ve verzálkách: CANCELLED. Tedy: ZRUŠENO. Míra otevření: 27.28 %.
Protože předmět nic víc neříkal, adresáti chtěli vědět, co bylo zrušeno, aby neprošvihli nějakou důležitou informaci.Vymyslíte podobný chyták?
Sigma
E-shop Sigma rozesílá e-mail s klasickým FOMO předmětem: ONLY 1 DAY LEFT to save 30% (UŽ JEN 1 DEN ZBÝVÁ na slevu 30 %). Jak už jsme si řekli v úvodu, tento mustr patří k nejúčinnějším.
Sumo
Agentura Sumo představila deset vlastních nejotvíranějších předmětů e-mailu. Pozorný čtenář si všimne, že i mezi nimi se najdou ty se zaměřením na zvědavost a ty oslovující přímo adresáta (you, your…).
Předmět / Cesta / Míra otevření |
|
|
1. I was right – and that’s not good for you | (zvědavost) | 69% |
2. 13 email marketing trends you must know | (zvědavost) | 64% |
3. Before you write another blog post, read this | (zvědavost) | 61% |
4. Are we still on for 12? | (zvědavost) | 61% |
5. You don’t want FOMO do you? | (zvědavost) | 60% |
6. We’re starting in 5 HOURS | (obava ze zmeškání) | 59% |
7. Missed you, how’s Thursday? | (zvědavost) | 59% |
8. How 35 influencers grew their sites from 0-10K visitors | (zvědavost) | 57% |
9. It’s time to rethink Black Friday | (zvědavost) | 57% |
10. How to Google-proof your mobile site in 2017 | (zvědavost) | 53% |
HealthPreneur
HealthPreneur Group zaměřující se na zdraví a zdravou stravu zveřejnila podobný přehled nejúspěšnějších textací. Tato sada je za období 2016/17:
Get a FREE jar of premium organic coconut oil (first 1,000 only) >>> chamtivost + obava ze zmeškání
The BEST cardio to lose weight >>> náplast na kuří oko + zvědavost
The 14 BEST ab exercises (I dare you to try #13) >>> líbit se + zvědavost
Is peanut butter SAFE? (does it make you fat?) >>> obava + zvědavost
The 8 WORST breakfast foods (avoid these) >>> obava + zvědavost
Závěrem
Je jen a jen na vás, jak přesvědčíte adresáty vašich promo e-mailů a newsletterů k jejich otevření. Inspirace je všude kolem dost a dost. Zásadní je ovšem vsadit na principy, které jsme si představili v tomto článku. A měřit, jak vaše rozesílky fungují, a testovat. Pokud vás e-mailing zajímá, přečtěte si další z článků na téma best practices v e-mailingu.
Přečtěte si také:
Jak zvýšit míru otevření e-mailu o 162 %
Emotikony a e-mailing 2020: Jak příjemci vnímají předmět e-mailu s emoji
E-mail marketing 2019: 10+ testů pro zvýšení míry otevření a míry prokliku
Personalizace jako užitečný nástroj ke zvýšení efektivity e-mailingu
A/B testování předmětu e-mailu – 10 testů, které potřebujete znát