Hledáte kurz pro copywritery? Objevte ZDARMA praktické tipy, které vám pomůžou psát účinnější copy. Dnes se podíváme na slovesa, na která se můžete spolehnout, kdykoli se při psaní dostanete do úzkých.
Plnovýznamová slovesa jsou základem každého dobrého reklamního textu. Dodávají mu dynamiku a vyzývají k akci. Naučte se používat ta nejúčinnější a přesvědčte zákazníky ke koupi či jiné příhodné akci, kdykoli chcete.
Jak na to?
Máte celou řadu možností, jak se zákazníkům dostat „pod kůži“. Se slovesy z tohoto dílu kurzu pro copywritery by to měla být hračka.
1. Oslovte zákazníkovu peněženku – zapojte do textu slovesa ušetřit, získat a vyhrát
Sleva je jednou z nejsilnějších marketingových pobídek. Ušetřit chce přece každý. Váš text ale nemusí propagovat jen úsporu peněz. Naučte se upozornit zákazníka na další možnosti „úspory“. Na to, že mu výrobek či služba ušetří například čas, suroviny, námahu či třeba starosti.
A což teprve, když jim můžete nabídnout šanci vyhrát. Nebo možnost něco získat.
2. Apelujte na zákazníkův rozum – využijte slovesa pomoci, usnadnit, ulevit, zjednodušit, zbavit a vyřešit
Zamyslete se, jak propagovaný výrobek dokáže zákazníkovi pomoci. Jak mu může usnadnit život.
Málokdo se ptá, jestli je lék bílý, žlutý nebo zelený. Zajímá nás, jestli nám pomůže a s jakým problémem nám pomůže. Podobně uvažujte i v případě ostatních výrobků. Ulehčí zákazníkovi práci? Zmenší stres? Zjednoduší výběr? Zbaví ho obtíží? Pojmenujte to a využijte to v textu.
Podobně můžete apelovat i na schopnost výrobku přinést úlevu. A nemusí jít jen o úlevu od bolesti. Schválně si zadejte do vyhledávače heslo „ulevte“ a hned si uděláte si obrázek, jak pestré možnosti využití toto „reklamní“ sloveso nabízí.
Zákazník zkrátka chce slyšet, jaký problém mu nabízená služba či produkt pomůžou vyřešit. Schválně: Kolikrát už jste slyšeli slogan typu Máme pro vás řešení! Při propagaci výrobku se proto snažte vytvořit příběh, ve kterém bude daný výrobek odpovědí na konkrétní problém. Platí to samozřejmě i pro propagaci služeb.
Třeba Alza na to šla takto:
3. Navnaďte zákazníky – zkuste slovesa potěšit, zpříjemnit, vychutnat si a užít si
Život nejsou jen trable a hledání způsobů, jak jim předejít či jak se jich zbavit.
Toužíme udělat si radost. Potěšit sebe či ostatní.
Přemýšlejte, čím může daný výrobek zákazníka oblažit. Nebo ho zákazník využije jako dárek a udělá jím radost někomu dalšímu?
Tu a tam si prostě potřebujeme život zpříjemnit – a profesionální copywriter nevynechá jedinou příležitost, jak propojení výrobku a představy příjemnějšího života využít.
Když už jsme u toho: Nezůstávejte jen tak při zdi. Útočte na zákazníkovy smysly. Na jeho představivost. Na touhu po slasti. Ať se na chvíli zasní a touží po jediném: Vychutnat si. Užít si.
Spojte výrobek či službu s některým z příjemných prožitků. Nezapomeňte, že vychutnat si lze nejen nejrůznější pokrmy a nápoje, ale například i pohodlí, atmosféru, kvalitní služby, péči, rychlost, příjemné ovládání a mnoho dalšího. I tato dvě slovesa jsou pro copywriting jako stvořená.
Lobkowicz si poradil takto:
4. Připomeňte zákazníkům, že si zaslouží víc
Jednou z motivací k nákupu je chuť odměnit se. Vyvážit své strasti malou či větší radostí. Upozorněte zákazníky, že váš výrobek je připraven posloužit jako dokonalá odměna. Připomeňte jim, že si odměnu zaslouží. Napovězte jim, proč si ji zaslouží. Vyzvěte je, že teď je ta správná chvíle na sobě nešetřit a dopřát si.
5. Zlákejte zákazníky pomocí sloves vyzkoušet, objevit, poznat, zjistit, zažít
Nasaďte zákazníkům do hlavy brouka. Důvod, proč být nespokojený se statutem quo. Důvod chtít ho změnit. Obohatit se, vyzkoušet něco nového. Poznat lepší alternativu. Objevit variantu, která je lepší, zajímavější, přínosnější. Zažít dosud nepoznané. Ať zatouží po nových zážitcích, po novém dobrodružství, po vybočení z šedi všedního života, ze stereotypu. Po nalezení řešení tam, kde je dosud nenapadlo hledat.
Zabrnkejte na strunu jejich zvědavosti. Inspirujte je. Povzbuďte jejich touhu poznávat a připomeňte jim, jaké výhody či pozitivní prožitky mu nové poznání přinese.
Tím samozřejmě repertoár sloves, která mají v copywritingu bohaté uplatnění, nekončí. A nekončí ani tento kurz pro copywritery. Další díl si můžete přečíst zde.
Přečtěte si také:
Z deníku copywritera: Jak jsem potkal copywriting
Pamatujete na povodně 2002? Říkalo se jim tisíciletá velká voda. V Praze vyplavily metro i ZOO. Karlín zatopily do výšky dvou metrů. V den, kdy se na metropoli valilo 5700 metrů krychlových vody za vteřinu, jsem se já […]
Slogany a zase slogany: 600+ reklamních sloganů a sloganů firem
Slogany, které zná každý, i slogany menších firem a lokálních produktů. Na této stránce najdete databázi nejslavnějších taglines a claimů, kterou průběžně doplňuju o další a další příklady a v níž se můžete inspirovat při tvorbě toho vlastního. V seznamu jsou zastoupeny jak […]
Copywrighter píše teksty, copywriter texty – nehledáte spíš profesionála?
Copywrighter je po copywriterovi a copywritingu nejzadávanější klíčové slovo ve sféře poptávek po reklamních textech. A je docela možné, že tohle klíčové slovo sem přivedlo i vás. Co copywrighter dělá? (Odteď už budeme psát správně copywriter, ano?) Co […]
Je vysvědčení výzo, nebo vízo?
Píše se správně výzo, nebo vízo? Tahle otázka možná napadla s koncem školního roku i vás. Zjistil jsem pro vás, jak to s vízem a výzem je. Vysvědčení neboli výzo. Nebo vízo? Určitě jsou mezi vámi tací, kteří budou […]
Nejlepší kurz cenotvorby pro copywritery? Už existuje!
Jste copywriter či copywriterka na volné noze a tápete, jak nacenit svou práci? Pak si rozhodně najděte online kurz senior copywritera Romana Věžníka. Proč? Dozvíte se v něm všechno, co potřebujete vědět: Kdy naceňovat podle normostrany, kdy […]
Spřežky nejsou těžký: Co psát dohromady a co zvlášť
Spřežky (například příslovečné spřežky(1)) jsou slova vzniklá spřahováním, tedy spojením více slov do jednoho bez tvarové změny. Kupříkladu spojením původní předložky s podstatným jménem: spřežkové slovo zpaměti vzniklo spřažením předložky z a podstatného jména paměť (2. pád: paměti). […]
Copywriting a číselné údaje: 2 triky pro efektivní copywriting
Copywriting je umění založené na dvou věcech: na ovlivňování a přesvědčování. Aby váš text dělal, co má, hodí se mít v kapse pár triků. Představte si například, že chcete prodloužit záruku u produktu z 2 let na 3 roky. […]
Copywriting & cena za slovo: Kolik stojí slovo textu
Kolik stojí slovo textu od copywritera? Jaká cena za slovo je dobrá? A kdy je vlastně sazba za slovo užitečná? Překladatelé a novináři v zahraničí ji používají a dostávají i 44 Kč za slovo. Jsou na tom copywriteři stejně? A drží s nimi […]
A/B testování webu: Jak určit velikost testovacího publika
A/B testování je způsob, jak zjistit, která varianta obsahu (A, nebo B) funguje lépe. Díky tomu můžete optimalizovat web, e-shop, CTA kartu, nebo třeba znění předmětů newsletterů. Abyste mohli výsledek testu prohlásit za dostatečně průkazný, […]
Copywriting pro doplňky stravy: Jak dodržet zákon a neodejít s pokutou
Už jste někdy dostali za copy pokutu? A víte, na co si dát pozor třeba při psaní o doplňcích stravy? Tvořit texty o nich je jako řídit auto. Jakmile neznáte předpisy, zavání to tučným flastrem. Doplňky stravy […]
Cvičení pro copywritery: Naming aneb Tvorba názvu produktu
Naming je zábava. Ale taky dřina. V dnešním cvičení si vyzkoušíte, čeho je víc. Mám pro vás totiž zadání, které si v ničem nezadá s těmi, která mi tu a tam přistávají na stole. Zaujalo vás to? Tak pojďme […]
Tvorba názvu firmy: Proč jsem dceru pojmenoval Mersigo
Tvorba názvů firem, značek a produktů je činnost zábavná, kreativní a zodpovědná zároveň. Vyberete-li jedinečné, či dokonce exotické jméno dítěti, může ho to do života vybavit pocitem vlastní výjimečnosti, ale také těžkými šrámy na duši. Zejména v období […]
Abeceda copywritingu aneb Pojmy pro copywriting od A do Ž: Díl druhý (B)
První díl Abecedy copywritingu vás zaujal natolik, že patří k nejčtenějším příspěvkům blogu. Bude bit bukovými bidly bohatýrské bukvy B? B B2B copywriting Reklamní psaní, které se zaměřuje na komunikaci obchodní nabídky směrem k jiné firmě či […]
Spouštím aVVízo. Dá vám echo o novinkách na mém blogu
Spouštím službu aVVízo. Když si ji aktivujete a vyznačíte, která rubrika vás zajímá, pošlu vám e-mail, kdykoli v dané rubrice uveřejním nový článek. Samozřejmě zdarma. Službu aVVízo si můžete aktivovat na téhle podstránce. Jak často aVVízo […]
Dneska losuju multimilionáře. Vyhrajete vy?
Dneska neformálně. Dnešek je totiž jinej než jiný dny. Čím? Místo psaní copy budu u toho, když někdo vyhraje dva míče. Jako fakt. Dokonce přes dva miliony korun. Jak to? Mám to štěstí, že kromě jinýho […]
3 knihy pro copywritery na rok 2021
V závěru loňského roku vyšly dvě knížky o copywritingu: aktualizované vydání titulu Copywriting – Pište texty, které prodávají (Anna Sálová, Zuzana Veselá, Michaela Raková) a Manuál copywritingu Vojty Untermüllera. V obou případech platí: Tohle by si na […]
Preheader i pre-header: Co to je a jak tím zvýšit míru otevření o 100 %
Preheader (nebo chcete-li pre-header) je ta část e-mailu, kterou vidíte při pohledu do e-mailové schránky hned za předmětem. Pokud chcete dělat komerční e-mailing, rozesílat newslettery nebo propagační e-maily, je ve vašem zájmu preheader správně otextovat. […]
Pre-header, preview pane, snippet: Tuhle část e-mailu nesmíte zazdít
Preview pane, pre-header, snippet. Nebo také náhled začátku těla e-mailu. Existujte snadný způsob, jak zvýšit míru otevření e-mailových rozesílek. Je jím správné otextování právě této náhledové části e-mailu. Skvělá zpráva je, že to není žádná […]
Kolik stojí copywriting: Ceny australských copywriterů (2019)
Jsou čeští copywriteři levní, nebo drazí? A jak si stojí v porovnání se zahraničními kolegy? Dnes mám pro vás výsledky průzkumu sazeb u protinožců. Zpracovala ho Kate Toonová a zúčastnilo se 209 respondentů z celé Austrálie. Ceny copywriterů v Austrálii 2017 […]
Copywriting a klišé: Bít, či nebít?
Klišé rozděluje copywritery na dva tábory. Jedni považují klišé za smrtelný copywriterský hřích a volají: Smrt klišé! Klišé způsobuje zaměnitelnost! Bijte ho! Druzí argumentují, že využívat klišé znamená vnášet do copy obraty, které jsou publiku důvěrně […]
Nejčtenější články o copywritingu v roce 2020
Silvestr se blíží, takže přišel čas připomenout si nejčtenější články mého blogu v roce 2020. Co vás zajímalo nejvíc? Tady je deset nejnavštěvovanějších stránek, jak je identifikoval můj věrný přítel Google Analytics. Četli jste všechny? […]
Psaní zdvojených souhlásek: Otestujte se
Měkký x měkčí. Podaný x poddaný. Jednou z oblastí, kde copywriteři a další textaři při psaní chybují, je psaní zdvojených souhlásek. Přinejmenším to vyplývá z výsledků oblíbeného copywriterského testu na Copytime.cz. Jak jste na tom vy? Taky se […]
Jak zvýšit míru otevření e-mailu o 162 %
Míra otevření je cenný ukazatel úspěšnosti e-mailové rozesílky. Uvádí, jak vysoké % adresátů rozesílky otevřelo doručený e-mail. Čím vyšší je, tím lépe. Proto je důležité umět nízkou míru otevření zvýšit. Poznámka: Míra otevření (open rate, […]
10 cest k nejlepšímu předmětu e-mailu na rok 2021
Proč potřebujete nejlepší předmět e-mailu ze všech? 47 % příjemců otevře e-mail čistě na základě toho, jak zní jeho předmět (OptinMonster). A 69 % příjemců nahlásí e-mail jako spam výhradně podle toho, co najdou v jeho předmětu. Znění předmětu […]
Psaní čárky v pozdravu a oslovení
Psaní čárky v pozdravu a oslovení patří v jazykových poradnách k častým dotazům. Není divu. V dnešní době plné e-mailů a komunikace na sociálních sítích chceme vědět, kdy v pozdravu či oslovení psát čárku, téměř všichni. Jak to s těmi pravidly tedy je? […]
Efekt Von Restorffové: 10 tipů, jak v textu chytře upoutat pozornost
Chcete, aby vaše texty fungovaly lépe? Naučte se ty části copy, které mají podporovat konverznost. Tedy ty, které mají čtenáře přivábit k obsahu (nalákat), přesvědčit a přimět k akci. Zároveň se seznamte se základy UX copywritingu. V tomto příspěvku […]