Klikněte zde, nebo klikněte sem? Úvaha o populární call-to-action instrukci

Napadlo vás někdy, proč tolik e-mailů a webů pracuje s obratem Klikněte zde, když vám přijde přirozenější Klikněte sem? Mě taky. Proto jsem si řekl, že se na tuto problematiku podívám zblízka. A pokud patříte k web copywriterům, kteří CTA Klikněte zde používají, „pojďte zde“ – něco mám i pro vás.

 

Click here v češtině: Co říká praxe

Když necháte vyhledávač Google vyčíslit, kolikrát obsahuje spojení klikněte zde a kolikrát klikněte sem, dostanete zmatené údaje. Alespoň mně jednou nabídl čísla ve prospěch první varianty (2,8 mil. x 2,6 mil), druhý den byla výsledkem jiná čísla (2,9 mil. x 4,8 mil.). To jsou dost značné rozdíly.

Statistika Českého národního korpusu je naopak neměnná: 4x Klikněte zde, 2x Klikněte sem

Jak to tedy je? Klikáme někam, nebo někde? Když návštěvník webu neví, jak se dostat k dalšímu obsahu na stránce, napadne ho v naprosté většině případů otázka: Kam mám kliknout? Nikoliv:  Kde mám kliknout.

Nevěříte? Při bleskovém průzkumu, který jsem provedl mezi uživateli Facebooku, si tuto variantu vybralo 90 % respondentů.

Kam mám kliknout? 90 % návštěvníků webu se neptá, kde má kliknout, ale kam.

 

Proč tedy návštěvníky webu instruovat pokynem Klikněte zde, když hledají pokyn Klikněte sem?

 

Kam zmizelo sem?

Říkal jsem si, že téma podivného užití příslovce zde místo sem už někdo určitě zpracoval. Ale buď jsem špatně hledal, nebo zatím nikoho dostatečně nezaujalo.

Vždyť na řadě školení web copywritingu vám řeknou: Textace typu Klikněte zde nebo Pro pokračování klikněte tady na webu nepoužívejte. Pro CTA použijte raději text, z něhož vyplývá, co nastane (Pokračovat, Založit účet, Stáhnout, Potvrdit atd.). Ideálně ve formě tlačítka.

Přesto se najdou situace, kdy může být textace se slovem „Klikněte“ efektivním řešením. Efektivnějším než třeba Čtěte zde nebo Pokračujte k článku. Test těchto variant skutečně proběhl a referuje o něm například copyblogger.com. Podobný test se stejným výsledkem kdysi provedl i Yuhů z jakpsatweb.cz.

Samozřejmě dokud jednotlivé varianty, o nichž uvažujete, neotestujete na svém webu, nezbyde vám než dát na intuici. Jenže: Jakou instrukci do testu nominovat? Klikněte zde, nebo Klikněte sem?

A nesouvisí náhodou časté používání klikněte zde s překladem z anglického originálu? Nezmizelo sem z pokynu proto, že se click here prostě překládá klikněte zde?

Odpověď je jednoznačná: Ne.

 

Click here. Hier klicken. A česky?

Český jazyk, podobně jako jiné jazyky, rozlišuje tázání na směr (kam) od tázání na umístění (kde). V souvislosti s tím v ní identifikujeme slovesa „směrová“ (pohybu) a slovesa umístění. A také jejich doplnění.

Sloveso kliknout takto vyhraněné není. Respektive, lze kliknout někam (na nějaké místo) i někde (na nějakém místě): Klikni na to až doma. Tedy klikni někam někde.

Sloveso kliknout může být navíc jak transitivní (kliknout na něco), tak intransitivní (kliknout bez obligatorního doplnění předmětem, tj. ve smyslu provést kliknutí – například klikněte včas, klikněte dvakrát nebo teď už vám stačí jen kliknout).

Sem, nebo zde?

Zatímco angličtina doplňuje obě výše uvedené skupiny sloves stejnou sadou příslovcí Where? Here/There, v češtině (podobně jako v němčině) má každá ze skupin vlastní sadu: Kam? Sem/ Tam. Kde? Zde, tady, tu./Tam.

Znamená to, že z anglického Click here nepoznáte, jestli říká Klikněte sem, nebo Klikněte zde. A nepoznáte to ani z německého Klick hier. (Němčina ovšem na webu dává přednost infinitivnímu Hier klicken.) Naštěstí nám němčina pomůže, když budeme sledovat předložkové vazby slovesa klicken. Tou nejčastější je klicken auf etwas (akuzativ). Tedy, kliknout na něco. To jest kam. Nikoliv kliknout na něčem (kde).

Anglické here lze přeložit jako zde i jako sem.

Kde se tedy vzalo ono české Klikněte zde? A proč se tak dlouho drží zuby nehty?

 

Vliv instrukcí z tištěných formulářů

Nelze si nevšimnout, že instrukce s příslovcem zde v češtině vegetují už nějakou dobu. Známe je z nejrůznějších formulářů: 

  • Zde vyplňte jméno a příjmení
  • Zde vepište jméno matky za svoboda
  • Zde se podepište
  • Zde uveďte dnešní datum
  • Zde zadejte slevový kód

Přitom by šlo stejně dobře říct (a napsat): Sem vyplňte. Sem vepište. Sem se podepište. Sem uveďte.

Lze pokyny s příslovce zde považovat za administrativní úzus?

Jen pro ilustraci (výskyt frází v Googlu):

  • 25 000× zde vyplňte / 900× sem vyplňte
  • 16 500× vyplňte zde / 60× vyplňte sem
  • 3 400× zde nalepte / 68× sem nalepte
  • 102 000× zde zadejte / 13 900× sem zadejte
  • 1410× umístěte zde / 1230× umístěte sem

Někdo by tedy mohl říci, že sloveso kliknout jde ve stopách těchto sloves. Je ale volba Klikněte zde smysluplná i tam, kde o formulář ani administrativní kontext nejde?

 

Obecná moravština a přirozené Klikněte zde

Výše uvedený průzkum ukázal, že v obecné moravštině jsou přirozenější obraty s kde:

  • Kde to mám nalepit?
  • Kde mám kliknout?
  • Kde pojedeme?

Mluvčí moravského původu proto inklinují k CTA typu Klikněte zde. Nelze nicméně říci, že právě toto je důvod, proč se Klikněte zde vyskytuje ve spisovném webovém kontextu v tak velké míře.

 

2 silné důvody pro Klikněte sem

Víme tedy, že valná většina návštěvníků hledá, kam kliknout. Ptá se v duchu: Kam mám kliknout? Sem? Nebo sem? Nebo tam? Na jakou část?

Jen přibližně 10 % se (pod vlivem obecné moravštiny) ptá: Kde mám kliknout? Na kterém místě? 

Zároveň víme, že z valence slovesa kliknout nevyplývá, že by jeho očekávaným doplněním bylo výhradně kde/na čem/na jakém místě. Tedy místo, kde má ke kliknutí dojít.

Mně osobně z toho vyplývá, že – pokud A/B test neprokáže opak – je mnohem smysluplnější sázet na obrat Klikněte sem než na obrat Klikněte zde. A to i přes to, že na sloveso kliknout v daném kontextu působí silný vliv administrativní zvyklosti využívat příslovce zde.

A jak to vidíte vy?

 

Přečtěte si také:

Z deníku copywritera: Jak jsem potkal copywriting

Pamatujete na povodně 2002? Říkalo se jim tisíciletá velká voda. V Praze vyplavily metro i ZOO. Karlín zatopily do výšky dvou metrů. V den, kdy se na metropoli valilo 5700 metrů krychlových vody za vteřinu, jsem se já […]

Pošli to dál
Žádný komentář
Reklamní slogany a slogany firem - 600 příkladů

Slogany a zase slogany: 600+ reklamních sloganů a sloganů firem

Slogany, které zná každý, i slogany menších firem a lokálních produktů. Na této stránce najdete databázi nejslavnějších taglines a claimů, kterou průběžně doplňuju o další a další příklady a v níž se můžete inspirovat při tvorbě toho vlastního. V seznamu jsou zastoupeny jak […]

Pošli to dál
Žádný komentář

Ošklivé neprodává. Nebo ano? A platí to i pro copy?

Ošklivé prodává. Alespoň to tvrdí reklamní guru Tim Leake. Když před dvěma lety přednesl na Cannes Lions, což je věhlasná soutěž kreativní komunikace, médií a marketingu, svou provokativní přednášku Ugly Sells, vyvolal svými postřehy nebývalý rozruch. […]

Pošli to dál

Copywrighter píše teksty, copywriter texty – nehledáte spíš profesionála?

Copywrighter je po copywriterovi a copywritingu nejzadávanější klíčové slovo ve sféře poptávek po reklamních textech. A je docela možné, že tohle klíčové slovo sem přivedlo i vás. Co copywrighter dělá? (Odteď už budeme psát správně copywriter, ano?) Co […]

Žádný komentář

Je vysvědčení výzo, nebo vízo?

Píše se správně výzo, nebo vízo? Tahle otázka možná napadla s koncem školního roku i vás. Zjistil jsem pro vás, jak to s vízem a výzem je. Vysvědčení neboli výzo. Nebo vízo? Určitě jsou mezi vámi tací, kteří budou […]

Žádný komentář

Nejlepší kurz cenotvorby pro copywritery? Už existuje!

Jste copywriter či copywriterka na volné noze a tápete, jak nacenit svou práci? Pak si rozhodně najděte online kurz senior copywritera Romana Věžníka. Proč? Dozvíte se v něm všechno, co potřebujete vědět: Kdy naceňovat podle normostrany, kdy […]

Žádný komentář

Test pro copywritery (28): Samá voda, samá voda aneb frazémy o vodě

Dny plynou jako voda. A protože od posledního testu uteklo moře času, jsem tu s novým. Prověří, jestli se v české frazeologii pohybujete jako ryba ve vodě. Nalijme si čistou vodu (a kdo chce, klidně i čistého vína): Bez obrazných […]

Pošli to dál

Spřežky nejsou těžký: Co psát dohromady a co zvlášť

Spřežky (například příslovečné spřežky(1)) jsou slova vzniklá spřahováním, tedy spojením více slov do jednoho bez tvarové změny. Kupříkladu spojením původní předložky s podstatným jménem: spřežkové slovo zpaměti vzniklo spřažením předložky z a podstatného jména paměť (2. pád: paměti).  […]

Pošli to dál

Copywriting a číselné údaje: 2 triky pro efektivní copywriting

Copywriting je umění založené na dvou věcech: na ovlivňování a přesvědčování. Aby váš text dělal, co má, hodí se mít v kapse pár triků. Představte si například, že chcete prodloužit záruku u produktu z 2 let na 3 roky. […]

Pošli to dál
Žádný komentář
ikea efekt

IKEA efekt a copywriting: Sázka na DIY

IKEA efekt patří k podpoře prodeje a ke copywritingu stejně, jako placaté krabice patří k výrobkům z Ikey. Ať už jste marketér, nebo „jen“ copywriter, vaším úkolem je přesvědčit potenciálního zákazníka, aby nabízený produkt chtěl a objednal. Vyhodnotí-li vaši nabídku […]

Pošli to dál

Copywriting & cena za slovo: Kolik stojí slovo textu

Kolik stojí slovo textu od copywritera? Jaká cena za slovo je dobrá? A kdy je vlastně sazba za slovo užitečná? Překladatelé a novináři v zahraničí ji používají a dostávají i 44 Kč za slovo. Jsou na tom copywriteři stejně? A drží s nimi […]

Pošli to dál
Žádný komentář

A/B testování webu: Jak určit velikost testovacího publika

A/B testování je způsob, jak zjistit, která varianta obsahu (A, nebo B) funguje lépe. Díky tomu můžete optimalizovat web, e-shop, CTA kartu, nebo třeba znění předmětů newsletterů. Abyste mohli výsledek testu prohlásit za dostatečně průkazný, […]

Žádný komentář
texty pro doplňky stravy

Copywriting pro doplňky stravy: Jak dodržet zákon a neodejít s pokutou

Už jste někdy dostali za copy pokutu? A víte, na co si dát pozor třeba při psaní o doplňcích stravy? Tvořit texty o nich je jako řídit auto. Jakmile neznáte předpisy, zavání to tučným flastrem. Doplňky stravy […]

Pošli to dál
Žádný komentář

Cvičení pro copywritery: Naming aneb Tvorba názvu produktu

Naming je zábava. Ale taky dřina. V dnešním cvičení si vyzkoušíte, čeho je víc. Mám pro vás totiž zadání, které si v ničem nezadá s těmi, která mi tu a tam přistávají na stole. Zaujalo vás to? Tak pojďme […]

Pošli to dál
Žádný komentář

Tvorba názvu firmy: Proč jsem dceru pojmenoval Mersigo

Tvorba názvů firem, značek a produktů je činnost zábavná, kreativní a zodpovědná zároveň. Vyberete-li jedinečné, či dokonce exotické jméno dítěti, může ho to do života vybavit pocitem vlastní výjimečnosti, ale také těžkými šrámy na duši. Zejména v období […]

Žádný komentář

Abeceda copywritingu aneb Pojmy pro copywriting od A do Ž: Díl druhý (B)

První díl Abecedy copywritingu vás zaujal natolik, že patří k nejčtenějším příspěvkům blogu. Bude bit bukovými bidly bohatýrské bukvy B?  B B2B copywriting Reklamní psaní, které se zaměřuje na komunikaci obchodní nabídky směrem k jiné firmě či […]

Žádný komentář

Spouštím aVVízo. Dá vám echo o novinkách na mém blogu

Spouštím službu aVVízo. Když si ji aktivujete a vyznačíte, která rubrika vás zajímá, pošlu vám e-mail, kdykoli v dané rubrice uveřejním nový článek. Samozřejmě zdarma. Službu aVVízo si můžete aktivovat na téhle podstránce.   Jak často aVVízo […]

Žádný komentář

Dneska losuju multimilionáře. Vyhrajete vy?

Dneska neformálně. Dnešek je totiž jinej než jiný dny. Čím? Místo psaní copy budu u toho, když někdo vyhraje dva míče. Jako fakt. Dokonce přes dva miliony korun. Jak to? Mám to štěstí, že kromě jinýho […]

Žádný komentář

Copywriting a typografie: Jednoznakovky na konci řádku si odpusťte

Také necháváte jednoznakové předložky a spojky v textech bannerů a dalších reklamních vizuálů na konci řádku? Setkávám se s tím stále častěji. Takže prosím vás: Nechcete-li působit jako amatéři, nedělejte to. Nejenže to působí odpudivě. Je to navíc chyba! […]

Pošli to dál

3 knihy pro copywritery na rok 2021

V závěru loňského roku vyšly dvě knížky o copywritingu: aktualizované vydání titulu Copywriting –⁠ Pište texty, které prodávají (Anna Sálová, Zuzana Veselá, Michaela Raková) a Manuál copywritingu Vojty Untermüllera. V obou případech platí: Tohle by si na […]

Preview pane neboli pre-header

Preheader i pre-header: Co to je a jak tím zvýšit míru otevření o 100 %

Preheader (nebo chcete-li pre-header) je ta část e-mailu, kterou vidíte při pohledu do e-mailové schránky hned za předmětem. Pokud chcete dělat komerční e-mailing, rozesílat newslettery nebo propagační e-maily, je ve vašem zájmu preheader správně otextovat. […]

Žádný komentář

Pre-header, preview pane, snippet: Tuhle část e-mailu nesmíte zazdít

Preview pane, pre-header, snippet. Nebo také náhled začátku těla e-mailu. Existujte snadný způsob, jak zvýšit míru otevření e-mailových rozesílek. Je jím správné otextování právě této náhledové části e-mailu. Skvělá zpráva je, že to není žádná […]

Žádný komentář

Kolik stojí copywriting: Ceny australských copywriterů (2019)

Jsou čeští copywriteři levní, nebo drazí? A jak si stojí v porovnání se zahraničními kolegy? Dnes mám pro vás výsledky průzkumu sazeb u protinožců. Zpracovala ho Kate Toonová a zúčastnilo se 209 respondentů z celé Austrálie. Ceny copywriterů v Austrálii 2017 […]

Žádný komentář
cliché

Copywriting a klišé: Bít, či nebít?

Klišé rozděluje copywritery na dva tábory. Jedni považují klišé za smrtelný copywriterský hřích a volají: Smrt klišé! Klišé způsobuje zaměnitelnost! Bijte ho! Druzí argumentují, že využívat klišé znamená vnášet do copy obraty, které jsou publiku důvěrně […]

Žádný komentář

Nejčtenější články o copywritingu v roce 2020

Silvestr se blíží, takže přišel čas připomenout si nejčtenější články mého blogu v roce 2020. Co vás zajímalo nejvíc? Tady je deset nejnavštěvovanějších stránek, jak je identifikoval můj věrný přítel Google Analytics. Četli jste všechny?   […]

Žádný komentář

Psaní zdvojených souhlásek: Otestujte se

Měkký x měkčí. Podaný x poddaný. Jednou z oblastí, kde copywriteři a další textaři při psaní chybují, je psaní zdvojených souhlásek. Přinejmenším to vyplývá z výsledků oblíbeného copywriterského testu na Copytime.cz. Jak jste na tom vy? Taky se […]

Žádný komentář

Jak zvýšit míru otevření e-mailu o 162 %

Míra otevření je cenný ukazatel úspěšnosti e-mailové rozesílky. Uvádí, jak vysoké % adresátů rozesílky otevřelo doručený e-mail. Čím vyšší je, tím lépe. Proto je důležité umět nízkou míru otevření zvýšit. Poznámka: Míra otevření (open rate, […]

Žádný komentář

10 cest k nejlepšímu předmětu e-mailu na rok 2021

Proč potřebujete nejlepší předmět e-mailu ze všech? 47 % příjemců otevře e-mail čistě na základě toho, jak zní jeho předmět (OptinMonster). A 69 % příjemců nahlásí e-mail jako spam výhradně podle toho, co najdou v jeho předmětu. Znění předmětu […]

Žádný komentář
čárka v pozdravu Ahoj

Psaní čárky v pozdravu a oslovení

Psaní čárky v pozdravu a oslovení patří v jazykových poradnách k častým dotazům. Není divu. V dnešní době plné e-mailů a komunikace na sociálních sítích chceme vědět, kdy v pozdravu či oslovení psát čárku, téměř všichni. Jak to s těmi pravidly tedy je? […]

Žádný komentář
Copywriting a psychologie

Efekt Von Restorffové: 10 tipů, jak v textu chytře upoutat pozornost

Chcete, aby vaše texty fungovaly lépe? Naučte se ty části copy, které mají podporovat konverznost. Tedy ty, které mají čtenáře přivábit k obsahu (nalákat), přesvědčit a přimět k akci. Zároveň se seznamte se základy UX copywritingu. V tomto příspěvku […]

Pošli to dál
Žádný komentář

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.