CopywritingE-mailing

E-mail marketing 2019: 10+ testů pro zvýšení míry otevření a míry prokliku

Testujete? Dobře děláte. A/B testování e-mailů dokáže zvýšit efektivitu vašich kampaní o desítky procent. Jak? To se dozvíte v následujícím článku.

Co se vyplatí u e-mailů v roce 2019 testovat

Pokud se správou e-mailingu začínáte, měli byste si nejprve zmapovat historii dosavadních kampaní či rozesílek a vývoj příslušných výkonnostních ukazatelů, zejména míry otevření (open rate) a míry prokliku (click-thru rate).

Z meziročních nebo i mezisezonních srovnání si pak můžete udělat představu o tom, zda se vám daří zvyšovat, či alespoň udržovat jejich hodnoty. Dříve či později totiž může přijít okamžik, kdy budete muset řešit stagnaci, nebo ještě hůř: pokles výkonnosti rozesílek.

Naštěstí můžete nakopnout výkon svých rozesílek změnami hned v několika oblastech:

  • Předmět e-mailu
  • Odesilatel e-mailu
  • Pre-header
  • Čas rozesílky
  • CTA
  • Obsah e-mailu

 

3 tipy jak zvýšit míru otevření e-mailu

1) Test předmětu e-mailu

Testování předmětu e-mailu je základní aktivitou každého e-marketéra. Sledujte, jakou míru otevření mají vaše předchozí rozesílky, a formulujte hypotézy, proč jeden typ předmětu funguje lépe než druhý. Připravte si A/B test, v němž otestujete následující:

 

2) Test odesilatele e-mailu

Ponechme teď stranou problematiku spam skóre a kvality IP adresy a zaměřme se čistě na to, jak údaj, pod nímž vystupujete v poli odesilatel (sender), působí na příjemce rozesílky.

Váš odesilatel by měl být dobře zapamatovatelný, lehce identifikovatelný a především: měl by působit důvěryhodně, ne podezřele. Jen tehdy příjemce váš e-mail otevře. Nabízíte právní služby? Pak asi sender Jirka Záruba nebude tím nejlepším. Preferujete hravou tonalitu? Pak asi nevybavíte pozvánku do hipsterské soutěže suchým, odměřeným odesilatelem PhDr Jan Novák CsC.

Odesilatel by měl být zároveň relevantní, příhodný. Jednak by měl využít efekt známosti, zvláště pokud jste kontakt získali nějakou vlastní aktivitou, kterou si příjemce dosud bude pamatovat. A druhak by měl vhodně kontextově doplňovat obsah e-mailu.

Příklad:

Pokud jste kontakt získali díky spotřebitelské soutěži spojené se značkou, nejspíš kontakt nejprve oslovíte e-mailem, jehož odesilatel mu bude povědomý (značka, název soutěže, jméno osobnosti vystupující jako ikona soutěže apod.).

Pokud posíláte potvrzení o objednávce, nejspíš v poli pro odesilatele nebudete uvádět pozici předsedy představenstva či ředitele.

K nejčastějším typům odesilatele patří tyto varianty:

– [jméno značky/společnosti]

– [jméno zástupce společnosti] z [jméno značky/společnosti]

– [jméno zástupce společnosti] @ [jméno značky/společnosti]

– [jméno značky/společnosti] Zákaznické oddělení/Zákaznický servis

– [jméno značky/společnosti] Novinky/Newsletter

– noreply @ [jméno značky/společnosti]

 

Pořád ještě nevíte jak na to? Zkuste si projít vlastní soukromou e-mailovou schránku s doručenými zprávami. Pozorujte při tom, jak na vás jednotlivé identifikátory v poli odesilatele působí. Vzbuzují důvěru? Působí odtažitě? Tváří se jako osobní zpráva, nebo jako firemní komunikace? Využívají efektu známosti? Pasují k obsahu předmětu či e-mailu jako takového?

Co u odesilatele pomocí A/B testu testovat?

jméno společnosti (Vadal Media Group)vsjméno zástupce společnosti (Linda Shaw)
obecný odesilatel (Linkedin)vsdílčí, segmentový odesilatel (Linkedin Job Alerts)
odesilatel jako adresa s @ (vstupenky@mironet.cz)vsjmenný odesilatel (Mironet CZ)
jméno společnosti + představitelevsjméno společnosti či jméno představitele
brandvsvlastník brandu

Zamyslete se, jaké možnosti máte, a vytvořte si hypotézu s ohledem na vámi komunikovaný obsah a na cílovku, kterou obesíláte. Hypotézu pak ověřte A/B testem zaměřeným na pole Odesilatel.

 

Test pre-headeru

Psal se rok 2007. Zatímco marketéři v České republice objevovali kouzlo hlášky „Pokud se vám e-mail nezobrazuje správně, klikněte sem.“ s proklikem na web, my jsme u nás ve firmě testovali, jak pre-header a náhled záhlaví e-mailu využít na maximum.

Jedním ze způsobů, které garantovaly více než 10% nárůst míry otevření, bylo umístit na začátek oné věty o nezobrazování personalizované oslovení. Brzy se ukázalo, že lze pozici pre-headeru využít ještě důmyslněji: Tak, aby text v náhledu fungoval jako „door opener“ a působil na adresátovu zvědavost.

Tam, kde e-maily všech ostatních hlásaly v náhledovém panelu totéž (tj. Pokud se vám e-mail nezobrazuje správně... nebo rovnou url adresu), naše e-maily se vymykaly a ruku v ruce s neodolatelnými předměty lákaly zákazníky k odhalení podrobností uvnitř e-mailu. Navíc, v záplavě uniformních náhledů konkurence (otrocky opakujících buď Pokud se vám e-mail…  nebo Dobrý den… ) dokázaly získat pozornost.

3 tipy jak zvýšit míru prokliku e-mailu

1) Test CTA

Testování proklikových prvků může zvýšit výkon vašich rozesílek o desítky procent. Čím začít? Pokud váš e-mail ještě neobsahuje výrazné grafické tlačítko s výzvou k akci, vězte, že máte co testovat. Vyplatí se vám otestovat i následující:

  • Text výzvy k akci: Používáte infinitivy (AKTIVOVAT, ZOBRAZIT, POTVRDIT atd.)? Zkuste otestovat tvary rozkazovacího způsobu. Máte ve zvyku používat intuitivní pokyny? Zkuste proti nim postavit polopatické KLIKNĚTE SEM či KLIKNĚTE ZDE.
  • Barva tlačítka: Výrazné barvy přitahují pozornost. Jeden z našich testů například ukázal, že sytě žluté tlačítko dokáže oproti tmavě oranžovému zvýšit míru prokliku o 20 %. Mezi nejčastější testy pak patří to, jestli příjemci rozesílek lépe reagují na tlačítko červené, nebo zelené.  

 

2) Test obsahu e-mailu

Při testování obsahu e-mailu se zkoumá, co zákazníky zajímá a láká víc. Respektive, na jaký obsah lépe reagují. Bude to výše slevy? Nebo úspora oproti konkurenci? Nebo garance ceny? Nebo doba, po kterou jim poskytnete služby zdarma?

Můžete ale také testovat délku e-mailu a to, jestli příjemci budou lépe reagovat na delší e-mail s podrobnostmi a argumenty, či naopak na krátký, úderný. Tedy, jaké formě dávají přednost.

Jedním z tradičních obsahových testů je i A/B test, v němž proti sobě stojí pozitivně a negativně laděný obsah. Ostatně, už jen změna textace z negativní (nepřehlédněte, nenechte, nezmeškejte) na pozitivní (objevte, využijte, pospěšte si atd.) může proklikovost příznivě ovlivnit.

Jindy můžete experimentovat s pozicí prvního proklikového pole, případně s počtem proklikových polí. Míru prokliku můžete zvýšit třeba umístěním dodatečného proklikového pole do textu v post scriptu (P. S.).

Obdobně stojí za to otestovat čistě textový e-mail proti e-mailu s výraznou grafikou a minimem textů (plain text vs html e-mail). Několik zajímavých (a vzájemně protichůdných) výsledků z A/B testování najdete v článcích Plain Text Vs HTML Emails: Design Showdown a Text-based vs Image-based Emails – Which One Does Better.

Testované verze mohou vypadat například takto:

html vs plain text emailA/B test email

 

 

 

 

 

 

A výsledek?

Zdroj: pinpointe.com

 

Takže: Už víte, jakým testem začnete?

Pomohl vám tento článek?

 

Jak začít s copywritingem: 20 kroků, jak neskončit v copywriterském pekle

Sršíte vypečenými nápady a chcete si mezi reklamními textaři přihřát svoji polívčičku? Nebo se dokonce vyhřívat na výsluní a vydělávat jako králové copywritingu? Následující tipy vám poradí, jak při tom neskončit v copywriterském pekle a neshořet jako papír. Nažhavte […]

Pošli to dál
Žádný komentář

Lepší copywriting: Ghost button ano, nebo ne?

Váháte, jestli design webu podpořit využitím tzv. ghost buttonů, nebo zůstat u klasických výrazných tlačítek? Testy agentury ConversionXL (CXL) ukázaly, že u verze stránky s tlačítkem typu „ghost button“ hrozí o 20 % nižší konverze než u verze s tradičním barevným tlačítkem.  […]

Pošli to dál
Žádný komentář

Pravopisné chyby v PPC bannerech

Na PPC bannerech mnoho textu nenajdete. O to důležitější je, aby z těch několika slov netrčela žádná chyba nebo nedokonalost. Pokud si správnost textu nepohlídáte, chyba na sebe strhne pozornost. Adresáti PPC reklamy si pak vaši značku […]

Pošli to dál
Žádný komentář

Abeceda copywritingu aneb Pojmy pro copywriting od A do Ž: Díl první (A)

Hledáte základní pojmy pro copywriting? Výrazy z následujícího seznamu by měl znát každý copywriter. Uslyšíte je v agentuře i při práci firemního reklamního textaře, zvláště pokud spolupracujete s grafikem nebo markeťákem. Znáte je všechny?   A A/B test A/B […]

Pošli to dál
Žádný komentář

Lepší copywriting: Jak zpřehlednit texty na webu a vydělat víc

Je váš web přehledný? A je přehledný i obsah na každé jeho stránce? Nedotažené texty zákazníky spíše odradí, než přesvědčí. Díky jejich optimalizaci naopak můžete víc vydělat. Pojďme se podívat, jakými zásahy můžete vy nebo váš copywriter […]

Pošli to dál
Žádný komentář

Co vám na školení copywritingu neřeknou: A/B testování copy s ukázkami a výsledky

Copywriting, který vynáší peníze. Nebo ještě lépe: texty, které vynesou víc peněz než ty dosavadní. Ano, to je sen většiny klientů, kteří hledají copywritera. Jak si při psaní počínat a jaké A/B testování klientovi navrhnout? Inspirujte […]

Pošli to dál
Žádný komentář

Copywriting & cena za něj v Česku a v zahraničí

Cena copywritingu v Česku je odvislá od toho, jaký typ textu poptáváte. A také závisí na tom, jaký copywriter ho pro vás vypracuje. Stejně jako v zahraničí, i u nás narazíte jak na copywritery začátečníky, tak na textaře s bohatou praxí […]

Pošli to dál
Žádný komentář

Výsledky ankety Kolik si účtuje copywriter

První data jsou tu! Anketu, která zkoumala sazby českých copywriterů, absolvovalo k tomuto okamžiku přes 400 textařů. Anketa zůstává i nadále přístupná, na konci předchozího článku (zde). Takže pokud jste ještě nehlasovali, s chutí do toho.   Český […]

Pošli to dál
Žádný komentář

Anketa: Kolik si účtuje copywriter? Známe sazby začátečníka, středně pokročilého i experta

Kolik stojí copywriter na volné noze? Kolik si účtuje copywriter začátečník a kolik expert s 15 lety praxe? Seznamte se s výsledky průzkumu agentury ClearVoice pro anglicky píšící textaře a zúčastněte se anonymní ankety Sazby českých copywriterů, kterou najdete […]

Pošli to dál
3 komentáře

Padesát odstínů copy aneb Kdy a jak měnit styl psaní

Píšete copy pořád stejně? Pak je něco špatně. Zvláště v případě, kdy potřebujete různými způsoby oslovit různé zákazníky. Jednotvárná copy působí jako jednotvárný sex. Dřív nebo později začne nudit. A co je ještě horší: nefunguje.   Kolik […]

Pošli to dál
Žádný komentář
Pošli to dál

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna.