Copywriting

Levný copywriter? Vyhozené peníze a posměch jako bonus

Je levný copywriter zadarmo drahý? Nebo je možné najít finančně nenáročného copywritera, který píše jako 18letá whisky? Moje zkušenost říká, že pokud hledáte levného copywritera, nejspíš skončíte s materiály plnými chyb a s očima pro pláč. Proč? Protože levné texty často nabízejí lidé, kteří se s češtinou perou podobně jako vy.

Chcete levné texty? I když budou plné chyb?

Na českém trhu s reklamními texty si konkurují stovky, ne-li tisíce copywriterských subjektů. Velkou část z nich tvoří začínající psavci, kteří si teprve budují klientelu nebo kteří mají copywriting jako brigádu. Levné copywritery ale najdete i mezi těmi, kteří se v copywriterském rybíčku prohánějí už delší dobu. Klientovi, který rád volí nejlevnější řešení, se mohou služby levného copywritera jevit jako skvělá volba. Ale je to opravdu výhra?

Prošel jsem ukázkové texty několika levných kopíků a zaměřil se na to nejzákladnější: jazykovou správnost. Moje hypotéza byla bohužel správná – existuje riziko, že s nízkou cenou dostanete texty plné chyb. Ostatně posuďte sami:

Levný copywriter A (od 60 Kč/NS)  

Stačilo otevřít první refereční článek a hned první věta pohřbila veškeré naděje: Auta na vodík jsou dnes považovány také za jeden z ekologických směrů, kterým se lze mimo elektřiny vydat. Autor zazdil nejen slovosled, ale i shodu podmětu s přísudkem. S úspěchem lze pochybovat i o stravitelnosti použitých formulací.

Ale přidejme ještě pár dalších příkladů. Připomenu, že jsme pořád ještě u prvního článku:

  • Jeho cíl je jasné.
  • Aby stanice nestály nevyužité, nelze zapomínat na podporu pro motoristy, kteří se rozhodnou pro
    koupi ekologického auta. (Tady zarazí nelogičnost využití důvodového poměru.)
  • Příkladem je Toyota Mirai, nebo představené novinky od automobilek Hyundai, nebo Honda.

Chyby a neobratnosti v dalších článcích autora nenechávají na pochybách, že klient za své peníze obdrží text, který mu udělá spíše ostudu než dobrou službu. Už jen namátkou:

  • Nejenom, že umístění kajaku do nosiče je hračkou. (Když je něco snadné, řákáme, že je to hračka. Ne že je to hračkou.)
  • To je zaručeno díky existenci dvou otočných sedel, které doplňuje páka.
  • Nejde ale o možnost jedinou, jelikož pořídit je možné i jednodušší řešení, které elektřinu nevyužívají a jsou založeny na lidské síle, nebo jiném mechanismu.

 

Kolik stojí copywriter profesionál?
Přečtěte si článek Copywriting & ceník: Kolik stojí profesionální copywriter a jeho služby

 

Levný copywriter B (od 80 Kč/NS)  

I tentokrát při čtení zarazí množství klopotných formulací a případů nepochopitelného použití některých slov. Ale zůstaňme u prohřešků proti spisovnosti:

  • kostel patří Františkánům
  •  katedrála, které je zasvěcená památce sv. Vavřince
  •  tam táhli do boje proti tomuto nápoji tamní církevní autority
  • Na symbol se pak podíváte jednoduše kdykoliv to uznáte za vhodné.
  • Pozitivní léčebné vlastnosti medu jsou známé už po dlouhé tisíce let, věda se o něj, ale ve větší míře začala zajímat až v posledních desetiletích.
  • V takovém případě byste si moc od bílého spouštěče civilizačních chorob zrovna moc nepomohli. 
  • je jednou z nejznámnějších
  • hmotnost, jenž o 15 % převyšuje ideální hmotnost psa

A tak bychom mohli pokračovat – chybějící čárky, opakování stejných slov, nečeský slovosled. Vyhozené peníze? Pro někoho možná ne.

Levný copywriter C (od 110 Kč/NS)  

Někdy by vás měl varovat už text, jímž se copywriter prezentuje na webu. Je dost možné, že přešlapy v následujících ukázkách pozná i sám poptávající klient:

  • Nebojím se téměř jakéhokoliv téma.
  • Prošel jsem spousty školeními.
  • Chcete nové návštěvníky, s kterých se popřípadě stanou zákazníci?

Levný copywriter D (od 120 Kč/NS)  

Je celkem jedno, jestli poptáváte levného copywritera prostřednictvím specializovaných portálů nebo díky kontaktu, který vám našel a vyplivl vyhledávač. Na problém můžete narazit dokonce i tehdy, když sáhnete po službách zdánlivě profesionálních agentur nebo redakcí. Při ceně od 120 Kč/NS vám mohou spolu s texty nadělit i takovéto chyby a krkolomnosti:

  • Naštěstí pro ni existuje mnoho dalších využití, které si představíme.
  • Po chvíli setřete.
  • Zvyšují riziko infarktu nebo mrtvice o 48%.
  • Zkrášlit se dá opravdu, kde co.
  • Pokud chcete, můžete přidat citrón, jak máte rádi.
  •  tří-ramenný volant
  • ještě více přitažlivější vůz
  • setkat se s malování na tělo jsme se mohli u nás třeba již v pravěku třeba při válečném malování
  • forma výtvarného umění či činnosti, při kterém se na místo na malířské plátna maluje na lidské tělo
  • Po celá staletí byl tento kraj izolován horskými masivy Kavkazu, přístupný pouze přes dva průsmyky.
  •  Čínští myslitelé si všimli, že vliv Měsíce na zemi je značný.
  • atd.

Levný copywriter E (200 Kč/NS)  

Ani copywriter se sazbou od 200 Kč/NS, která už vám může připadat vysoká (přitom jen zlehka překračuje hodinovou mzdu uklízečky), nemusí být terno. Mezi copywritery z této cenové hladiny najdete i autory těchto nedotažených textů:

  • Na veškeré produkty, které nabízíme je doprava nad 20.000 Kč zdarma.
  • Levný obkladač se vám totiž může ve finále prodražit více, než celá renovace koupelny.
  • Vyzkoušejte naší jedinečnou pizzu.
  • Pří odběru více pizz, je vždy ta levnější zdarma.  
  • To vše hraje hlavní a nejdůležitější prim při výběru toho správného obkladu.
  • Exclusivně pro naše zákazníky dveře namontujeme za super cenu.

 

Ve výčtu jevů, které by se v textu profesionálního copywritera vůbec neměly vyskytnout, bychom mohli pokračovat. Stejně jako ve výčtu představitelů levného copywritingu, kteří takovéto perly vytvářejí. Aby si takový levný kopík vydělal, chrlí mnohdy kvanta textu za hodinu. Jsou tací, kteří za 60 minut vyprsknou 10 normostran… Není pak divu, že text často působí tak, že si ho autor po sobě ani nepřečetl.

Tito psavci mají obvykle jedno společné: V řadě případů nevytvářejí originální obsah, ale vycházejí z anglických článků či jiných snadno dostupných materiálů, přičemž výsledek jejich „překladatelského“ snažení naráží na více či méně omezenou schopnost převést text do stravitelné a bezchybné češtiny.

Jak se to pozná? Mnohdy je to patrné už z nečeského slovosledu a větosledu a související tematicko-rematické parcelace souvětí. Projevuje se to ovšem i v podobě chyb v interpunkci při psaní velkých písmen či při psaní čárek v souvětích.

Je samozřejmě na každém klientovi ujasnit si, jak dalece mu na kvalitě poptávaných textů záleží. Určitě se vždy najde zákazník, kterému na reprezentativnosti své prezentace nesejde. Zákazník, který potřebuje spíše výplňovou textovou vatu za pár korun než vymazlený, bezchybný text – a ostuda je mu fuk. Stejně jako někdo sáhne v potravinách po gothaji či špekáčcích ze šlach a zbytků. 

 

Kolik stojí copywriter profesionál?
Přečtěte si článek Copywriting & ceník: Kolik stojí profesionální copywriter a jeho služby

 

Pokud jste ovšem v pozici člověka, který hledá copywritera do svého týmu, vybírejte pečlivě. Třeba vám s otestováním kandidátů pomůže i copywriterský test od Copytime.cz!

Hodně štěstí při výběru toho pravého copywritera!

Přečtěte si také

Jak začít s copywritingem: 20 kroků, jak neskončit v copywriterském pekle

Sršíte vypečenými nápady a chcete si mezi reklamními textaři přihřát svoji polívčičku? Nebo se dokonce vyhřívat na výsluní a vydělávat jako králové copywritingu? Následující tipy vám poradí, jak při tom neskončit v copywriterském pekle a neshořet jako papír. Nažhavte […]

Pošli to dál
Žádný komentář

Lepší copywriting: Ghost button ano, nebo ne?

Váháte, jestli design webu podpořit využitím tzv. ghost buttonů, nebo zůstat u klasických výrazných tlačítek? Testy agentury ConversionXL (CXL) ukázaly, že u verze stránky s tlačítkem typu „ghost button“ hrozí o 20 % nižší konverze než u verze s tradičním barevným tlačítkem.  […]

Pošli to dál
Žádný komentář

Pravopisné chyby v PPC bannerech

Na PPC bannerech mnoho textu nenajdete. O to důležitější je, aby z těch několika slov netrčela žádná chyba nebo nedokonalost. Pokud si správnost textu nepohlídáte, chyba na sebe strhne pozornost. Adresáti PPC reklamy si pak vaši značku […]

Pošli to dál
Žádný komentář

Abeceda copywritingu aneb Pojmy pro copywriting od A do Ž: Díl první (A)

Hledáte základní pojmy pro copywriting? Výrazy z následujícího seznamu by měl znát každý copywriter. Uslyšíte je v agentuře i při práci firemního reklamního textaře, zvláště pokud spolupracujete s grafikem nebo markeťákem. Znáte je všechny?   A A/B test A/B […]

Pošli to dál
Žádný komentář

Lepší copywriting: Jak zpřehlednit texty na webu a vydělat víc

Je váš web přehledný? A je přehledný i obsah na každé jeho stránce? Nedotažené texty zákazníky spíše odradí, než přesvědčí. Díky jejich optimalizaci naopak můžete víc vydělat. Pojďme se podívat, jakými zásahy můžete vy nebo váš copywriter […]

Pošli to dál
Žádný komentář

Co vám na školení copywritingu neřeknou: A/B testování copy s ukázkami a výsledky

Copywriting, který vynáší peníze. Nebo ještě lépe: texty, které vynesou víc peněz než ty dosavadní. Ano, to je sen většiny klientů, kteří hledají copywritera. Jak si při psaní počínat a jaké A/B testování klientovi navrhnout? Inspirujte […]

Pošli to dál
Žádný komentář

Copywriting & cena za něj v Česku a v zahraničí

Cena copywritingu v Česku je odvislá od toho, jaký typ textu poptáváte. A také závisí na tom, jaký copywriter ho pro vás vypracuje. Stejně jako v zahraničí, i u nás narazíte jak na copywritery začátečníky, tak na textaře s bohatou praxí […]

Pošli to dál
Žádný komentář

Výsledky ankety Kolik si účtuje copywriter

První data jsou tu! Anketu, která zkoumala sazby českých copywriterů, absolvovalo k tomuto okamžiku přes 400 textařů. Anketa zůstává i nadále přístupná, na konci předchozího článku (zde). Takže pokud jste ještě nehlasovali, s chutí do toho.   Český […]

Pošli to dál
Žádný komentář

Anketa: Kolik si účtuje copywriter? Známe sazby začátečníka, středně pokročilého i experta

Kolik stojí copywriter na volné noze? Kolik si účtuje copywriter začátečník a kolik expert s 15 lety praxe? Seznamte se s výsledky průzkumu agentury ClearVoice pro anglicky píšící textaře a zúčastněte se anonymní ankety Sazby českých copywriterů, kterou najdete […]

Pošli to dál
3 komentáře

Padesát odstínů copy aneb Kdy a jak měnit styl psaní

Píšete copy pořád stejně? Pak je něco špatně. Zvláště v případě, kdy potřebujete různými způsoby oslovit různé zákazníky. Jednotvárná copy působí jako jednotvárný sex. Dřív nebo později začne nudit. A co je ještě horší: nefunguje.   Kolik […]

Pošli to dál
Žádný komentář
Pošli to dál

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna.