CopywritingE-mailing

10 cest k nejlepšímu předmětu e-mailu na rok 2021

Proč potřebujete nejlepší předmět e-mailu ze všech? 47 % příjemců otevře e-mail čistě na základě toho, jak zní jeho předmět (OptinMonster). A 69 % příjemců nahlásí e-mail jako spam výhradně podle toho, co najdou v jeho předmětu. Znění předmětu emailu je tedy extrémně důležité. Pokud adresáti váš email neotevřou, posílali jste ho úplně zbytečně.

V tomto článku pro vás mám 10 cest, jak se k e-mailu s vysokou mírou otevření propracovat.

 

Cesta č. 1: Tlak na čas, sázka na FOMO

Časový pres ve spojení s obavou, že něco cenného prošvihneme (fear of missing out neboli FOMO), působí na většinu z nás. Popřemýšlejte, jak toho využít v předmětu e-mailu.

O co váš zákazník přijde, když neotevře e-mail či newsletter včas? Co můžete podmínit včasnou odpovědí? Zkuste například:

  • časově omezené slevy
  • časově omezený dárek
  • upozornění, že zbývá posledních pár kusů za zvýhodněnou cenu
  • upozornění, že zbývá xy pro posledních x zákazníků
  • slova jen dnes, už jen…, brzy skončí, vyprší, poslední šance atd. 

 

Tipy na předmět e-mailu
Předmět e-mailu můžete koncipovat třeba jako upozornění na časově omezenou výhodu.

 

Pár příkladů:

Wix.com: 50% SLEVA dnes končí! Upgradujte své webové stránky

Petr Handlíř: ⏰ Posledních pár hodin pro nákup kurzu „To nejlepší z reklamy na Facebooku“ s 20% slevou

Kasa.cz: Máte na to jen TŘI DNY!

Nykaa: Tohle vyprodáme za 3…2…1…

Copytime: Slevové kupony zdarma pro prvních 1000 zájemců

 

Cesta č. 2: Probuďte zvědavost

Co nás nejvíc pudí k aktivitě? Vedle strachu je to zvědavost. Potřeba kognitivního uzavření (psal jsem o ní například v tomto článku) nás jako vnitřní motor pohání k tomu, vyjasnit vše nevyjasněné, odhalit vše skryté.

Jak toho využít v e-mailingu? Formulujte předmět e-mailu jako návnadu k tajemství ukrytému v těle zprávy. Tak, aby si adresát řekl: Chci znát zbytek!

 

Pár příkladů:

Kasa.cz: Mizí rychlostí blesku! (adresát tápe, CO mizí, takže se rozhodne kliknout)

Bankomatt: Tohle Vám poradce určitě neřekl!

Mary Fernandez: ? a surprise gift for you! {unwrap}

Neil Pateil: Here is what you should blog about

SuperGym: The WORST exercise for men over 35 (avoid this)

 

Jednou z možností, jak probudit zvědavost, je využití superlativu (viz poslední příklad). Málokdo totiž odolá touze odhalit, co že je tím nejlepším/nejhorším/nejvýhodnějším… A tak otevře e-mail, aby se to dočetl. 

 

Cesta č. 3: Zábavný předmět e-mailu

V záplavě nudných e-mailů působí humor a hravost jako příjemné zpestření. Proto adresáti vnímají e-maily se zábavnými subject lines pozitivně. A protože jsou zvědaví, jestli se v podobném duchu ponese i zbytek sdělení, e-mail otevřou.

Ale pozor: Nenuťte se do vyprávění vtipů. Spíše komunikaci odlehčete a vsaďte na hravost. Text vašeho předmětu může připomínat známou repliku, parodovat název hudebního nebo filmového hitu, odkazovat k nějaké aktuální události a podobně.

Nebo si udělejte legraci sami ze sebe jako společnost Crocs:

Nope, still NOT going out of business. Enjoy 2 for $45! (Ne, ještě jsme náš byznys „nezabalili“. Dopřejte si 2 za $45!)

 

Hravý předmět e-mailu adresáty zaujme.

Pár dalších příkladů:

Kasa.cz: BAF! Vykoledovali jsme pro vás děsivě nízké ceny. (e-mailing k Halloweenu)

SuperGym: Ententýky 3 super cviky na pekáč buchet

Studio Neat: Great, another email! (sarkasmus)

OpenTable: Licking your phone never tasted so good (Opentable je restaurační rezervační systém)

 

Cesta č. 4: Oslovte ego aneb Každý se chce líbit

Obdiv druhých dělá dobře každému. Chceme se líbit, chceme být uznáváni, chceme být chváleni. Když v předmětu e-mailu zahrajete na citlivou strunu sebevědomí a přislíbíte adresátovi lepší status, rád vám bude naslouchat.

Dvojnásob to platí u módních produktů, kosmetiky, parfémů a luxusního zboží všeho druhu. Chyťte příležitost za pačesy a přimějte adresáty se zasnít. Probuďte v nich myšlenky jako:

  • díky XY budu hezčí
  • díky XY budu oblíbenější
  • díky XY budu jako celebrita
  • díky XY mi budou závidět
  • díky XY už nebudu pro smích

 

Pár příkladů:

Bikino: Zhubněte do plavek včas s těmito tipy!

ONLINE jazyky: Sebevědomější díky cizímu jazyku?

Sephora: Products the celebs are wearing

HealthPreneur: 14.2 pounds gone in just 1 week (here’s how)

 

Cesta č. 5: Chamtivost nikdy nespí

Nic ve zlém. Jsme prostě lovci a sběrači. A často chceme víc, než potřebujeme. Vaši zákazníci nejsou výjimkou. Zvlášť když zjistí, že něco mohou nabýt výhodněji než obvykle. Nebo než někdo jiný.

Touha něco chytře získat, chamtivost a závist nás dokážou pohnout k lecčemu. Využít je v předmětu jako spouštěče vedoucí k otevření e-mailu by proto neměl být problém.

 

Pár příkladů:

Ušetřeno.cz: Proč mají vaši sousedé levnější plyn?

Kasa.cz: Peníze na stromech nerostou! U nás ale rozdáváme 9000 Kč

Zaloto Tým: Doporučte vašeho kamaráda nebo známého a získejte 200 Kč! 

Google AdSense: Zvyšte výkon a příjmy svého webu WordPress pomocí AMP

La Mer: A little luxury at a great price

 

Cesta č. 6: Rychleji, levněji, lépe

Skvělým způsobem, jak dostat do předmětu e-mailu neodolatelný příslib, je využití komparativu. Všichni totiž chceme:

  • platit méně
  • cestovat bezpečněji
  • nakupovat výhodněji
  • žít zdravěji
  • mít všechno rychleji a jednodušeji…

Prostě: Žít lépe.

Zamyslete se, co přínosného můžete v předmětu avizovat. Adresát se vám odmění otevřením e-mailu.

 

Pár příkladů:

Ušetřeno.cz: Bloudíte? Levnější dodavatel plynu je přímo tady

Marek ze Zaloto: Nyní ještě jednodušší cesta k hypotéce! Buďte mezi prvními.

HealthPreneur: Do THIS before bed to feel happier!

OptinMonster: Grow your email list 10X ⚡ faster with these 30 content upgrade ideas

 

 

Cesta č. 7: Předmět e-mailu á la náplast na kuří oko

Zkušení prodejci a marketéři své zákazníky dobře znají. Vědí, jaké konkrétní problémy řeší a co je trápí. Díky tomu je mohou oslovit dobře cílenou nabídkou řešení.

Jsou takové i vaše newslettery? Pokud ne, nemůžete se divit, že jste s mírou otevření hluboko pod průměrem.

Například potenciální zákazníky fotoateliéru zaměřujícího se focení novorozenců nezajímá, že máte novou zrcadlovku. Zajímají je informace, které zaplaší jejich obavy o komfort děťátka: Možnost přebalování. Hygiena. Soukromí pro převlékání. Vytápěná podlaha. Čistý, přívětivý interiér.

Zvažte své trumfy a ty nejlepší komunikujte. V předmětu e-mailu můžete „nasypat drobečky“ jako návnadu:

Fotoateliér ABC: V tomto krásném prostředí vyfotíme i vaše nejmenší

Fotoateliér ABC: Podívejte se, v jakém pohodlí fotíme

Fotoateliér ABC: 5 důvodů, proč se u nás novorozencům líbí

 

Pár dalších příkladů:

IKEA: Získejte víc místa v kuchyni díky těmto snadným úpravám

SuperGym: Chybí vám čas na jógu? Zkuste tohle řešení

Ušetřeno.cz: Platíte za energie příliš mnoho peněz? Změňte dodavatele

 

 

Cesta č. 8: Retargeting

Máte na stránkách nebo v e-shopu nastaveny cookies, které sledují zákazníkovu interakci s webem? Využijte získané informace k retargetingové rozesílce

Retargeting, tedy zacílení na ty, kteří o vás už projevili zájem (návštěvou webu, vložením zboží do košíku, registrací atd.), je báječná „zbraň“ s vysokou konverzností. Aplikuje se zejména u PPC kampaní. Ale data můžete využít i pro e-mailing.

K retargetingovým e-mailům patří například:

  • upozornění na nedokončenou objednávku
  • upozornění na možnost obnovení služby/předplatného
  • reakce na vyplnění „wish listů“
  • nabídka na základě návštěvy určitě sekce webu (interest)
  • nabídka na základě rozpracované konfigurace (engagement)

 

V předmětu takových e-mailů komunikujte, co o adresátovi víte:

Nakoupeno2020: Nezapomněli jste něco v košíku?

Aqua Zoo: Sleva na příští návštěvu u nás

Grilshop: Ještě sháníte gril? Využijte tuto 10% SLEVU!

Startup Drugz: Rescue your abandoned cart today!

GoDaddy: Complete your order today

 

Cesta č. 9: Personalizace

Personalizace je 100% spolehlivou cestou k vyšší míře otevření. OptinMonster uvádí, že rozdíl může tvořit 10–⁠⁠14 %. Ovšem podle dat společnosti Yes Lifecycle Marketing může personalizace vést až k 50% nárůstu míry otevření.

Jak takový personalizovaný předmět e-mailu vypadá? Záleží, jaké osobní údaje máte k dispozici. O personalizaci e-mailů jsem psal už několikrát (například v článku Personalizace jako užitečný nástroj ke zvýšení efektivity e-mailingu), a tak si ukažme jen několik příkladů pro ilustraci:

 

Jak personalizovat předmět e-mailu

PCH: Speciální odměna pro <pan/paní> <příjmení>

Saleshandy: <oslovení s příjmením>, máte vteřinku?

Kolonial CZ: Doprava ZDARMA do obce <název>

Goldcar: Vladimír, here´s your monthly Goldcar Club points summary

Udacity: Vladimir, are you in it to win it in 2019?

 

Cesta č. 10: Volba populárních power words

Power words jsou výrazy, které prokazatelně pomáhají zlepšovat metriky. V kontextu předmětu e-mailu zvyšují míru otevření.

Velké e-mailingové agentury jako Hubspot, WordStream, Sumo či Campaign Monitor pravidelně analyzují stamiliony e-mailů a zjišťují, co mají předměty těch nejčastěji otevíraných společného – jak po stránce obsahové, tak po stránce formální. Dokážou tak identifikovat i nejúčinnější power words.

Nejčastěji mezi nimi figurují (na začátku nebo na konci textu v předmětu):

 

Power wordZvýšení míry otevření
(je-li PW na začátku předmětu) 
Zvýšení míry otevření
(je-li PW na konci předmětu)
[firstname,fallback=customer],
(what’s this?)
14.68% 
Invitation9.45%7.69%
Introducing7.36% 
We5.87% 
Your / You / You!4.07%6.20%
Year, eg. 20143.89%2.84%
Update 3.69%
New3.26% 
Month name, eg. June3.25%3.34%
Special / Specials2.75%2.08%
News1.31%2.22%
Sale / Sale! 2.40%
Events 1.97%
Offer / Offers 1.86%

 

A co funguje nejlépe druhým?

Určitě stojí za to se podívat, jaké předměty bodují u zahraničních společností. Prolezl jsem pro vás weby agentur, abyste kromě praktických rad získali i pár tipů pro inspiraci:

Digital Marketer

Agentura Digital Marketer vsadila na zvědavost a přišla s výrazným, leč superstručným předmětem ve verzálkách: CANCELLED. Tedy: ZRUŠENO. Míra otevření: 27.28 %.

Protože předmět nic víc neříkal, adresáti chtěli vědět, co bylo zrušeno, aby neprošvihli nějakou důležitou informaci.Vymyslíte podobný chyták?

Sigma

E-shop Sigma rozesílá e-mail s klasickým FOMO předmětem: ONLY 1 DAY LEFT to save 30% (UŽ JEN 1 DEN ZBÝVÁ na slevu 30 %). Jak už jsme si řekli v úvodu, tento mustr patří k nejúčinnějším.

Sumo

Agentura Sumo představila deset vlastních nejotvíranějších předmětů e-mailu. Pozorný čtenář si všimne, že i mezi nimi se najdou ty se zaměřením na zvědavost a ty oslovující přímo adresáta (you, your…).

Předmět / Cesta / Míra otevření

 

 

 
1. I was right – and that’s not good for you(zvědavost)69%
2. 13 email marketing trends you must know(zvědavost)64%
3. Before you write another blog post, read this(zvědavost)61%
4. Are we still on for 12?(zvědavost)61%
5. You don’t want FOMO do you?(zvědavost)60%
6. We’re starting in 5 HOURS(obava ze zmeškání)59%
7. Missed you, how’s Thursday?(zvědavost)59%
8. How 35 influencers grew their sites from 0-10K visitors(zvědavost)57%
9. It’s time to rethink Black Friday(zvědavost)57%
10. How to Google-proof your mobile site in 2017(zvědavost)53%

 

HealthPreneur

HealthPreneur Group zaměřující se na zdraví a zdravou stravu zveřejnila podobný přehled nejúspěšnějších textací. Tato sada je za období 2016/17:

Get a FREE jar of premium organic coconut oil (first 1,000 only) >>> chamtivost + obava ze zmeškání

The BEST cardio to lose weight >>> náplast na kuří oko + zvědavost

The 14 BEST ab exercises (I dare you to try #13) >>> líbit se + zvědavost

Is peanut butter SAFE? (does it make you fat?) >>> obava + zvědavost

The 8 WORST breakfast foods (avoid these) >>> obava + zvědavost 

 

Závěrem

Je jen a jen na vás, jak přesvědčíte adresáty vašich promo e-mailů a newsletterů k jejich otevření. Inspirace je všude kolem dost a dost. Zásadní je ovšem vsadit na principy, které jsme si představili v tomto článku. A měřit, jak vaše rozesílky fungují, a testovat. Pokud vás e-mailing zajímá, přečtěte si další z článků na téma best practices v e-mailingu.

 

Přečtěte si také:

Jak zvýšit míru otevření e-mailu o 162 %

Emotikony a e-mailing 2020: Jak příjemci vnímají předmět e-mailu s emoji

E-mail marketing 2019: 10+ testů pro zvýšení míry otevření a míry prokliku

Personalizace jako užitečný nástroj ke zvýšení efektivity e-mailingu

A/B testování předmětu e-mailu – 10 testů, které potřebujete znát

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.