CopywritingPoradna

Říká se ta copy, nebo to copy? A co je správně?

Ta copy, nebo to copy? Má tento anglický výraz v češtině ženský rod, nebo střední? Jak ho používáte vy a proč? To jsou otázky, na které hledá odpověď dnešní článek. A začneme anketou:

 

Anketa: Používáte copy jako femininum, nebo jako neutrum?

Nejlepším způsobem, jak zjistit, která z těchto variant je dnes mezi copywritery rozšířenější, je spustit anketu. Ta, kterou jsem založil v copywriterské facebookové skupině, přinesla vcelku jednoznačné výsledky: 

(Hlasovat v ní můžete zde.)

 

Je správně ta copy, nebo to copy?

 Žádné správně zatím není. Při přejímání slov z cizích jazyků je běžný proces jejich ustalování (stabilizace) v domácím jazyce. Při něm cizí slovo přebírá gramatické kategorie domácího jazyka, v našem případě češtiny. Děje se tak při jeho užívání v řeči, kdy ho domácí mluvčí zapojují do gramatických vztahů a snaží se s ním srozumitelně nakládat. Často při tom využívají analogii, tj. podobnost s výrazy, které již v jazyce existují jako ustálené.

Jelikož k ustálení slova copy ještě nedošlo, jedinou legitimní otázkou je: Co je rozšířenější, a tedy běžnější? Jinými slovy: Jaký je úzus? A jsme zpátky u průzkumu mezi uživateli, popř. u korpusového sběru.

 

Ta copy jako ta story

Ti, co užívají variantu ta copy, se mohou opřít o analogii se slovem story. To je již v češtině ustálené, a jak dokládají Internetová jazyková příručka a Akademický slovník cizích slov, je v ženském rodě.

Podobně v češtině fungují výrazy whisky, lady, party, jury [žiri], mylady [majlejdy], country či summary. Příznivci této varianty tedy píšou dobrou copy, účinnou copy, přesvědčivou copy atd.

 

To copy jako to ragby

Zastánci varianty to copy budou patrně odkazovat k analogii s výrazy hobby, kiwi, ragby, derby, taxi, buly, kari, šasi, maggi, čevabčiči, ražniči či liči

Fandové této varianty píšou dobré copy, účinné copy, přesvědčivé copy a podobně.

 

Copy jako brandy

V češtině jsou i slova cizího původu, u nichž se připouští ženský i střední rod. Nový akademický slovník cizích slov k nim řadí třeba slova fantasy a city (podle IJP je ovšem fantasy i city pouze v rodě středním). Patří k nim i brandy, sci-fi nebo wifi.

 

Kdo používá copy jako neutrum

Když jsem s copywritingem začínal, myslel jsem si, že do skupiny ta copy patří všichni. Se spojením to copy jsem se dlouhé roky nesetkal. Když jsem na něj narazil poprvé, zaskočilo mě. A hle: Dnes mám dojem, že copy jako neutrum druhou variantu válcuje.

Copy jako neutrum používají v H1, v Next Vision, v Obsahové agentuře a dalších agenturách. Mezi copywritery tuto variantu volí například Michaela Looskot Mužíková, Roman Věžník nebo Pavel Šenkapoun.

 

Kdo používá copy jako femininum

Asi je nás méně a o to zajímavější by bylo zjistit, kde se vzala ta dělicí čára. Je to generační? Nebo dané firemními zvyklostmi? Vedle mých kolegů a ex-kolegů (například Evy Dragulové) a mě patří k příznivcům této varianty například Tomáš Bugáň z Ecommerce Bridge, Zbyněk Táborský z The Bohemian Copy nebo Markéta Demlová.

Do jaké bandy patříte vy? A co na vás mělo rozhodující vliv? Budu rád, když mi napíšete do komentářů.

 

Literatura:

Mravinacová, J.: Neologismy v dnešní češtině: Přejímání cizích lexémů

Feltlová, J.: Cizí slova jako problém jazykově kulturní (DP)

 

Přečtěte si také

A/B testování webu: Jak určit velikost testovacího publika a kolik dat je dost

A/B testování je způsob, jak zjistit, která varianta obsahu (A, nebo B) funguje lépe. Díky tomu můžete optimalizovat web, e-shop, CTA kartu, nebo třeba znění předmětů newsletterů. Abyste mohli výsledek testu prohlásit za dostatečně průkazný, […]

Žádný komentář
texty pro doplňky stravy

Copywriting pro doplňky stravy: Jak dodržet zákon a neodejít s pokutou

Už jste někdy dostali za copy pokutu? A víte, na co si dát pozor třeba při psaní o doplňcích stravy? Tvořit texty o nich je jako řídit auto. Jakmile neznáte předpisy, zavání to tučným flastrem. Doplňky stravy […]

Pošli to dál
Žádný komentář

Cvičení pro copywritery: Naming aneb Tvorba názvu produktu

Naming je zábava. Ale taky dřina. V dnešním cvičení si vyzkoušíte, čeho je víc. Mám pro vás totiž zadání, které si v ničem nezadá s těmi, která mi tu a tam přistávají na stole. Zaujalo vás to? Tak pojďme […]

Pošli to dál
Žádný komentář

Tvorba názvu firmy: Proč jsem dceru pojmenoval Mersigo

Tvorba názvů firem, značek a produktů je činnost zábavná, kreativní a zodpovědná zároveň. Vyberete-li jedinečné, či dokonce exotické jméno dítěti, může ho to do života vybavit pocitem vlastní výjimečnosti, ale také těžkými šrámy na duši. Zejména v období […]

Žádný komentář

Abeceda copywritingu aneb Pojmy pro copywriting od A do Ž: Díl druhý (B)

První díl Abecedy copywritingu vás zaujal natolik, že patří k nejčtenějším příspěvkům blogu. Bude bit bukovými bidly bohatýrské bukvy B?  B B2B copywriting Reklamní psaní, které se zaměřuje na komunikaci obchodní nabídky směrem k jiné firmě či […]

Žádný komentář

Spouštím aVVízo. Dá vám echo o novinkách na mém blogu

Spouštím službu aVVízo. Když si ji aktivujete a vyznačíte, která rubrika vás zajímá, pošlu vám e-mail, kdykoli v dané rubrice uveřejním nový článek. Samozřejmě zdarma. Službu aVVízo si můžete aktivovat na téhle podstránce.

Žádný komentář

Dneska losuju multimilionáře. Vyhrajete vy?

Dneska neformálně. Dnešek je totiž jinej než jiný dny. Čím? Místo psaní copy budu u toho, když někdo vyhraje dva míče. Jako fakt. Dokonce přes dva miliony korun. Jak to? Mám to štěstí, že kromě jinýho […]

Žádný komentář

Copywriting a typografie: Jednoznakovky na konci řádku si odpusťte

Také necháváte jednoznakové předložky a spojky v textech bannerů a dalších reklamních vizuálů na konci řádku? Setkávám se s tím stále častěji. Takže prosím vás: Nechcete-li působit jako amatéři, nedělejte to. Nejenže to působí odpudivě. Je to navíc chyba! […]

Pošli to dál

3 knihy pro copywritery na rok 2021

V závěru loňského roku vyšly dvě knížky o copywritingu: aktualizované vydání titulu Copywriting –⁠ Pište texty, které prodávají (Anna Sálová, Zuzana Veselá, Michaela Raková) a Manuál copywritingu Vojty Untermüllera. V obou případech platí: Tohle by si na […]

Preview pane neboli pre-header

Preheader i pre-header: Co to je a jak tím zvýšit míru otevření o 100 %

Preheader (nebo chcete-li pre-header) je ta část e-mailu, kterou vidíte při pohledu do e-mailové schránky hned za předmětem. Pokud chcete dělat komerční e-mailing, rozesílat newslettery nebo propagační e-maily, je ve vašem zájmu preheader správně otextovat. […]

Žádný komentář
Pošli to dál

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.