Levný copywriter? Vyhozené peníze a posměch jako bonus

Je levný copywriter zadarmo drahý? Nebo lze najít finančně nenáročného copywritera, který píše jako 18letá whisky? Moje zkušenost říká, že pokud hledáte levného copywritera, nejspíš skončíte s materiály plnými chyb a s očima pro pláč. Proč? Protože levné texty často nabízejí lidé, kteří se s češtinou perou podobně jako vy.

Chcete levné texty? I když budou plné chyb?

Na českém trhu s reklamními texty si konkurují stovky, ne-li tisíce copywriterských subjektů. Velkou část z nich tvoří začínající psavci, kteří si teprve budují klientelu a pozici na trhu. Případně ti, kteří mají copywriting jako brigádu. Levné copywritery ale najdete i mezi těmi, kteří se v copywriterském rybíčku prohánějí už delší dobu. Zde si jako zákazník položte otázku: Nedrží supernízkou sazbu jen proto, že o jejich služby jinak není zájem? Klientovi, který rád volí nejlevnější řešení, se mohou služby levného copywritera jevit jako skvělá volba. Ale je to opravdu výhra?

Prošel jsem ukázkové texty několika levných kopíků a zaměřil se na to nejzákladnější: jazykovou správnost. Moje hypotéza byla bohužel správná – existuje riziko, že s nízkou cenou dostanete texty plné chyb. Ostatně posuďte sami:

Levný copywriter A (od 60 Kč/NS)  

Stačilo otevřít první refereční článek a hned první věta pohřbila veškeré naděje: Auta na vodík jsou dnes považovány také za jeden z ekologických směrů, kterým se lze mimo elektřiny vydat. Autor zazdil nejen slovosled, ale i shodu podmětu s přísudkem. S úspěchem lze pochybovat i o stravitelnosti použitých formulací.

Ale přidejme ještě pár dalších příkladů. Připomenu, že jsme pořád ještě u prvního článku:

  • Jeho cíl je jasné.
  • Aby stanice nestály nevyužité, nelze zapomínat na podporu pro motoristy, kteří se rozhodnou pro
    koupi ekologického auta. (Tady zarazí nelogičnost využití důvodového poměru.)
  • Příkladem je Toyota Mirai, nebo představené novinky od automobilek Hyundai, nebo Honda.

Chyby a neobratnosti v dalších článcích autora nenechávají na pochybách, že klient za své peníze obdrží text, který mu udělá spíše ostudu než dobrou službu. Už jen namátkou:

  • Nejenom, že umístění kajaku do nosiče je hračkou. (Když je něco snadné, říkáme, že je to hračka. Ne že je to hračkou.)
  • To je zaručeno díky existenci dvou otočných sedel, které doplňuje páka.
  • Nejde ale o možnost jedinou, jelikož pořídit je možné i jednodušší řešení, které elektřinu nevyužívají a jsou založeny na lidské síle, nebo jiném mechanismu.

 

Kolik stojí copywriter profesionál?
Přečtěte si článek Copywriting & ceník: Kolik stojí profesionální copywriter a jeho služby

 

Levný copywriter B (od 80 Kč/NS)  

I tentokrát při čtení zarazí množství klopotných formulací a případů nepochopitelného použití některých slov. Ale zůstaňme u prohřešků proti spisovnosti:

  • kostel patří Františkánům
  •  katedrála, které je zasvěcená památce sv. Vavřince
  •  tam táhli do boje proti tomuto nápoji tamní církevní autority
  • Na symbol se pak podíváte jednoduše kdykoliv to uznáte za vhodné.
  • Pozitivní léčebné vlastnosti medu jsou známé už po dlouhé tisíce let, věda se o něj, ale ve větší míře začala zajímat až v posledních desetiletích.
  • V takovém případě byste si moc od bílého spouštěče civilizačních chorob zrovna moc nepomohli. 
  • je jednou z nejznámnějších
  • hmotnost, jenž o 15 % převyšuje ideální hmotnost psa

A tak bychom mohli pokračovat – chybějící čárky, opakování stejných slov, nečeský slovosled. Vyhozené peníze? Pro někoho možná ne.

Levný copywriter C (od 110 Kč/NS)  

Někdy by vás měl varovat už text, jímž se copywriter prezentuje na webu. Je dost možné, že přešlapy v následujících ukázkách pozná i sám poptávající klient:

  • Nebojím se téměř jakéhokoliv téma.
  • Prošel jsem spousty školeními.
  • Chcete nové návštěvníky, s kterých se popřípadě stanou zákazníci?

Levný copywriter D (od 120 Kč/NS)  

Je celkem jedno, jestli poptáváte levného copywritera prostřednictvím specializovaných portálů nebo díky kontaktu, který vám našel a vyplivl vyhledávač. Na problém můžete narazit dokonce i tehdy, když sáhnete po službách zdánlivě profesionálních agentur nebo redakcí. Při ceně od 120 Kč/NS vám mohou spolu s texty nadělit i takovéto chyby a krkolomnosti:

  • Naštěstí pro ni existuje mnoho dalších využití, které si představíme.
  • Po chvíli setřete.
  • Zvyšují riziko infarktu nebo mrtvice o 48%.
  • Zkrášlit se dá opravdu, kde co.
  • Pokud chcete, můžete přidat citrón, jak máte rádi.
  •  tří-ramenný volant
  • ještě více přitažlivější vůz
  • setkat se s malování na tělo jsme se mohli u nás třeba již v pravěku třeba při válečném malování
  • forma výtvarného umění či činnosti, při kterém se na místo na malířské plátna maluje na lidské tělo
  •  Čínští myslitelé si všimli, že vliv Měsíce na zemi je značný.
  • atd.

Levný copywriter E (200 Kč/NS)  

Ani copywriter se sazbou od 200 Kč/NS, která už vám může připadat vysoká (přitom jen zlehka překračuje hodinovou mzdu uklízečky), nemusí být terno. Mezi copywritery z této cenové hladiny najdete i autory těchto nedotažených textů:

  • Na veškeré produkty, které nabízíme je doprava nad 20.000 Kč zdarma.
  • Levný obkladač se vám totiž může ve finále prodražit více, než celá renovace koupelny.
  • Vyzkoušejte naší jedinečnou pizzu.
  • Pří odběru více pizz, je vždy ta levnější zdarma.  
  • To vše hraje hlavní a nejdůležitější prim při výběru toho správného obkladu.
  • Exclusivně pro naše zákazníky dveře namontujeme za super cenu.

 

Ve výčtu jevů, které by se v textu profesionálního copywritera vůbec neměly vyskytnout, bychom mohli pokračovat. Stejně jako ve výčtu představitelů levného copywritingu, kteří tyto perly vytvářejí. Aby si takový levný kopík vydělal, chrlí mnohdy kvanta textu za hodinu. Jsou tací, kteří za 60 minut vyprsknou 10 normostran… Není pak divu, že text často působí tak, že si ho autor po sobě ani nepřečetl.

Tito psavci mají obvykle jedno společné: V řadě případů nevytvářejí originální obsah, ale vycházejí z anglických článků či jiných snadno dostupných materiálů, přičemž výsledek jejich „překladatelského“ snažení naráží na více či méně omezenou schopnost převést text do stravitelné a bezchybné češtiny.

Jak se to pozná? Mnohdy je to patrné už z nečeského slovosledu a větosledu a související tematicko-rematické parcelace souvětí. Projevuje se to ovšem i v podobě chyb v interpunkci při psaní velkých písmen či při psaní čárek v souvětích.

Je samozřejmě na každém klientovi ujasnit si, jak dalece mu na kvalitě poptávaných textů záleží. Určitě se vždy najde zákazník, kterému na úrovni své prezentace nesejde. Zákazník, který potřebuje spíše výplňovou textovou vatu za pár korun než vymazlený, bezchybný text – a ostuda je mu fuk. Stejně jako někdo sáhne v potravinách po gothaji nebo špekáčcích ze šlach a zbytků. 

 

Kolik stojí copywriter profesionál?
Přečtěte si článek Copywriting & ceník: Kolik stojí profesionální copywriter a jeho služby

 

Pokud jste ovšem v pozici člověka, který hledá copywritera do svého týmu, vybírejte pečlivě. Třeba vám s otestováním kandidátů pomůže i copywriterský test od Copytime.cz.

Hodně štěstí při výběru toho pravého copywritera!

Přečtěte si také

Z deníku copywritera: Jak jsem potkal copywriting

Pamatujete na povodně 2002? Říkalo se jim tisíciletá velká voda. V Praze vyplavily metro i ZOO. Karlín zatopily do výšky dvou metrů. V den, kdy se na metropoli valilo 5700 metrů krychlových vody za vteřinu, jsem se já […]

Pošli to dál
Žádný komentář
Reklamní slogany a slogany firem - 600 příkladů

Slogany a zase slogany: 600+ reklamních sloganů a sloganů firem

Slogany, které zná každý, i slogany menších firem a lokálních produktů. Na této stránce najdete databázi nejslavnějších taglines a claimů, kterou průběžně doplňuju o další a další příklady a v níž se můžete inspirovat při tvorbě toho vlastního. V seznamu jsou zastoupeny jak […]

Pošli to dál
2 comments

Ošklivé neprodává. Nebo ano? A platí to i pro copy?

Ošklivé prodává. Alespoň to tvrdí reklamní guru Tim Leake. Když před dvěma lety přednesl na Cannes Lions, což je věhlasná soutěž kreativní komunikace, médií a marketingu, svou provokativní přednášku Ugly Sells, vyvolal svými postřehy nebývalý rozruch. […]

Pošli to dál

Copywrighter píše teksty, copywriter texty – nehledáte spíš profesionála?

Copywrighter je po copywriterovi a copywritingu nejzadávanější klíčové slovo ve sféře poptávek po reklamních textech. A je docela možné, že tohle klíčové slovo sem přivedlo i vás. Co copywrighter dělá? (Odteď už budeme psát správně copywriter, ano?) Co […]

Žádný komentář

Je vysvědčení výzo, nebo vízo?

Píše se správně výzo, nebo vízo? Tahle otázka možná napadla s koncem školního roku i vás. Zjistil jsem pro vás, jak to s vízem a výzem je. Vysvědčení neboli výzo. Nebo vízo? Určitě jsou mezi vámi tací, kteří budou […]

Žádný komentář

Nejlepší kurz cenotvorby pro copywritery? Už existuje!

Jste copywriter či copywriterka na volné noze a tápete, jak nacenit svou práci? Pak si rozhodně najděte online kurz senior copywritera Romana Věžníka. Proč? Dozvíte se v něm všechno, co potřebujete vědět: Kdy naceňovat podle normostrany, kdy […]

Žádný komentář

Test pro copywritery (28): Samá voda, samá voda aneb frazémy o vodě

Dny plynou jako voda. A protože od posledního testu uteklo moře času, jsem tu s novým. Prověří, jestli se v české frazeologii pohybujete jako ryba ve vodě. Nalijme si čistou vodu (a kdo chce, klidně i čistého vína): Bez obrazných […]

Pošli to dál

Spřežky nejsou těžký: Co psát dohromady a co zvlášť

Spřežky (například příslovečné spřežky(1)) jsou slova vzniklá spřahováním, tedy spojením více slov do jednoho bez tvarové změny. Kupříkladu spojením původní předložky s podstatným jménem: spřežkové slovo zpaměti vzniklo spřažením předložky z a podstatného jména paměť (2. pád: paměti).  […]

Pošli to dál

Copywriting a číselné údaje: 2 triky pro efektivní copywriting

Copywriting je umění založené na dvou věcech: na ovlivňování a přesvědčování. Aby váš text dělal, co má, hodí se mít v kapse pár triků. Představte si například, že chcete prodloužit záruku u produktu z 2 let na 3 roky. […]

Pošli to dál
Žádný komentář
ikea efekt

IKEA efekt a copywriting: Sázka na DIY

IKEA efekt patří k podpoře prodeje a ke copywritingu stejně, jako placaté krabice patří k výrobkům z Ikey. Ať už jste marketér, nebo „jen“ copywriter, vaším úkolem je přesvědčit potenciálního zákazníka, aby nabízený produkt chtěl a objednal. Vyhodnotí-li vaši nabídku […]

Pošli to dál

Copywriting & cena za slovo: Kolik stojí slovo textu

Kolik stojí slovo textu od copywritera? Jaká cena za slovo je dobrá? A kdy je vlastně sazba za slovo užitečná? Překladatelé a novináři v zahraničí ji používají a dostávají i 44 Kč za slovo. Jsou na tom copywriteři stejně? A drží s nimi […]

Pošli to dál
Žádný komentář

A/B testování webu: Jak určit velikost testovacího publika

A/B testování je způsob, jak zjistit, která varianta obsahu (A, nebo B) funguje lépe. Díky tomu můžete optimalizovat web, e-shop, CTA kartu, nebo třeba znění předmětů newsletterů. Abyste mohli výsledek testu prohlásit za dostatečně průkazný, […]

Žádný komentář
texty pro doplňky stravy

Copywriting pro doplňky stravy: Jak dodržet zákon a neodejít s pokutou

Už jste někdy dostali za copy pokutu? A víte, na co si dát pozor třeba při psaní o doplňcích stravy? Tvořit texty o nich je jako řídit auto. Jakmile neznáte předpisy, zavání to tučným flastrem. Doplňky stravy […]

Pošli to dál
Žádný komentář

Cvičení pro copywritery: Naming aneb Tvorba názvu produktu

Naming je zábava. Ale taky dřina. V dnešním cvičení si vyzkoušíte, čeho je víc. Mám pro vás totiž zadání, které si v ničem nezadá s těmi, která mi tu a tam přistávají na stole. Zaujalo vás to? Tak pojďme […]

Pošli to dál
Žádný komentář

Tvorba názvu firmy: Proč jsem dceru pojmenoval Mersigo

Tvorba názvů firem, značek a produktů je činnost zábavná, kreativní a zodpovědná zároveň. Vyberete-li jedinečné, či dokonce exotické jméno dítěti, může ho to do života vybavit pocitem vlastní výjimečnosti, ale také těžkými šrámy na duši. Zejména v období […]

Žádný komentář

Abeceda copywritingu aneb Pojmy pro copywriting od A do Ž: Díl druhý (B)

První díl Abecedy copywritingu vás zaujal natolik, že patří k nejčtenějším příspěvkům blogu. Bude bit bukovými bidly bohatýrské bukvy B?  B B2B copywriting Reklamní psaní, které se zaměřuje na komunikaci obchodní nabídky směrem k jiné firmě či […]

Žádný komentář

Spouštím aVVízo. Dá vám echo o novinkách na mém blogu

Spouštím službu aVVízo. Když si ji aktivujete a vyznačíte, která rubrika vás zajímá, pošlu vám e-mail, kdykoli v dané rubrice uveřejním nový článek. Samozřejmě zdarma. Službu aVVízo si můžete aktivovat na téhle podstránce.   Jak často aVVízo […]

Žádný komentář

Dneska losuju multimilionáře. Vyhrajete vy?

Dneska neformálně. Dnešek je totiž jinej než jiný dny. Čím? Místo psaní copy budu u toho, když někdo vyhraje dva míče. Jako fakt. Dokonce přes dva miliony korun. Jak to? Mám to štěstí, že kromě jinýho […]

Žádný komentář

Copywriting a typografie: Jednoznakovky na konci řádku si odpusťte

Také necháváte jednoznakové předložky a spojky v textech bannerů a dalších reklamních vizuálů na konci řádku? Setkávám se s tím stále častěji. Takže prosím vás: Nechcete-li působit jako amatéři, nedělejte to. Nejenže to působí odpudivě. Je to navíc chyba! […]

Pošli to dál

3 knihy pro copywritery na rok 2021

V závěru loňského roku vyšly dvě knížky o copywritingu: aktualizované vydání titulu Copywriting –⁠ Pište texty, které prodávají (Anna Sálová, Zuzana Veselá, Michaela Raková) a Manuál copywritingu Vojty Untermüllera. V obou případech platí: Tohle by si na […]

Preview pane neboli pre-header

Preheader i pre-header: Co to je a jak tím zvýšit míru otevření o 100 %

Preheader (nebo chcete-li pre-header) je ta část e-mailu, kterou vidíte při pohledu do e-mailové schránky hned za předmětem. Pokud chcete dělat komerční e-mailing, rozesílat newslettery nebo propagační e-maily, je ve vašem zájmu preheader správně otextovat. […]

Žádný komentář

Pre-header, preview pane, snippet: Tuhle část e-mailu nesmíte zazdít

Preview pane, pre-header, snippet. Nebo také náhled začátku těla e-mailu. Existujte snadný způsob, jak zvýšit míru otevření e-mailových rozesílek. Je jím správné otextování právě této náhledové části e-mailu. Skvělá zpráva je, že to není žádná […]

Žádný komentář

Kolik stojí copywriting: Ceny australských copywriterů (2019)

Jsou čeští copywriteři levní, nebo drazí? A jak si stojí v porovnání se zahraničními kolegy? Dnes mám pro vás výsledky průzkumu sazeb u protinožců. Zpracovala ho Kate Toonová a zúčastnilo se 209 respondentů z celé Austrálie. Ceny copywriterů v Austrálii 2017 […]

Žádný komentář
cliché

Copywriting a klišé: Bít, či nebít?

Klišé rozděluje copywritery na dva tábory. Jedni považují klišé za smrtelný copywriterský hřích a volají: Smrt klišé! Klišé způsobuje zaměnitelnost! Bijte ho! Druzí argumentují, že využívat klišé znamená vnášet do copy obraty, které jsou publiku důvěrně […]

Žádný komentář

Nejčtenější články o copywritingu v roce 2020

Silvestr se blíží, takže přišel čas připomenout si nejčtenější články mého blogu v roce 2020. Co vás zajímalo nejvíc? Tady je deset nejnavštěvovanějších stránek, jak je identifikoval můj věrný přítel Google Analytics. Četli jste všechny?   […]

Žádný komentář

Psaní zdvojených souhlásek: Otestujte se

Měkký x měkčí. Podaný x poddaný. Jednou z oblastí, kde copywriteři a další textaři při psaní chybují, je psaní zdvojených souhlásek. Přinejmenším to vyplývá z výsledků oblíbeného copywriterského testu na Copytime.cz. Jak jste na tom vy? Taky se […]

Žádný komentář

Jak zvýšit míru otevření e-mailu o 162 %

Míra otevření je cenný ukazatel úspěšnosti e-mailové rozesílky. Uvádí, jak vysoké % adresátů rozesílky otevřelo doručený e-mail. Čím vyšší je, tím lépe. Proto je důležité umět nízkou míru otevření zvýšit. Poznámka: Míra otevření (open rate, […]

Žádný komentář

10 cest k nejlepšímu předmětu e-mailu na rok 2021

Proč potřebujete nejlepší předmět e-mailu ze všech? 47 % příjemců otevře e-mail čistě na základě toho, jak zní jeho předmět (OptinMonster). A 69 % příjemců nahlásí e-mail jako spam výhradně podle toho, co najdou v jeho předmětu. Znění předmětu […]

Žádný komentář
čárka v pozdravu Ahoj

Psaní čárky v pozdravu a oslovení

Psaní čárky v pozdravu a oslovení patří v jazykových poradnách k častým dotazům. Není divu. V dnešní době plné e-mailů a komunikace na sociálních sítích chceme vědět, kdy v pozdravu či oslovení psát čárku, téměř všichni. Jak to s těmi pravidly tedy je? […]

Žádný komentář
Copywriting a psychologie

Efekt Von Restorffové: 10 tipů, jak v textu chytře upoutat pozornost

Chcete, aby vaše texty fungovaly lépe? Naučte se ty části copy, které mají podporovat konverznost. Tedy ty, které mají čtenáře přivábit k obsahu (nalákat), přesvědčit a přimět k akci. Zároveň se seznamte se základy UX copywritingu. V tomto příspěvku […]

Pošli to dál
Žádný komentář
Pošli to dál

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *